Økning for Røde Kors' telefontjeneste for unge
I påsken har Røde Kors' tjeneste hatt over 650 samtaler med barn og unge, noe som er en øking fra fjoråret.
Røde Kors driver tjenesten Kors på Halsen. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix
Røde Kors driver tjenesten Kor
...
Røde Kors driver tjenesten Kors på Halsen. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix
Del

Tjenesten, som har navnet Kors på Halsen , er gratis, anonym og for dem under 18 år.

Temaene som går igjen når barn og unge tar kontakt, er selvmordstanker, selvskading, relasjon til foresatte, venner og å føle seg trist og nedstemt, opplyser Røde Kors.

– Når man legger på koronasituasjonen på toppen av andre vanskelige tanker, så kan det bli ekstra tungt å håndtere, sier Nelli Kongshaug, leder for Kors på Halsen.

Av de over 650 samtalene som har blitt besvart av Kors på Halsen sine frivillige i påsken, handler 24 av dem konkret om koronapandemien.

– Ungdom er stort sett opptatt av det de bryr seg om ellers, men det er klart at koronasituasjonen kan forverre en allerede vanskelig hjemmesituasjon, sier Kongshaug.

Flere forteller at de savner den gamle hverdagen sin og ikke minst å være fysisk sammen med vennene sine, ifølge Røde Kors.

– Mange synes nok det er lenge å vente til skolene åpner igjen, sier Nelli Kongshaug.

korona-røde-kors-telefon,innenriks,nyheter,Medisin og helse,sykdom,norge,Riksnyheter,røde kors,nelli kongshaug,hjelpetelefon,psykisk sykdom,unge,ungdom