Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Uganda innfører skatt på sosiale medier

Uganda har innfør skatt på bruk av sosiale medier som Facebook, Twitter, Instagram og WhatsApp.

Skatten ble foreslått av landets mangeårige president Yoweri Museveni, som tidligere i år klaget over spredning av sladder i sosiale medier.

Brukere av sosiale medier i Uganda må heretter betale 200 shilling om dagen, rundt 40 øre, på forskudd for å få tilgang til sosiale medier. Dette kommer på toppen av det de ellers må betale for å benytte internett.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Rundt 17 millioner av Ugandas 41 millioner innbyggere er ifølge myndighetene i landet aktive på internett, og den nye skatten blir ikke godt mottatt.

– Begrunnelsene for å innføre denne skatten er antifolkelige og antisosiale, og det er ikke utviklingsvennlig, sier menneskerettsadvokaten Ladislaus Rwakafuuzi.

Ugandas regjering håper at den nye skatten vil innbringe rundt 820 millioner kroner i året.

Det er ikke første gang myndighetene i Uganda forsøker å bremse bruken av sosiale medier, noe som også skjedde i forbindelse med valget i februar 2016.

All tilgang til Twitter og Facebook ble stengt i forbindelse med valget, med henvisning til uspesifiserte trusler mot landets sikkerhet.

Valget endte med seier til Museveni, til protester fra opposisjonen og kritikk fra internasjonale observatører.

NTB-AP

Les også
Kinas sosiale nettverk Weibo fjerner blokkering av «homofilt innhold»
Les også
Tyrkia blokkerer Wikipedia og forbyr TV-dating
Les også
Iranske domstoler vil forby sosiale medier
Les også
Når kristne vanærer Kristus på sosiale medier
Les også
Folk flest stoler på tradisjonelle medier