MODERNE REKTOR: Terje Skjerdal, de ansattes representant i NLA Høgskolens styre, mener det er viktig at skolen får en rektor som er en god leder, heller enn at han har doktorgrad. Foto: Egil Sæbø

Strides om professor-krav

Det blåser opp til strid om hvilken kompetanse NLA Høgskolens neste rektor må ha. - Det er ikke noe krav han skal være professor, mener Terje Skjerdal. NLA-professor Kåre Berge er dypt uenig.

Kom­pe­tan­se kan vise seg å bli sen­tralt når sty­ret ved NLA Høg­sko­len man­dag trer sam­men for å plan­leg­ge an­set­tel­sen av ny rek­tor.

I går gikk søk­nads­fris­ten ut, og det er ukjent om noen av søk­na­de­ne på styre­le­der Knut Espe­lands bord er ut­styrt med ordet «pro­fes­sor».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- I ut­gangs­punk­tet må man ta sikte på pro­fes­sor­kom­pe­tan­se eller i hvert fall en med dok­tor­grad, sier GT-pro­fes­sor Kåre Berge.

- At han er en god leder er vik­ti­ge­re enn at han har en dok­tor­grad, sier første­ama­nu­en­sis Terje Skjer­dal, en av to re­pre­sen­tan­ter for de an­sat­te i høg­skole­sty­ret.

Ikke krav

Knut Espe­land opp­ly­ser at det først skal opp­nev­nes en til­set­tings­nemnd i sty­rets midte som skal inn­stil­le kan­di­da­ter til et sam­let styre. Han kan fore­lø­pig ikke si noe om når sty­ret vil gå ut med in­for­ma­sjon om sø­ker­ne, og vil hel­ler ikke si hvem eller hvor mange som har søkt.

An­satt­re­pre­sen­tant Terje Skjer­dal er noe mer snakke­sa­lig.

- Må sko­lens neste rek­tor være pro­fes­sor eller ha en dok­tor­grad, Skjer­dal?

- Det er ikke ab­so­lut­te krav, og det er jeg enig i at det ikke skal være, sier Skjer­dal og fort­set­ter: - Jeg ser fram til å se sø­ker­lis­ta, men sty­ret er ikke for­plik­tet til å holde seg til den. Det kan være andre kan­di­da­ter i til­legg, sier Skjer­dal som ikke har noen fa­vo­ritt til stil­lin­gen.

Drømme­kan­di­dat

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Skjer­dal opp­ly­ser at det har vært dia­log i sty­ret om ut­lys­nings­teks­ten. Der bru­kes ord som «ut­vik­lings­ori­en­tert, be­slut­nings­dyk­tig, ty­de­lig og sam­len­de» om den som blir sko­lens øvers­te dag­li­ge leder.

Det søkes etter noen som har «evne til å lede og vi­dere­ut­vik­le en sam­men­satt høg­sko­le på en in­spi­re­ren­de måte» og som skal ha «det øvers­te fag­li­ge, per­so­nal­mes­si­ge, ad­mi­ni­stra­ti­ve og øko­no­mis­ke an­sva­ret».

Det vises sam­ti­dig til at virk­som­he­ten byg­ger på kris­ten tro «slik den er ut­trykt i Bi­be­len og Den nors­ke kir­kes be­kjen­nel­ses­skrif­ter».

Mer spe­si­fikt etter­spør man en som opp­fyl­ler ett eller flere av føl­gen­de krav: Første­kom­pe­tan­se på ett av NLA Høg­sko­lens fag­om­rå­der, er­fa­ring fra un­der­vis­ning og forsk­ning, er­fa­ring som leder og med team­le­del­se, inn­syn i ut­dan­nings- og forsk­nings­po­li­tikk, so­si­al og re­la­sjo­nell kom­pe­tan­se, be­slut­nings­styr­ke, prio­ri­te­rings- og gjen­nom­fø­rings­evne og stor ar­beids­ka­pa­si­tet.

- En «Drømme­kan­di­dat» vil skåre på topp på alle kva­li­fi­ka­sjo­ne­ne, sier Skjer­dal som ikke for­ven­ter at slike folk fin­nes.

Et ideal

Kåre Berge er leder for forsk­nings­for­bun­det ved NLA Høg­sko­len men pre­si­se­rer at siden for­bun­det ennå ikke har tatt stil­ling, ut­ta­ler han seg som van­lig an­satt. Han er stren­ge­re enn Skjer­dal an­gå­en­de kom­pe­tanse­krav.

