PÅ NORSK: Skaug ble tidlig råd
...
PÅ NORSK: Skaug ble tidlig rådet til å legge bort engelsken og heller satse på norsk. – I starten føltes det veldig nakent å komme med tekstene, og jeg lurte på om det ble for banalt og direkte, sier Skaug. Foto: Johanna Hundvin Almelid
– Å skrive er som å spise et godt måltid
Del
Trygve Skaug har berørt 
mange med sine sangtekster. Nå vil han lære ungdommer å gjøre det samme.

I bagasjerommet ligger kofferter og eiendeler. Hjemmet forsvinner i bakgrunnen i det mannen setter kursen bort fra både kone og barn. Plutselig lyder Trygve Skaugs låt «Heldig» over radioen. Teksten treffer, og familiefaren snur bilen. Få minutter senere tikker det inn en takkemelding på telefonen til Skaug.

– Jeg kunne sluttet karrieren min der og da, og vært fornøyd, sier Skaug.

– Låten sparket ham riktig vei. Hadde det vært en låt som handlet om å gjøre seg selv lykkelig, så kan det hende at han hadde dratt, sier han til Dagen.

Lærer bort

Langs benkeradene på Randaberg forsamlingshus rettes rundt hundre blikk frem mot den kristne rockeren fra Indre-Østfold. Det krever trening å skrive gode sangtekster, og på en «skriveworkshop» i regi av Ung Landsmøte deler den kritikerroste artisten av egne erfaringer.

Senere på kvelden skal Skaug også «ringe julen inn», en julekonsert som går inn under festivaltemaet «Fest». Temaet er valgt for å løfte frem noen av de bibelske høytidene.

– Det å skrive en sang er som å spise et godt måltid, sier Skaug til salen.

LES: Toner fra en annen verden

Han forklarer at han begynner med å skrive et utkast til teksten, arbeider videre med melodien og det er er først når formen er ferdig at man kan «sette seg ned og nyte måltidet».

– For meg innebærer det å finskrive teksten til sangen, sier artisten.

TEORI OG PRAKSIS: Trygve Skaug spilte julekonsert etter skriveforedraget. Han opplever det som viktig å skrive låter som rører noe i ham selv. – Da er sannsynligheten større for at det også rører noe i andre, sier han.GODT FORNØYD: Skriveworkshopen til Trygve Skaug ble godt mottatt av de oppmøtte. Både Peter Sivertsen og Selma Olsen er fornøyd med samlingen. Foto: Trygve Opheim
 

Skaug er opptatt av å gjøre sangteksten så kompakt som mulig.

– Hver linje skal ha en klo som drar budskapet fremover, sier han.

– Dermed vil et refreng høres annerledes ut etter hvert vers, siden betydningen utvikler seg utover i sangen, sier Skaug.

Gjennom karrieren har han vært opptatt av å skrive sangtekster som fyller «tomrom» og som formidler håp. Han opplever det som viktig å skrive låter som rører noe i ham selv.

– Da er sannsynligheten større for at det også rører noe i andre, sier han.

Henter inspirasjon

Inspirasjonen til musikkarbeidet kan komme når som helst. Skaug har alltid Iphonen med seg i lommen, slik at kan synge inn strofer eller diktere diktlinjer på kort varsel. Før han startet arbeidet med musikk på fulltid, brukte han den timeslange bilturen til og fra jobb til å skrive dikt og vers.

– Aldri kast noe av det dere skriver, sier Skaug til forsamlingen.

– Det er alltid noe som gjorde at du skrev den tekstlinjen eller det verset.

LES OGSÅ: Synger folk til tro

Han bruker nyheter, dokumentarer, turgåing, bøker, radioandakter og god musikk for å hente inspirasjon til musikkarbeidet.

– Det går så mye rart gjennom hodet mitt i løpet av en dag, at det er lett å glemme hva jeg har tenkt på tidligere.

Lærer fra de store

Når Trygve Skaug lærer unge skribenter å skrive gode sangtekster, er det etter å selv ha hentet inspirasjon fra flere, kjente norske artister på veien. Ole Paus , Lillebjørn Nilsen, Oddi Nessa, Tore Thomassen, Leithaug-søsknene og Henning Kvitnes er blant de norske inspirasjonskildene til den folkekjære artisten. Flere av dem har han rukket å bli kjent med i senere tid.

Skaug ble tidlig rådet til å legge bort engelsken og heller satse på norsk.

– I starten føltes det veldig nakent å komme med tekstene, og jeg lurte på om det ble for banalt og direkte, sier Skaug.

I ettertid har han vært takknemlig for at han at gjorde det veivalget så tidlig.

Mager start

Det har gått flere år siden Skaug slo igjennom med bandet StMorritz og låten «Prøv meg igjen». Bandet tok en sjanse, og sendte platen til rundt 30 radiostasjoner, pakket inn en konvolutt sammen med en innbydende After Eight-sjokolade.

Senere fant han ut at flere av radiostasjonene hadde funnet CD-platen pakket inn i en bløt miks av papir og smeltet sjokolade.

Radiokanalen NRK P1 tidlig tok likevel nappet, og låten ble starten på et til sammen 100 ukers opphold på A-listen til stasjonen, med låter signert Skaug.

GODT FORNØYD: Skriveworkshopen til Trygve Skaug ble godt mottatt av de oppmøtte. Både Peter Sivertsen og Selma Olsen er fornøyd med samlingen. Foto: Trygve Opheim
 

Listeplasseringen genererte mye oppmerksomhet, og plateselskapene begynte å ringe. Resultatet ble to plater utgitt av et av verdens største plateselskaper, Sony.

Skaug har vært opptatt av å ha bevare budskapet om håp, nåde og livsglede hele veien.

– Mitt livssyn preger mye av det jeg skriver, sier Skaug, og legger til:

– Det er lite vits i å lage noe som verden ikke har bruk for.

Godt fornøyd

Skriveworkshopen til Trygve Skaug ble godt mottatt av de oppmøtte. Både Peter Sivertsen og Selma Olsen er fornøyd med samlingen.

– Jeg er veldig glad i Trygve Skaug. Jeg liker musikken veldig godt, så jeg var ikke her heller for å høre musikken enn for å få skrivetips, sier Sivertsen til Dagen.

LES MER: Ny vri på Harams poesi

Begge er enig i at høydepunktet var når Trygve Skaug tok opp gitaren for å demonstrere hvordan man skaper samspill mellom låt og tekst.

– Jeg skriver litt også, sier Olsen, som har en fast spalte i bladet Det hvite bånd.

Hun var takknemlig for tipsene og råde til Skaug, og er særlig enig i tipset om å ikke kaste noe av det man skriver.

– Alle skriver på forskjellige måter.

trygve skaug,musikk,skriving,sangtekster,ungdom,låtskriver,randaberg,randaberg arena,ung landsmøte,musikkbransjen,musiker,ole paus,lillebjørn nilsen,oddi nessa,tore thomassen,gabrielle leithaug,henning kvitnes,stmorritz,sony,peter sivertsen,selma olsen