Oase-lederskapet tar pause fra mediene

Lederskapet i Oase velger å ha fullt fokus på stevnet som begynner i dag og kobler ut kritikk og diskusjoner.

Aldri før har det vært så mange medieoppslag rett førOase-uka. Ifølge styrelederGjermund Eikli, har stevnet og bevegelsen fått påfallende mye oppmerksomhet, både lokalt og nasjonalt.

Forrige uke spisset BiskopAtle Sommerfeldt tungeni Fredrikstad Blad, og på lørdagen tok AftenpostensHarald Stanghellekritikerpennen fatt. Nå har styrelederen gitt seg selv helt fri fra mediediskusjonene.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

På samme linje

I år er første gangen et samlet Oase-lederskap har valgt å holde seg vekk fra medienes skriverier.

– Det er slitsomt å være i diskusjonsmodus. Det blir rett og slett for mye, forteller Eikli som nå har lagt avisene til side for å være helt og fullt til stede i uka som ligger foran.

Han lover å komme sterkere tilbake.

– Selv om jeg har mediefri nå, skal jeg oppdatere meg på det som har blitt skrevet. Jeg skal lese alt sammen og svare når sommerstevnet er over, presiserer Eikli.

Det var etter motsvaret til biskopen iBorg bispedømme at han inngikk avtalen med seg selv og resten av Oase-ledelsen. Stanghelles kommentar har han bevisst ikke lest.

Kritikken

Aftenposten kommentator Harald Stanghelle mener Oase-ledelsen tar feil når de sier at den vestlige verden har lite rom for det overnaturlige og åndelige. Over to hele sider i Norges største avis, legger han ut om hvordan ærlige, men sårbare kristne leter etter «en utvidet åndelig dimensjon i sitt trosliv».

Ifølge Aftenposten-redaktøren lurer og forfører Oase Kristen-Norge med løfter om tegn, under, mirakler og oppvekking av de døde. Han kaller det et kynisk spill der mennesker knuses, og «skylder på seg selv og sin egen utilstrekkelighet når undrene, ekstasen og lykken går dem forbi, mens alt dette kommer som en velsignelse til andre». Det skriver Stangehelle i Aftenposten lørdag, tydelig inspirert av biskop Sommerfeldt.

Borg-biskopen bruker på sin side begrepet «spekulativ teologi» omOasebevegelsens læregrunnlag. I en kronikk i Fredrikstad Blad skriver han at Oase-forkynnelsen binder mennesker fast «i en endeløs jakt etter ytre bekreftelser i form av overnaturlige erfaringer av Guds nærvær». Sommerfeldt mener det Oase representerer er langt fra «Den norske kirke og langt fra en bibelsk forankret kristendom».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Oase-ledelsen har gått i møte med Sommerfeldts kritikk.

Kritikkens forside

Styreleder Gjermund Eikli vil ikke bruke ordet velsignelse, men han ser på medieoppmerksom­heten som en bonus.

– Når noen kritiserer deg i media, har du rett på tilsvar. Plutselig har jeg hatt mulighet til å skrive fritt fra hjertet, om det som er viktig for Oase. Det har jeg utnyttet til det fulle. Jeg har nesten vært mer forkynner enn debattant, sier styrelederen som opplever at det som var vondt har blitt vendt til det gode.

Samtidig tar han ikke lett på innleggene.

– Det er sterke ord som har blitt brukt mot oss og kritikken har vært massiv. Ingen i lederskapet er tjent med eller ønsker å møte Oase med konflikt og kritikk i tankene, sier Eikli.

Derfor har de valgt å la kritikk og motargumenter ligge.

– Men det er ingen tvil om at det gjør vondt. Det er skikkelig tøft for en gammel misjonssambandsmann å bli anklaget for å skygge for evangeliet. Slikt påvirker, men jeg er ikke nedbrutt, forteller Eikli som ikke opplever at de siste ukers kritikk mot Oase treffer.

Trekker på skuldrene

Styrelederen har sett seg nødt til å tenke gjennom Oases virke og praksis, og sier at prosessen har ført ham tettere på de grunnleggende sannhetene i Guds ord. Det er «frelseskritikken» som er verst.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Det gjør skikkelig vondt når noen mener at du står i veien for at mennesker skal få møte Jesus. Det stikker dypt, sier Eikli, som samtidig opplever en distanse til mye av det som har blitt skrevet.

– Jeg ser ikke hva vi har gjort for å fortjene en slik kritikk. Når jeg går inn i det, så kjenner jeg meg ikke igjen. Det som har blitt sagt og skrevet er så langt unna det vi er og det vi ønsker å være. Noen ting må vi bare trekke på skuldrene av, sier han.

Etter tre år i Kristiansand, er Oase nå tilbake på Østlandet, nærmere bestemt Kongstenhallen i Fredrikstad, og det er 36 året sommerstevnet samler store deler av kristen-Norge.

Eikli tror ikke deltakerne lar seg prege av kritikk eller medieoppslag.

– Det eneste jeg har hørt om, er noen som bestemte seg for å dra på Oase da de leste om kritikken i avisen. Så da gikk det andre veien i stedet, sier Gjermund Eikli.

* En god oversikt over det som skjer i Kristen-Norge i sommer finner du på Stevneguiden.no