Skole bra, men hjemme best
Hjemmeundevisning har blitt et byfenomen.
Hjemmeundervisning har gått fra å være et utkantfenomen til å bli et byfenomen. Et annet særtrekk er at flere fra «reflektert middelklasse» velger å undervise barna sine.
Fra 1994 til 2000 økte norsk hjemmeundervisning fra 40 til 400 elever. Christian W. Beck, som har doktorgrad i emnet, tror at tallet ligger på omtrent det samme i dag. Han synes det er påfallende at tallet øker i USA, det landet som har flest hjemmeundervisere, og han registrerer også en økning i Øst-Europa. Norden derimot, er i stagnasjon, mener han.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Mary Jack i Norsk Hjemmeundervisningsforbund er av motsatt oppfatning. Hun tror at antall hjemmeundervisende familier øker, særlig i Oslo-området, og hun begrunner det med at ca en tredjedel av deres medlemmer er nye hvert år.
- Vi løp hele tiden
Jack kommer fra USA, og er sånn sett typisk for familier som driver hjemmeundervisning, for i svært mange av disse familiene kommer mor eller far fra et annet land. Jack startet med å undervise den eldste hjemme mens de bodde der. Da de flyttet til Norge, gikk begge barna på skole de fire første årene for å lære seg språket og for å bli kjent med folk.
- Det jeg merket var at vi løp hele tiden. Middag på ti minutter eller mindre, sent hjem fra fritidsaktiviteter og tidlig opp om morgenen. Vi hadde bokstavelig talt ingen tid sammen.
Tidspresset gjorde at familien ble enig om å gå tilbake til hjemmeundervisning. Jack forteller at guttene i snitt har aktiviteter fem ganger i uken og at de er aktive hjemme. De leser pensum med stor interesse og i fellesskap diskuterer de fag og nyheter.
- Ofte lærer barn best når de styrer egen læring. Min rolle som hjemmeundervisende forelder er å sørge for opplæringsmateriell og sikre at de har fått en grundig forståelse av stoffet i lærebøkene, forklarer hun.
Utviklingstrekk
Christian W. Beck ser to tydelige utviklingstrekk når det gjelder hjemmeundervisning. Mens det tidligere var et utkantfenomen, har det i dag blitt et byfenom. I tillegg er det flere fra det han omtaler som «reflektert middelklasse» som velger å undervise sine barn.
- Hvorfor det?
- Det kan skyldes at hjemmeundervisning har blitt mer kjent i slike kretser og har fått legitimitet som noe man kan gjøre. En annen årsak kan være at man oppholder seg lenger på skolen nå, og at det for noen oppstår flere muligheter for sosiale problemer i forbindelse med skolen.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Sammen med en kollega gjorde Beck en undersøkelse i 2006 om foreldrenes oppfatning av grunnskolen. Blant et representativt utvalg på 1000 foreldre svarte ti prosent at de kunne tenke seg å ha hjemmeundervisning for sine barn en periode. Et kjennetegn for den gruppen var at de hadde barn som slet sosialt på skolen, men også det at foreldrene ønsket mer tid med barna sine.
- I liten grad var det pedagogiske argument som lå bak, og for de færreste var det religiøst motivert. Det siste forundret meg, for i forbindelse med en doktorgrad fire år før, oppga rundt 30 prosent religiøse motiv for å gjøre det.
Ifølge Beck er lovgivning og praksis omtrent lik i Norge, Danmark og Finland. Sverige derimot, er i en særstilling. I den nye skoleloven for tre år siden ble retten til hjemmeundervisning svært innskrenket. Der er det ikke lenger mulig å ha undervisning hjemme på religiøst og filosofisk grunnlag.
Et konkret eksempel fra Sverige er Dominic-saken. I juni 2009 ble den syv år gamle gutten tatt fra foreldrene da de skulle reise til morens hjemland, India, for å jobbe med bistand. Gutten ble plassert i fosterhjem med den begrunnelse at foreldrene hadde drevet hjemmeundervisning for sønnen og ikke sendt ham til skole.
Delt undervisning
Også i Norge fins der eksempler på familier som har fått trøbbel med barnevernet. En familie Dagen har snakket med, og som ønsker å være anonym, forteller at de har lagt vekt på å ha et godt forhold til skole, skolesjef og barnevern, for at de ikke skal oppleve det samme. I perioder har de delt undervisning mellom skole og hjem, men har nå gått over til å bare undervise sønnen hjemme.
- Det vi ser er at interessen for fagene går ned når han går på skole, og grunnen er trolig at han ikke ser forbindelsen mellom det han lærer og hva det skal brukes til. Hjemme er situasjonen helt motsatt. Der må jeg nesten bremse ham, forteller faren.
Han tror ikke alle skal få undervisning hjemme, men mener at deres gutt har spesielle behov fordi han alltid har ligget foran faglig.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
- Vi hadde en bekymring som gikk på den sosiale biten, men det var ikke nok til å sende ham på skolen. Forskning viser dessuten at barn som blir hjemmeundervist er bedre sosialisert. Det er også vår erfaring.
Faren legger til at han kommer fra et annet land, og at de ønsker frihet til å reise.
- Som del av min sønns opplæring, men også fordi jeg jobber ulike steder, sier han.
Moren, som er norsk, opplever at mange er nysgjerrig på hjemmeundervisning og tror at flere kommer til å velge det fremover. Hun kjenner godt til forholdene i Sverige der foreldre er fratatt muligheten til å undervise barna hjemme og har selv en venninne som har blitt politisk flyktning sammen med sin sønn på grunn av det.
Hun er likevel ikke fornøyd med det norske systemet, der det er opp til den enkelte kommune å avgjøre hvilken hjelp og støtte de får som underviser barna selv. Noen steder gir kommunen skolebøker og støtte på ulike måter, mens andre får motsatt behandling og opplever store problemer.
Hvor lenge gutten skal fortsette med hjemmeundervisning er uvisst.
- Vi har ikke bestemt at vi skal fortsette til han er er ferdig med skole. Den avgjørelsen tar vi hvert år, forteller faren.
(Dagen)
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Hjemmeundervisning
I Norge har vi opplæringsplikt, ikke skoleplikt og heller ikke undervisningsplikt. Det gir norske foreldre frihet til å undervise barna hjemme. Noen kombinerer hjemmeundervisning og skole. Det kalles delt undervisning.
Lovgivning og praksis når det gjelder hjemmeundervisning er omtrent lik i Norge, Danmark og Finland. Sverige derimot, er i en særstilling. I den nye skoleloven for tre år siden ble retten til hjemmeundervisning svært innskrenket. Der er det ikke lenger mulig å ha undervisning hjemme på religiøst og filosofisk grunnlag.