Utryddelsen av svakhet

Historien om nazistenes massedrap på utviklingshemmede kan brukes som bakteppe til dagens samfunnsdebatter.

Barn med tegn til mis­dan­nel­ser eller men­ta­le li­del­ser ble nøy­som­me­lig ført inn på egne lis­ter. For­eld­re­ne ble for­talt at deres barn ble tatt fra dem for å motta den ny­es­te for­men for be­hand­ling. Men slike barn var i vir­ke­lig­he­ten for dyre i drift for Hit­lers sam­funn.

Helse­ad­mi­ni­stra­sjo­nen i den tyske del­sta­ten Preus­sen satte opp regne­styk­ket og kon­klu­der­te at det ville koste dem 537 mark i året å ta vare på en med lære­vans­ker, 950 mark for et men­talt sykt barn med opp­læ­rings­vans­ker og hele 1500 mark for hvert blin­de og døve barn. Og disse res­sur­se­ne, mente na­zis­te­ne, burde hel­ler bli fri­gjort til den ar­bei­den­de be­folk­nin­gen i krigs­åre­ne.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det er psy­ko­log­spe­sia­list Per Johan Is­dahl som i det nye hef­tet «Liv uten li­vets rett», ut­gitt av Sen­ter for stu­di­er av Ho­lo­caust og livs­syns­mi­no­ri­te­ter, be­skri­ver na­zis­te­nes masse­drap av pa­si­en­ter med mis­dan­nel­ser eller men­ta­le li­del­ser før og under andre ver­dens­krig i de­tal­jer.

Frem­de­les pågår in­ter­na­sjo­nal forsk­ning om te­ma­et, og ar­ki­ver fra både Øst- og Vest-Tysk­land er de siste årene satt i sam­men­heng og har gitt et mer hel­het­lig bilde av over­gre­pe­ne. For Ho­lo­caust fulg­te i fot­spo­re­ne på et masse­drap av han­di­kap­pe­de voks­ne og barn.

Selv om disse mor­de­ne lenge har vært kjent, er de kald­blo­di­ge de­tal­je­ne li­ke­vel en skrem­men­de les­ning selv for kjen­ne­re av krigs­his­to­ri­en.

Men­nes­ke­nes verdi ble om­gjort til et spørs­mål om evne til ar­beid, og medi­sins­ke drap ble i 1939 stemp­let som nød­ven­dig for den tyske folke­helsen. Helse­per­so­nell måtte fylle ut re­gist­re­rings­skje­ma­er ved føds­ler, og barn født med men­ta­le pro­ble­mer eller mis­dan­nel­ser ble ka­te­go­ri­sert. Skje­ma­ene ble så sendt til en ko­mi­te, be­stå­en­de av tre eks­per­ter, som ved hjelp av et pluss- eller mi­nus­tegn i mar­gen av­gjor­de bar­nets rett til liv eller død.

LES OGSÅ LEDER: Grunn­leg­gen­de men­neske­rett

- Ut­ryd­del­sen skjed­de i ly av van­li­ge barne­av­de­lin­ger på syke­hus og ved at for­eld­re­ne ble opp­ford­ret eller tvun­get til å gi fra seg barna til det of­fent­li­ge, skri­ver Is­dahl i hef­tet.

Og som med alt annet na­zis­te­ne fore­tok seg var alt sys­te­ma­ti­sert, og 30 draps­pos­ter ble åpnet over hele Tysk­land. Her fikk of­re­ne over­do­ser av medi­si­ner eller ble ut­sul­tet.

Men også voks­ne pa­si­en­ter led samme skjeb­nen. Det av­gjø­ren­de kri­te­ri­et for liv og død var den en­kel­tes evne til å ar­bei­de, og i førs­te om­gang ble omlag 7500 men­nes­ker valgt ut til «barm­hjer­tig­hets­dø­den». Na­zis­te­ne mente de slik kunne spare det tyske sam­fun­net for nes­ten 20 millioner nors­ke kro­ner.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Adolf Hit­lers liv­lege, Dr. Karl Brandt, tok for førs­te gang i bruk en ef­fek­tiv me­to­de som lot dre­pen­de gass komme ut av van­li­ge du­sj­ho­der blant uvi­ten­de pa­si­en­ter.

De ideo­lo­gis­ke strøm­nin­ge­ne som lå bak for­sø­ket på ut­ryd­del­sen av pa­si­en­te­ne fan­tes imid­ler­tid i flere land i Euro­pa. Den in­ter­na­sjo­na­le eu­ge­nis­ke be­ve­gel­sen in­volver­te bio­lo­gi i plan­leg­gin­gen av et nytt ideal­sam­funn, og kun barn som kunne skape det «per­fek­te» sam­fun­net skul­le bæres frem, med den nor­dis­ke bon­de-ty­pen som ideal.

