MISJONÆRER: Oddbjørg, Hannah o
...
MISJONÆRER: Oddbjørg, Hannah og Mathias Pettersen er utsendinger for Norsk Luthersk Misjonssamband i Indonesia. 

Sett av millioner på YouTube
Del
Videoene til norske Mathias Pettersen i Indonesia er sett flere millioner ganger.

– Det er mennesker fra hele verden som ser på kanalen min , men ca 80 prosent er fra Indonesia, skriver Mathias Pettersen i en e-post til Dagen.

Han og konen Oddbjørg reiste ut som utsendinger for Norsk Luthersk Misjonssamband til Indonesia sommeren 2016. I flere år har Pettersen laget en rekke videoer og publisert dem på sin egen videokanal på nettstedet YouTube . Men det er først etter at han dro utenlands at kanalen har tatt helt av.

Den mest sette videoen er i skrivende stund sett over 820.000 ganger og handler blant annet om en nasjonal lek som gjennomføres i sammenheng med nasjonaldagen i Indonesia 17. august. Da denne slo an ballet det på seg. Videoen ble spredt og Pettersen fikk plutselig mange tusen flere følgere.

– Flaks, kaller han det selv.

Se «Crazy indonesian game»:

 

Indonesere takker ha m

En annen video som har slått godt an er en film hvor Pettersen viser hvor billig det er å kjøpe mat i Indonesia sammenlignet med Norge. Den har godt over en halv million visninger:

 

 

Han får svært mange positive tilbakemeldinger, spesielt fra indonesere som takker ham for at han viser frem landet.

– Hvorfor lager du disse filmene?

– Det er hobbyen min og jeg koser meg med å lage film, fortelle og dele erfaringer. Samtidig ønsker jeg å spre den gleden jeg har i livet, på grunn av at jeg følger Han jeg følger, Papa J (Jesus red.anm.), som noen her kaller han, skriver han og fortsetter:

– Når jeg har klart å oppnå det seertallet som jeg har nå, så ønsker jeg å bruke kanalen til skape noe som er dypere forankret i det jeg mener er viktig i livet. Men på en kontekstuell måte, siden jeg bor i et land hvor man skal være litt forsiktig med hva man sier.

TV-kjendis

Før ekteparet flyttet til Asia skrev Dagen flere artikler om dem og fulgte prosessen med å reise fra et liv i Norge.

Etter at Mathias og Oddbjørg giftet seg, gikk bryllupsreisen til Indonesia. Da de kom hjem var ekteparet overbevist: De ville dra tilbake som utsendinger og sendte derfor en generell søknad til NLM. To år senere var de på plass i Asia.

Siden da har har Mathias sin YouTube-kanal blitt skrevet om i en indonesisk avis og omtalt på TV.

– Jeg visste ikke om det før dagen etter, da jeg møtte folk på Starbucks som sa: Mathias, du var på TV i går.

Han har også blitt kontaktet av Daily Mail i Storbritannia.

MYE SETT: Mathias Pettersens video «Crazy indonesian game» har hatt mer enn 820.000 visninger på YouTube. Foto: Skjermdump YouTube
 

Dårlig timelønn

– Hva er dine beste tips til andre som vil slå an på YouTube?

– Mitt beste tips er å ikke lage film for å slå an på YouTube. Folk må lage film fordi de liker å lage film. Det er ikke bare å lage en kanal og så vil folk se videoene dine. Det er beinhardt arbeid. Samtidig må du være deg selv, lage det du har lyst til å lage og ikke kopiere andre, selv om det er lov å hente inspirasjon. Da får du et levende og ekte produkt.

– Tjener du deg rik på dette?

– Jeg tjener meg absolutt ikke rik på YouTube. Jeg får litt, men det svinger veldig. Snakker vi time­lønn, så er den nok under 1 krone i timen.

– Gjør mye riktig

YouTube-ekspert Magnus Brøyn mener Pettersen har gode seertall, men er ikke helt i toppsjiktet.

– Det er ikke helt på « What does the fox say »-nivå, men å ha nærmere en million visninger er bra, sier Brøy, som er byråleder i kommunikasjonsbyrået Croxit PR.

Han anslår at Pettersen, med sine 40.000 følgere, har en av Norges 200–300 største YouTube-kanaler.

– Når man deler fra hverdagen og det en bryr seg om, så ser vi at dette engasjerer. Her gjør Mathias mye riktig, sier Brøyn og fortsetter:

– Som norsk youtuber i Indonesia vil jeg tro han er den største. Den posisjonen har han tatt og den er fortjent. Så er det spennende å se om han klarer å videreføre posisjonen sin og tiltrekke seg nye abonnenter fra andre kulturer enn Indonesia. Det er også kommersielle muligheter hvis han utnytter den følgerskaren han har fått.