Sett av millioner på YouTube
Videoene til norske Mathias Pettersen i Indonesia er sett flere millioner ganger.
– Det er mennesker fra hele verden som ser påkanalen min, men ca 80 prosent er fra Indonesia, skriver Mathias Pettersen i en e-post til Dagen.
Han og konen Oddbjørg reiste ut som utsendinger for Norsk Luthersk Misjonssamband til Indonesia sommeren 2016. I flere år har Pettersen laget en rekke videoer og publisert dem på sin egenvideokanal på nettstedet YouTube. Men det er først etter at han dro utenlands at kanalen har tatt helt av.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Den mest sette videoen er i skrivende stund sett over 820.000 ganger og handler blant annet om en nasjonal lek som gjennomføres i sammenheng med nasjonaldagen i Indonesia 17. august. Da denne slo an ballet det på seg. Videoen ble spredt og Pettersen fikk plutselig mange tusen flere følgere.
– Flaks, kaller han det selv.
Se «Crazy indonesian game»:
Indonesere takker ham
En annen video som har slått godt an er en film hvor Pettersen viser hvor billig det er å kjøpe mat i Indonesia sammenlignet med Norge. Den har godt over en halv million visninger:
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Han får svært mange positive tilbakemeldinger, spesielt fra indonesere som takker ham for at han viser frem landet.
– Hvorfor lager du disse filmene?
– Det er hobbyen min og jeg koser meg med å lage film, fortelle og dele erfaringer. Samtidig ønsker jeg å spre den gleden jeg har i livet, på grunn av at jeg følger Han jeg følger, Papa J (Jesus red.anm.), som noen her kaller han, skriver han og fortsetter:
– Når jeg har klart å oppnå det seertallet som jeg har nå, så ønsker jeg å bruke kanalen til skape noe som er dypere forankret i det jeg mener er viktig i livet. Men på en kontekstuell måte, siden jeg bor i et land hvor man skal være litt forsiktig med hva man sier.
TV-kjendis
Før ekteparet flyttet til Asia skrev Dagen flere artikler om dem og fulgte prosessen med å reise fra et liv i Norge.
Etter at Mathias og Oddbjørg giftet seg, gikk bryllupsreisen til Indonesia. Da de kom hjem var ekteparet overbevist: De ville dra tilbake som utsendinger og sendte derfor en generell søknad til NLM. To år senere var de på plass i Asia.
Siden da har har Mathias sin YouTube-kanal blitt skrevet om i en indonesisk avis og omtalt på TV.
– Jeg visste ikke om det før dagen etter, da jeg møtte folk på Starbucks som sa: Mathias, du var på TV i går.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Han har også blitt kontaktet av Daily Mail i Storbritannia.
Dårlig timelønn
– Hva er dine beste tips til andre som vil slå an på YouTube?
– Mitt beste tips er å ikke lage film for å slå an på YouTube. Folk må lage film fordi de liker å lage film. Det er ikke bare å lage en kanal og så vil folk se videoene dine. Det er beinhardt arbeid. Samtidig må du være deg selv, lage det du har lyst til å lage og ikke kopiere andre, selv om det er lov å hente inspirasjon. Da får du et levende og ekte produkt.
– Tjener du deg rik på dette?
– Jeg tjener meg absolutt ikke rik på YouTube. Jeg får litt, men det svinger veldig. Snakker vi timelønn, så er den nok under 1 krone i timen.
– Gjør mye riktig
YouTube-ekspert Magnus Brøyn mener Pettersen har gode seertall, men er ikke helt i toppsjiktet.
– Det er ikke helt på «What does the fox say»-nivå, men å ha nærmere en million visninger er bra, sier Brøy, som er byråleder i kommunikasjonsbyrået Croxit PR.
Han anslår at Pettersen, med sine 40.000 følgere, har en av Norges 200–300 største YouTube-kanaler.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
– Når man deler fra hverdagen og det en bryr seg om, så ser vi at dette engasjerer. Her gjør Mathias mye riktig, sier Brøyn og fortsetter:
– Som norsk youtuber i Indonesia vil jeg tro han er den største. Den posisjonen har han tatt og den er fortjent. Så er det spennende å se om han klarer å videreføre posisjonen sin og tiltrekke seg nye abonnenter fra andre kulturer enn Indonesia. Det er også kommersielle muligheter hvis han utnytter den følgerskaren han har fått.