Dagen frikjent i PFU for Hanvold-sak
TV-pastoren Jan Hanvold i TV Visjon Norge fikk ikke medhold i sin klage til Pressens Faglige Utvalg.
KLAGET: TV-pastor Jan Hanvold klaget Dagen inn til Pressens Faglige Utvalg etter en artikkel i august i fjor. Foto: Bjørn Olav Hammerstad
KLAGET: TV-pastor Jan Hanvold
...
KLAGET: TV-pastor Jan Hanvold klaget Dagen inn til Pressens Faglige Utvalg etter en artikkel i august i fjor. Foto: Bjørn Olav Hammerstad
Del

I august 2019 skrev Dagen en sak med tittelen «Selger Visjon Norge-lokaler for 80 millioner». Den handlet om TV Visjons Norge-sjefens fortjeneste i eiendomsmarkedet. Saken var en sitat-sak basert på en NRK-artikkel publisert i samme periode, og ble senere klaget inn av Jan Hanvold til Pressens Faglige Utvalg (PFU).

Fem punkt

Hanvold mente Dagen hadde brutt Vær-Varsom plakaten på fem punkter. Punkt 3.2, om opplysningskontroll og kildebredde, punkt 3.9, om hensynsfull arbeidsprosess, punkt 4.13, om å rette feil, punkt 4.14, om samtidig imøtegåelse, og punkt 4.15 om tilsvarsrett.

TV-pastoren mente artikkelen inneholdt faktafeil, og pekte på at avisen ikke hadde kontaktet ham direkte for å få en kommentar til artikkelen.

Dagen har på sin side innrømmet å ha skrevet en feil i artikkelen, knyttet til selskapsstrukturen i TV Visjon Norge. Men de er uenige i at de har brudd god presseskikk da denne feilen raskt ble rettet opp.

Ikke brudd

Onsdag behandlet Pressens Faglige Utvalg (PFU) klagen, og kom frem til at Dagen ikke hadde brutt god presseskikk.

«PFU merker seg at Dagen publiserte en feil om klagers rolle i Visjon Norge, og at denne ble rettet snarest mulig. Utvalget kan ikke se at feilen var spesielt rammende og mener rettelsen veier opp for overtrampet, jf. VVP 4.13», skriver sekretariatet i sin begrunnelse.

Sjefredaktør i Dagen, Vebjørn Selbekk, er fornøyd med PFUs konklusjon.

– Det er viktig å drive kritisk og undersøkende journalistikk, også på store aktører innen kristenheten som TV Visjon Norge. Jeg er godt fornøyd med at Pressens Faglige Utvalg har konkludert med at vi ikke har brutt god presseskikk i den dekningen, sier han.

Omstridt

Han peker på at TV Visjon Norge er en av de største og mest omstridte medieaktørene i Kristen-Norge.

– Dagen ville ikke gjort jobben sin dersom avisen ikke hadde skrevet om denne virksomheten, sier Selbekk.

Det var avisen Medier24 om første omtalte saken.

jan hanvold,visjon norge,tv visjon norge,pressens faglige utvalg,pfu,presseetikk