Men­nes­ker med dia­gno­ser på alt fra psy­kisk ut­vik­lings­hem­ming til ar­ve­lig epi­lep­si og al­vor­lig al­ko­ho­lis­me ble der­for tvangs­ste­ri­li­sert, og der fan­tes for­buds­reg­ler om hvem som kunne inngå ek­te­skap.

- Eu­ge­ni­ker­ne om­tal­te sitt pro­sjekt som «rase­hy­gie­ne». I mel­lom­krigs­ti­den var eu­ge­nik­ken en sterk elitis­tisk, trans­na­sjo­nal be­ve­gel­se ret­tet mot sam­fun­nets «uøns­ke­de», skri­ver Is­dahl.

Han for­kla­rer at de rase­hy­gi­ens­ke pro­gram­me­ne ikke var mer ut­bredt i Tysk­land enn i andre land på kon­ti­nen­tet i 1933, men at na­zis­te­ne gav dem fritt spille­rom til å prøve ut sine teori­er i prak­sis. For at ikke ar­ve­li­ge syk­dom­mer skul­le over­fø­res til neste ge­ne­ra­sjon, ble omlag 350 000 per­soner til sam­men tvangs­ste­ri­li­sert.

Is­dahl har også skre­vet om sin forsk­ning på te­ma­et som en kom­men­tar til flere av da­gens sam­funns­de­bat­ter.

- Det kan være en på­min­nel­se på hvor lett det er å sette til side folk som er for­skjel­li­ge, og at vi kon­ti­nu­er­lig må være år­våk­ne for hva som skjer i sam­fun­net, sier han til Dagen.

For selv i vår tid stil­les det spørs­mål ved hva det skal koste å holde et men­nes­ke i live, selv om man i da­gens Norge har valgt å be­ta­le for det. På tross av at sam­fun­net og den vi­ten­ska­pe­li­ge kon­teks­ten er helt an­ner­le­des i dag, har noen også brukt hef­tet som bak­grunns­stoff for de­bat­te­ne om fos­ter­vanns­prø­ver og sor­te­rings­sam­fun­net.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Is­dahl mener his­to­ri­en gir rom for å re­flek­te­re rundt for­hol­det mel­lom en­kelt­in­di­vi­det og sta­ten.

- Hva kan sta­ten til­la­te seg å gjøre over­for en en­kelt­per­son? spør han en­ga­sjert.

Da ut­ryd­del­ses­ak­sjo­nen av pa­si­en­ter ble av­vik­let, var over 70 000 men­nes­ker drept. Det var leger og psy­kia­te­re som sto sen­tralt i ut­for­min­gen av pro­gram­me­ne, som ble star­ten på en ned­slak­ting av ar­beids­uføre pa­si­en­ter, jøder, sigøy­ne­re og ho­mo­fi­le. Da na­zis­te­ne tok over mak­ten, fjer­net de sys­te­ma­tisk de le­ge­ne som ikke sym­pa­ti­ser­te med deres ideo­lo­gi. På den måten ble lege­pro­fe­sjo­nen gjen­nom­sy­ret av Hit­lers sym­pa­ti­sø­rer.

LES OGSÅ LEDER: Grunn­leg­gen­de men­neske­rett

Is­dahl un­der­stre­ker at slike masse­drap ikke fant sted i Norge.

- Na­zis­te­ne tenk­te på det, men gjen­nom­før­te det ikke. Det ville vært umu­lig over­for be­folk­nin­gen og lege­stan­den som ikke var na­zi­fi­ser­te.

Han er imid­ler­tid opp­tatt av at kunn­ska­pen han har gravd frem om over­gre­pe­ne skal gis vi­de­re til da­gens helse­stu­den­ter. Den kan fun­ge­re som et bak­tep­pe til etis­ke di­lem­ma­er man møter i da­gens helse­sek­tor.

- Jeg øns­ker at his­to­ri­en skal bli en del av opp­læ­rin­gen, og håper at dette blir kjent for sta­dig nye ge­ne­ra­sjo­ner av helse­ar­bei­de­re.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

(Dagen)

Liv uten rett

I hef­tet «Liv uten li­vets rett: Na­zis­te­nes medi­sins­ke masse­drap på men­nes­ker med men­ta­le funk­sjons­hem­min­ger 1939 til 1945» skri­ver Per Johan Is­dahl om hvor­dan eu­ge­nik­ken slo ut under Nazi-Tysk­land.

Is­dahl mener da­gens lege­stu­den­ter har godt av å kjen­ne til over­gre­pe­ne som et bak­tep­pe til etis­ke di­lem­ma­er i da­gens helse­sek­tor.

Hef­tet kan fritt las­tes ned eller be­stil­les fra Ho­lo­caust­sen­te­rets nett­si­der.