- En kan na­tur­lig­vis dis­ku­te­re ulike kva­li­fi­ka­sjo­ner, men at det skul­le holde med en mas­ter­grad er helt uten­ke­lig. En leder må selv­sagt ha en kris­ten le­gi­ti­mi­tet, men også en fag­lig bak­grunn i det virk­som­he­ten dri­ver med. Ved­kom­men­de skal tross alt lede et ar­beid som hand­ler om forsk­ning og un­der­vis­ning på et nivå opp på mas­ter­grads­nivå, og det kan bli ak­tu­elt med dok­tor­gra­der etter hvert.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Men også Berge inn­ser at vir­ke­lig­he­ten kan kreve at en firer på kra­ve­ne og for­står om man må inngå kom­pro­mis­ser, men fast­hol­der at en må stre­be etter høy­es­te fag­li­ge kom­pe­tan­se.

- Jeg tror ikke man kan være en god leder sim­pelt­hen ved å ha le­der­kva­li­fi­ka­sjo­ner. Det fin­nes så mange ek­semp­ler fra næ­rings­liv og det of­fent­li­ge som viser at hvis ikke du har den fag­li­ge for­ank­rin­gen, er du hel­ler ikke en god leder. Tan­ken om at fordi man har le­der­ut­dan­ning eller er­fa­ring, så skal en være en god leder, har jeg ingen tro på, sier Berge.

Mo­der­ne rek­tor

Terje Skjer­dal er opp­tatt av at sko­len får en rek­tor som er sam­len­de for de rundt 200 an­sat­te.

- Ved­kom­men­de må ha stor for­stå­el­se for hvor­dan en mo­der­ne høg­sko­le dri­ves. At han er en god leder, er vik­ti­ge­re enn at han har en dok­tor­grad, sier han og un­der­stre­ker at det er ulike syn på dette blant de an­sat­te.

- Om ikke idea­let sva­rer til det som er mulig, får en dis­ku­te­re det, men jeg tror det er vik­tig å legge lista høyt når det gjel­der kom­pe­tan­se, sier Berge.

Slik er det også blant stu­den­te­ne, mel­der deres leder Ca­mil­la Kris­ti­ne Aust­lid Her­man­sen:

- Mange stu­den­ter øns­ker en ster­ke­re kris­ten pro­fil på sko­len, andre vil be­hol­de da­gens pro­fil. Men vi har vært igjen­nom en fu­sjon og skal til­pas­se oss en helt ny in­sti­tu­sjon, sier Her­man­sen. Hun leder sko­lens stu­dent­par­la­ment som vil vur­de­re rek­tor­kan­di­da­te­ne når det blir klart hvem som har søkt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Dagen fikk i går ikke til­gang til sø­ker­lis­te­ne. Av de opp­lag­te kan­di­da­te­ne Dagen kjen­ner til er det kun Rolf Kjøde som ikke av­vi­ser at han har søkt. Da vi ring­te NLA-pro­fes­sor Odd­var Johan Jen­sen i går, gjen­tok han at han ikke har søkt.

- Kom­mer du til å søke i løpet av dagen?

- Jeg re­gist­re­rer at jeg blir nevnt blant kan­di­da­te­ne, og det må jeg jo re­flek­te­re over. Jeg har ikke noen kom­men­ta­rer ut­over dette, sier han. DAGEN

NLA Høgskolen

NLA Høgskolen er resultatet av en fusjon av Mediehøgskolen Gimlekollen, Høgskolen i Staffeldtsgate i Oslo og Norsk Lærerakademi i Bergen. Fusjonen fant sted 1. januar 2013.

Skolen er en av Norges største kristne, akademiske institusjoner med omkring 2000 studenter og 200 ansatte.

Skolen er privat og har tre studiesteder: NLA Høgskolen Bergen, NLA Mediehøgskolen Gimlekollen i Kristiansand og NLA Høgskolen Staffeldtsgate i Oslo. Studiestedet i Bergen er størst, og hovedrektor er plassert her.

Innen 1. januar 2015 må skolen ha ny rektor på plass. Hvem det blir, avgjøres av følgende personer:

Styreleder Knut Espeland, nestleder Britt Randby Theodorsen og styremedlemmene Grethe Lunde, Aud Karin Kjølvik Ringvoll, Hans Fredrik Grøvan, Helge Bjørkhaug, Berit Nøst Dale, Terje Steinulfsson Skjerdal (de ansattes representant) og Camilla Kristine Austlid Hermansen (studentenes representant). Dessuten møter varamedlemmene Arne Lyngstad, Håvard Fidjeland, Kirsten Mona Aadland, Cathrine Borgen, Ola Hoff Kaldestad og Stig Eriksen.

Les også
Åpent om Kjøde søker rektorjobbNLA Høgskolen
Les også
Eier vil ha tydeligere bibelsyn ved NLA