«En katolikk er en katolikk uansett hvor vedkommende bor i verden»

Det mener Oslo katolske bispedømme. I tingretten krever de statlige vedtak kjent ugyldige.

Det står om 40,6 millioner kroner, og Oslo katolske bispedømme (OKB) går offensivt ut i Oslo tingrett hvor behandlingen av den såkalte medlemssakens sivilrettslige del startet fredag.

Saken ble kjent i februar i fjor og medførte at både biskop Bernt Eidsvig og økonomisjef Thuan Cong Pham ble siktet for medlemsjuks og grovt bedrageri av rundt 50 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Tiltale frafalt

Mandag ble politiets beslutning i saken klar etter over halvannet år med etterforskning. Biskopen slipper tiltale, mens økonomisjefen tiltales for grovt bedrageri av 2 millioner kroner. Bispedømmet er ilagt en bot på 1 million, og den vurderer de å betale.

OKB er imidlertid ikke villig til å imøtekomme kravet om tilbakebetaling av nesten 40,6 millioner kroner i statsstøtte fra Fylkesmannen i Oslo og Akershus.

Da Kulturdepartementet ikke tok til følge klagen på kravet, gikk OKB i til søksmål. Det var denne saken som startet i Oslo tingrett fredag.

To verdener

Der er det to ulike verdener og motstående rettsoppfatninger som møtes – og dels kolliderer.

Det er satt av hele seks dager til saken, og på første dag var det OKBs advokat, Lars Holo, som førte ordet så godt som alene. Han gjorde i sitt innledningsforedrag grundig rede for hva hans klient mener at saken handler om og ikke handler om. Deretter gikk han detaljert til verks i beskrivelsen blant annet av oppbyggingen av Den katolske kirke (DKK).

Han la også betydelig vekt på det høye og stigende antallet katolikker i Norge, hovedsaklig grunnet stor arbeidsinnvandring fra overveiende katolske land som Litauen og Polen.

Han dokumenterte så hvordan OKB har fått stadig økende arbeidsbyrde fordi flere og flere ønsker å bli betjent av kirken. Dette gjelder ikke bare rent kirkelige handlinger, men også humanitære og praktiske oppgaver for å hjelpe mennesker som er helt nye i Norge, til å komme greit inn i samfunnet.

Medlem ved dåpen

Videre beskrev Holo nøye hvordan Den katolske kirke selv registrerer sine medlemmer og hva som må til for at man ikke lenger regnes som medlem i kirken.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Dermed kom han også inn på spriket mellom den katolske tellemåten og de krav staten, ved Kulturdepartementet, setter til registrering. Enkelt sagt mener Den katolske kirke at man blir katolikk enten gjennom dåp eller konvertering.

Av dette følger det at hvis man er blitt katolikk i Polen – eller et hvilket som helst annet sted – er man også katolikk om man kommer til Norge. Dermed må man heller ikke, etter OKBs mening, melde seg inn i Den katolske kirke på nytt ved ankomst til Norge. Der er man jo allerede medlem etter den katolske forståelsen.

Rettens administrator, Per Kaare Nerdrum, innledet med å orienter om «sakens rettslige hovedspørsmål». Han beskrev dette slik: Må en person aktivt gi sin tilslutning til å bli medlem i Den katolske kirke i Norge, eller er det tilstrekkelig at man er døpt i Den katolske kirke et annet sted slik at man dermed ikke behøver å melde seg inn på nytt i Oslo katolske bispedømme?

– Hvis loven ikke inneholder et slikt vilkår, er vedtaket om tilbakebetaling ikke gyldig, konkluderte Nerdrum.

Også partene er enige om at dette er det springende punkt.

– Diskriminering

I retten anførte advokat Holo at Fylkesmannens vedtak uansett er ugyldige fordi de innebærer at OKB og andre trossamfunn behandles ulikt. Dette vurderer han som diskriminering, noe som er i strid blant annet med grunnloven.

For å understreke dette anførte Holo at kravene om aktiv tilslutning for å bli registrert som medlem, praktiseres strengere overfor Den katolske kirke enn overfor Den norske kirke.

Holo fremholdt også at loven ikke bruker begrepene «medlemmer» eller «registrering», men at det tas utgangspunkt i det han kalte et «om lag-begrep». Dette legges til grunn for hvor mye støtte Den norske kirke skal få fra staten. Ut fra en omtrentlig beregning av Den norske kirkes støttebehov, regnes det ut hvor stort beløp andre trossamfunn skal få pr. person som hører til hos dem.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Ikke meldeplikt

– Vi bestrider at det er et vilkår i loven at man skal melde seg inn i det lokale bispedømmet hvis man flytter, sa Holo. Han viste til at det ligger i Den katolske kirkes egen kirkerett at man automatisk hører til i det bispedømmet der man har sin bopel.

Siden DKK definerer seg som en verdensvid kirke, la Holo til grunn at dette gjelder for flytting både over landegrenser og mellom de tre katolske bispedømmene i Norge.

– Statens forsøk på å oppstille krav om flyttemelding, er dessuten kommet etter at denne saken kom opp, påpekte Holo. Han kontrasterte ved å bemerke at det ikke stilles noen slike krav til medlemmer av Den norske kirke som flytter fra ett bispedømme til et annet.

– Noe slikt krav er heller ikke, før nå, blitt stilt til medlemmer i de nordiske folkekirkene, la Holo til. – For dem er statstilskuddet blitt utmålt på grunnlag av innmelding i hjemlandet, og dette er usaklig og ulovlig forskjellsbehandling, sa han.

Trangt

Hele kommende uke er avsatt til behandlingen av OKBs søksmål mot staten.

Fredag ble behandlingen forsøkt igangsatt i sal 353 i tingretten, men alt før retten var satt, ble det klart at den var for liten på grunn av det forholdsvise store antallet tilhørere og pressefolk.

Dermed fortrakk dommeren, partene og de 15-20 på tilhørerbenken til sal 227.

Fra sin posisjon på tilhørerplass fulgte Oslo katolske bispedømmes bedrageritiltalte og nå suspenderte økonomisjef, Thuan Cong Pham, nøye med. Straffesaken mot ham er ikke berammet, men kommer ventelig opp våren 2017.

Artikkelen fortsetter under annonsen.