Elever med ekstra behov faller utenfor
Bare fire av ti elever med fysisk funksjonsnedsettelse deltar i vanlig klasseromsundervisning på lik linje med andre elever.
NOVA-forsker, Jon Erik Finnvold, mener norsk skole må tenke nytt om elevgruppen.
Elever med fysisk funksjonsnedsettelse trives dårligere, får lavere karakterer og tas ofte ute av klassen. Det skjer til tross for at de har rett til tilpasset opplæring i klassen, melderDagsavisen.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Kun en av fem elever med fysisk funksjonsnedsettelse som går på nærskolen tilbringer over halvparten av skoletiden med resten av klassen.
- Faktisk er det slik at foreldre med barn på spesialskole er mer fornøyd og har større tiltro til skolens opplegg, enn foreldre til barn som får spesialundervisning i den ordinære skolen, sier forsker Jon Erik Finnvold ved Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA).
- Dessverre ser det ut til at det skjer en sortering av elever som ikke bare handler om hva som er best for barnet, men om hvordan læreren skal få en mer overkommelig arbeidssituasjon i klasserommet, sier han.
Finnvold peker på at det er stigmatiserende for elever å bli atskilt fra resten av klassen, og at denne praksisen kan ha flere utilsiktede, negative konsekvenser.
- Vi ser at dette svekker elevenes mulighet til vennskap og gode, sosiale relasjoner med jevnaldrende, sier Finnvold. (©NTB)