Gode besøkstall for kristen film
«Risen» er en av kristenfilmene som ikke skulle opp på norske kinoer. I påsken er den sett av tusenvis av nordmenn.
Totalt 19.291 nordmenn hadde fram til i går sett filmen «Risen» – på norsk: «Oppstått» – som hadde premiere på norske kinoer for 12 dager siden.
Med besøkstall på 9-10.000 pr. uke vil det samlede besøkstallet trolig komme til å stige en del også framover.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Les også:
Se filmtraileren:
6.-plass
Ifølge«Filmtoppen» på nettstedet filmweb.no har «Risen» gjort det svært godt.
Ingen hadde forventet at hyperkommersielle filmer som «Batman og Superman: Dawn of Justice», «Kung Fu Panda 3» eller «Zootropolis» skulle merke pusten av en film med bibelsk tematikk i nakken.
Men i feltet etter disse har «Risen» tall å slå i bordet med. Over 19.000 besøkende, som er tallet fra bransjeorganisasjonen Film & Kino, gir «Risen» en 6.-plass på den nasjonale påskefilmtoppen.
I påsken var «Risen» større enn for eksempel «Birkebeinerne».
Dagens anmelder, Eivind Algrøy, skriver om «Risen» at den er «...en tidvis overraskende og god film om mannen og hendelsen som endret alt».
Artikkelen fortsetter under annonsen.
De som har sett den på kino, ser også ut til å være temmelig fornøyd. Av de drøyt 19.000 som inntil i går hadde sett filmen, hadde 411 vært inne på nettet og gitt den sin «stemme». Snittkarakteren ligger på litt over 7 av 10 mulige poeng.
Har du sett filmen? Si din mening i kommentarfeltet nederst på denne siden!
Fornøyd
Også de som har sørget for at filmen kom til Norge, er tålig fornøyd.
– Vi har tenkt at vi kanskje til slutt vil få besøkstall på 20-25.000, sier Vidar Røstad, daglig leder i TNC Productions, et Kristiansand-selskap som omtaler seg selv som markedsføringspartner for filmdistributøren United International Pictures.
– Jeg kan tenke meg at vi vil lande omtrent der vi hadde håpet, og det er et greit tall selv om det ikke er snakk om supertall, sier han.
TNC er en forkortelse for The New Covenant (den nye pakt). Selskapet ønsker å fremme kristne filmer som ellers risikerer liten eller ingen oppmerksomhet i det forholdsvis lille norske markedet for kristen film.
Arbeidet er basert på nettverksbygging overfor menigheter, organisasjoner og enkeltpersoner, forteller Røstad.
Selv om filmens innhold knytter den sterkt til påsken, er den ikke helt sesongavhengig, og han tror «Risen» vil trekke en del folk fortsatt, blant annet fordi den på en del kinoer først vil bli satt opp i april.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
– Hvordan ligger «Risen» an sammenlignet med andre filmer i samme sjanger?
– «Heaven is for real», som vi også markedsførte, ble sett av 44.000 høsten 2014. Det var mer enn forventet, og filmen ble en stor suksess, blant annet takket være boka med samme tittel som ga et veldig gjennomslag, sier Røstad.
TNC Productions forsøkte også å gi gjennomslag for filmen «Christmas Candle» i fjor, men med heller moderat resultat. Den ble bare sett av 6-7.000 besøkende.
På kino?Det er fortsatt mulig å se «Risen» på mange norske kinoer.