ALLMENN KUNNSKAP: – Bibelversk
...
ALLMENN KUNNSKAP: – Bibelverskampanjen på Oslos busser og trikker er en investering i allmenn kunnskap, sier Ingeborg Mongstad-Kvammen i Bibelselskapet. Foto: Ingunn Marie Ruud, KPK
Slik blir Bibelen synlig i Oslo
Del
Bibelselskapet feirer 200 år denne uka og sørger for at Bibelen blir både synlig og hørbar i hovedstaden.

Bibelselskapet ønsker å gjøre Bibelen synlig og aktuell for folk flest i Oslo under markeringen av 200-årsjubileet denne uken.

Generalsekretæren i Bibelselskapet, Ingeborg Mongstad-Kvammen , trekker særlig frem to punkt i programmet der bibelen slippes ut i friluft.

– Det ene er Bibelmaraton der 40-50 personer skal lese bibelen høyt fra perm til perm i domkirkeparken gjennom hele festivalen. De starter klokken 9 på torsdag og holder på frem til søndag klokken 19 før siste bok i bibelen leses inne i domkirken, forteller hun.

LEDER: Vi som elsker Bibelen

Det andre konkrete tiltaket som gjør bibelen synlig er kampanjen med bibelvers på hovedstadens busser og trikker.

– Disse bussene og trikkene har 2,8 millioner reisende i løpet av en uke, sier Mongstad-Kvammen.

Allmennkunnskap

En reklamekampanje på busser og trikker i Oslo sentrum er ikke gratis. Mongstad-Kvammen kan fortelle at reklamekampanjen koster Bibelselskapet 275 000 kroner.

– Vi ser på det som en investering i allmennkunnskap. Bibelselskapet har et styre som er fremoverlent og som ønsker å bruke jubileet for å nå visjonen vår om å åpne Bibelen for alle. Der er buss- og trikkekampanjen et viktig element, sier hun.

Negative og positive reaksjoner

Mongstad-Kvammen forteller at reaksjonene på buss- og trikkekampanjen har vært ulike.

– På sosiale medier ser vi både negative og positive reaksjoner. Bibelen er en bok som engasjerer og det er vanskelig å forholde seg nøytral til den. Det hadde vært verre for oss om folk ikke brydde seg i det hele tatt og var likegyldige, sier hun.

LES: Bibelbarndom med følger for livet

Generalsekretæren frykter ikke at kampanjene skal føre til mer aggressive ateister.

– Vi har ikke sett mye til den type ateisme i Norge. Jeg opplever at vi her til lands har en god og ren religionssamtale både mellom troende og med ikke-troende.

Utested og kino

At mye av programmet under Bibel-festivalen foregår i Oslo Domkirke er kanskje ikke så overraskende, men Mongstad-Kvammen forteller at de også sprer seg ut på mindre åpenbare steder i hovedstaden.

– Vi ønsker å gi bibelopplevelser gjennom ulike kulturutrykk som for eksempel ungdomsfesten Jesus Loves Electro and U på utestedet Ballroom, forteller hun.

Under Bibel-festivalen arrangeres det flere «festivaler i festivalen».  Blant annet er det en bibelfortellingsfestival med profesjonelle fortellere og en liten filmfestival kalt «Tro på lerretet».

– «Tro på lerretet» viser sju ulike filmer på Saga kino som på hver sin måte tar opp bibelske temaer, forteller Mongstad-Kvammen.

Blant filmene finner vi Erik Poppes De usynlige, Legenden om Narnia, Leviatan og fjorårets storfilm om Noah .

Bokbad og humor

Bibelen skal, ifølge Mongstad-Kvammen, også bli synlig i Oslos bokhandlere under festivalen.

– Alle bokhandlene i sentrum vil i løpet av lørdagen ha bibelske bokbad der Alf Kjetil Walgermo samtaler med forfattere som bidro til boken Bibeldikt som vi ga ut for litt over et år siden, forteller generalsekretæren.

LES OGSÅ: Bibelmangfold på multietnisk grunn

Hun trekker også frem festforestillingen på Oslo konserthus og humorshowet «Bibel og Babbel».

– Jeg tror Bibelen kan bli overraskende synlig på Latter på Aker Brygge med dette showet.

bibelen,200-årsjubileum,jubileum,det norske bibelselskap,bibelselskapet,oslo,ingeborg mongstad-kvammen,bibelmaraton,oslo domkirke,kollektivtransport,bybildet,hovedstaden,oslo sentrum,bursdag,jesus loves electro,bibelfestivalen,saga kino,kino,erik poppe,de usynlige,legenden om narnia,leviatan,noah,alf kjetil walgermo,latter