Norske sauer går rett hjem på nett

En flokk sauer fra Lunner i Oppland går sin seiersgang på nettet. I Australia og USA har det tatt helt av.

Vi teller hastig ned til jul og de tider da fortellingen om hyrdene på marken ved Betlehem og sauene deres blir et sentralt element.

Innimellom alt som skal ordnes før den tid, ser stadig flere på en tominutters filmsnutt som ble lagt ut på YouTube allerede for to år siden. Men først nå har den begynt å spre seg i voldsomt tempo.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Dagen publiserte filmen på nett tidlig i desember 2013, uten sensasjonelle klikk- eller delingstall. Det har endret seg de siste dagene.

Bibelvers

Facebook har overtatt som den fremste kanalen for filmen som viser hvordan en norsk saueflokk ignorerer alle andre tilrop enn de som kommer fra bonden selv – helt i tråd med Jesu egne ord i Johannes 10:27:

«Mine sauer hører min stemme; jeg kjenner dem, og de følger meg», som det står i Bibelselskapets 2011-utgave.

Videoen ble til som en del av undervisningsopplegget ved nå nedlagte Oslo International Bible College. Daværende bibellærer Øyvind Kleiveland er forkynner og jobber nå for den kristne fjernsynsstasjonen Kanal 10.

Han er også filmmann og har laget mange kortfilmer i ulike sjangre. I november 2013 tok han med seg elevene sine til bonden Christopher Lange på Hadeland for å anskueliggjøre Jesu ord.

På Langes gård tok Kleiveland opp seansen der han fikk elevene til å rope på sauene, noe som ikke ga noen effekt. Men da bonden selv trådte til og lokket på dem, reagerte de umiddelbart og kom løpende til gjerdet. De skjønte hvor det var mat å få, og det slo ikke feil denne gangen heller.

Halvannen million

Filmen er delt på i alle fall to Facebook-steder som har generert høye tall. Facebook-kontoen I'm So Blessed Daily har nesten 45.000 følgere, men der alene kan filmen fra Norge skilte med rundt en million visninger.

Visningstallene på kontoen til pastor Ken Legg er heller ikke verst. 454.000 visninger kan lederen for New Beginnings Christian Church i Australia vise til.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I tillegg kommer nesten 100.000 visninger på YouTube.

Når dette skrives er derfor filmen i ferd med å oppnå halvannen million visninger.

Visninger i Facebook-universet er ikke uten videre enkle å telle, selv om tallene er tydelige. Det som registreres som en visning, betyr ikke nødvendigvis at noen har sett hele filmen. Det kan innebære at filmen bare har vært synlig i den såkalte «feeden» på Facebook. Men det høye tallene tyder likevel på at filmen er delt og sett av mange.

En annen indikator er at visningstallene har økt så raskt. På I'm So Blessed Daily’s Facebook-konto har det bare tatt en drøy uke å nå en million visninger. På pastor Ken Leggs konto har filmen ligget et par uker lenger og snart oppnådd en halv million visninger.

De siste dagene har visningstallene steget med omkring 200.000 i døgnet.

– Sterkt medium

– Film er et utrolig sterkt medium som påvirker folk til å endre sine liv enten positivt eller negativt. Det er mange som har startet et nytt kapittel i sitt liv på grunn av noe de har sett på film. Det viser kraften i bevegelige bilder. Derfor må film også brukes med omhu, kommenterer Øyvind Kleiveland.

Han synes det er morsomt at filmen hans har fått en slik spredning og at den kan brukes til å få fram bibelske poenger rundt om på hele kloden.

– Det er spennende. Jeg gjorde dette som lærer for bibelstudentene mine, for å få fram et bibelsk poeng, og et er klart at det er morsomt at med så mange visninger på nettet, sier han og forteller at han ikke har gjort noe spesielt for at filmen skal spres ut over å legge den på YouTube.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

At så mange «stjeler» filmen hans, synes han er helt greit.