Vil skape hemningsløs begeistring
Del
Det ventes opp mot 2000 besøkende til ungdomsfestivalen Jesus to The Nations i Sarons Dal denne helgen. - Målet er å skape en hemningsløs begeistring som fører de unge ut i misjonen, sier leder for festivalen, Knut Idland.
Arrangørene har store forventninger foran årets Jesus to The Nations festival i Sarons Dal. I festivalbrosjyren lover Troens bevis å filleriste deltakerne sine begreper om misjon, åpne øynene deres for kreativ evangelisering, pirre misjonærvibrasjonene, samt inspirere dem til en hemningsløs Jesus-begeistring. - Det er Jesus som skal ut til nasjonene. Det er gjennom ham vi preker. På leiren håper jeg alle skal bli smittet av hans nærvær, sier leder for Jesus To the Nations, Knut Idland.



Mer enn basar

Deltakerne på Jesus To the Nations strekker seg fra 13 til 25 år. Målet er å mobilisere unge mennesker til misjon.

? Det er viktig at vi gir stafettpinnen videre til de unge, sier Idland.

? Mesteparten av befolkningen i verden er ungdom. For å nå dem tror vi det er viktig å bruke unge mennesker som er i en liknende livssituasjon.

Festivallederen mener det er på høy tid å gjøre fullstendig ende på tanken om at misjon handler om bestemødre, lysbilder og basarer.

?Vi ønsker å endre denne holdningen. Misjon er så mye mer. Eksempelvis handler det om å formidle evangeliet blant urban ungdom, i Europas storbyer eller i punkmiljøer, sier festivallederen.



Misjon overalt

? En annen misforståelse er at misjon er å jobbe i geografiske områder. Du trenger ikke å reise til de fjerneste områder for å være misjonær. Misjon kan også handle om å bruke jobben din som bussjåfør til å formidle det du tror på. Dere ønsker å åpne opp for kreativ evangelisering.

Hva ligger i et slikt begrep?

? En trenger en friere forståelse av hvilke virkemidler en kan benytte i misjon. Det er ikke bare en måte å gjøre det på. Kreativ evangelisering er for eksempel å bruke multimedia, drama eller dans. En må ta i bruk de mulighetene en har.