KONTRAST: Pater Raniero Cantal
...
KONTRAST: Pater Raniero Cantalamessa vil neppe gli inn i omgivelsene på Hedmarktoppen helt uten å bli lagt merke til under Pinsebevegelsens storstevne til sommeren. Foto: Stein Gudvangen
Pinseskepsis til «pavens 
predikant»
Del
Pastor Gunnar Østby vil aldri dra på sommerstevner på Hedmarktoppen mer hvis katolske Raniero Cantalamessa kommer dit i år. Pinsenestor Oddvar Tegnander synes tidspunktet for invitasjonen av «pavens predikant» er upassende.

Invitasjonen av Raniero Cantalamessa til pinsebevegelsens storstevne på Hedmarktoppen i juli skaper bølger internt i pinsebevegelsen.

– Det blir ikke flere sommerstevner for meg på Hedmarktoppen hvis dette er sant, skriver tidligere pinsepastor Gunnar Østby på Facebook.

Han har vært pinseforkynner i mange år og var forstander blant annet i Sandnes, Molde og Grimstad før han ble pensjonist.

– Ikke lett å forstå

Gunnar Østby presenterer sitt synspunkt i en kommentar på Facebook-siden til en annen kjent pinseleder, Oddvar Johansen.

Tidligere redaktør i Korsets Seier og mangeårig Asia-misjonær Oddvar Johansen har erfaring med karismatiske katolikker i Thailand og sier nå følgende til Dagen:

– Jeg er fortsatt skeptisk til å ha for mye kontakt.

Også på Facebook kommenterer han saken, blant annet med henvisning til den tidligere Livets Ord-grunnleggeren Ulf Ekmans konvertering:

«Det er nok ikke like lett for alle å forstå: I det ene øyeblikket karakteriserer vi Ulf Ekmans konvertering til katolisismen som noe av det mest oppsiktsvekkende og sørgelige som har hendt skandinavisk frikirkelighet. I neste øyeblikk innbyr vi en av pavens nærmeste predikanter som forkynner på Pinsevennenes Sommerstevne. Korsets Seier sier at det er pinsebevegelsen som tok initiativet og innbød. Men hvem er det...? Lederrådet eller stevneledelsen?» spør han.

Kommentarene han får på Facebook-siden sin er mange, og det synes opplagt at Johansens skepsis er representativ for et betydelig antall pinsevenner.

 

 

 

Vonde følelser

Til Korsets Seier sier stevneleder Linn Byberg at katolske impulser har skapt splid og vonde følelser i den svenske menigheten Livets Ord . Hun er ikke redd for at noe slikt skal oppstå på Hedmark­toppen.

– Det er trist og uforståelig det som har skjedd der (i Livets Ord, red.anm.), men det kan ikke sammenlignes. Vi står på vårt fundament. Det er ikke noe å frykte, sier hun.

 

– Upassende tidspunkt

Veteranpredikant Oddvar Tegnander er av dem som synes invitasjonen av Cantalamessa er problematisk, og særlig nå. I dag er det på dagen ett år siden Ulf Ekman kunngjorde for sin menighet i Uppsala at han og hans kone ville konvertere.

– I forbindelse med Ekmans overgang synes jeg det er litt upassende i tid at de inviterer Cantalamessa nå. Jeg tror ikke han vil komme med katolske dogmer til Hedmarktoppen, men med tanke på at det stormer slik omkring Livets Ord, mener jeg tidspunktet ikke passer, sier Tegnander (83) som har vært misjonær i mange år, predikant blant annet i katolske land og er en kjent forfatter. Ikke minst har han forkynt og skrevet om endetiden, noe han gjør fortsatt.

Trønderen har vært pastor i pinsemenighetene i Trondheim og på Strømmen, og i en fase var han bibelskolerektor hos Aril Edvardsen i Sarons Dal.

Nettopp Edvardsen fikk betydelig kritikk da han som den første pinselederen slapp til karismatiske katolikker i Sarons Dal på 1970-tallet, i en tid da det stormet i pinsebevegelsen omkring hans tjeneste.

– Dogmene og praksisen i Den katolske kirke er ganske lik det som skildres i forbindelse med skjøgekirken i Johannes´ Åpenbaring, fremholder Tegnander, som likevel nyanserer:

– Jeg tror ikke det utelukkende er den katolske kirke som er skjøgekirken. Derimot handler det om all falsk kristendom. Derfor vil jeg ikke si at pavekirken er skjøgen. Det blir litt for smalt, sier Tegnander til Dagen.

Han understreker imidlertid at han ser mange problematiske elementer i katolsk teologi og praksis.

– Det er ganske mye forskrekkelig med Maria-kultusen og pavens rolle som ufeilbarlig, sier han.

Samtidig mener han å se at pave Frans virker å ha tonet ned den tradisjonelle pavelige profilen.

I juni 1989 besøkte pave Johannes Paul II Trondheim der Tegnander på den tiden satt i bystyret for Kristelig Folkeparti. Tross sin kritiske holdning til mye av Den katolske kirkes lære, sto Tegn­ander fram og forsvarte pavens ­Nidaros-visitt. Han sondret da mellom paveveldet og paven som person.

Advarte også

– Selv om jeg skilte mellom paven som person og kirkens dogmer, advarte jeg mot pavebesøket med flere innlegg i Adresseavisen  Flere katolikker svarte på innleggene, som til slutt resulterte i et forsvar for pavekirken fra en kardinal nede i et europeisk land.  Den katolske kirke har ikke trukket tilbake noen av sine ubibelske dogmer på tross av at titusener av deres medlemmer har opplevd dåpen i Den Hellige Ånd.  Det må bety at kirken som sådan ikke har latt seg påvirke av de karismatiske katolikkene. Det forundrer meg ikke, sier Oddvar Tegnander.