Runa Fjellanger, talsperson i
...
Runa Fjellanger, talsperson i Ungdom mot retusjert reklame, under høringen i familie- og kulturkomiteen om kroppspress på Stortinget i mars. Foto: Silje Rognsvåg
Stortinget vil ikke merke retusjert reklame
Del
Forslaget om å merke retusjering av reklame får neppe flertall på Stortinget.

– Det er veldig synd at man ikke er villig til å gjøre tiltak mot kroppspresset som mange barn og unge opplever, sier Runa Fjellanger , talsperson for nettverket Ungdom mot retusjert reklame.

LES: Med Gullbarbie mot kroppspress

Tirsdag var det lite å støtte å hente i familie- og kulturkomiteen for forslaget fra KrF, SV, Senterpartiet og Miljøpartiet De Grønne om å se sammenheng mellom kroppspress blant barn og unge og retusjert reklame.

– Begrenset effekt

Høyre, Frp og Ap mener at merking av retusjert reklame vil «ha begrenset effekt på opplevd kroppspress». Partiene støtter ikke de to punktene som handler om å endre markedsføringsloven for å hindre reklame rettet mot barn og for å motvirke kroppspress og usunt skjønnhetsideal gjennom retusjering.

Gullbarbie deles årlig ut til aktører som er «best på å få ungdom til å føle seg verst». Her under høringen om kroppspress på Stortinget i mars. F.v. Leif-Erik Sørensen og Karoline Steen Nylander i Press, Runa Fjellanger og Gyro Fjermedal i Ungdom mot retusjert reklame. Foto: Silje Rognsvåg
 

De støtter seg på høringssvaret fra Landsforeningen for helsesøstre om at det vil ha «begrenset effekt og i tillegg være vanskelig å regulere».

– Vi må arbeide med holdninger og bevisstgjøring i denne saken. Noen av forbudsforslagene har dessuten formuleringer som gir særeles uklare grenseoppganger, sier komitéleder Svein Harberg (H).

Gullbarbie

– I utgangspunktet tror jeg alle er veldig for at vi skal ha en fornuftig bildebruk og retusjering, men skal man legge inn et forbud, blir det rett og slett vanskelig å håndheve, sier saksordfører Hege Haukeland Liadal (Ap) i komiteen.

– Vi er uenig i det. Det er synd at i stedet for å foreslå andre tiltak, bare foreslår de ikke å gjøre noe, sier Fjellanger om komiteens innstilling.

Ungdom mot retusjert reklame stilte i mars opp i høringen med en forgylt utstillingsdukke - Gullbarbie - for å be politikerne om å merke retusjert reklame.

KrFs familietalsmann Geir J. Bekkevold skulle ønske at Stortinget samlet seg om forslagene.

– Kroppspress er et alvorlig problem for mange, sier han.

Dårlig selvbilde

Arbeiderpartiet støtter imidlertid de to andre punktene i forslaget:

• Tiltak i ungdomshelsestrategien for å motvirke at barn og unge blir utsatt for kroppspress gjennom reklame generelt, og reklame i offentlige rom spesielt.

• Mer kunnskap om årsakene til at barn opplever kroppspress og sliter med dårlig selvbilde.

Det sitter ikke flere partier i komiteen, så det gjenstår å se om Venstre skaffer flertall for disse to punktene når saken kommer opp i plenum.

– Som saksordfører har jeg prøvd å finne minnelige løsninger som i alle fall ivaretar intensjonen i forslaget. Vi håper at flere av partiene støtter opp om disse to punktene, sier Liadal i Ap.

LES OGSÅ: Opplever at troen er buffer mot kroppspress