- Vanskelig å få til i norsk skole
Metodene er kjente, men vanskelig å få til i full bredde i norsk skole, sier rådgiver Berit Blå ved Nasjonalt senter for fremmedspråk ved Høyskolen i Østfold.
Berit Blå har selv deltatt på et kurs i den intensive språkopplæringen suggestopedi for noen år siden. Erfaringen var veldig god.
- Det var intenst og handlet bare om språket i tre dager med drilling og innlæringsaktiviteter. Vi stod i ring og tok på nesa når vi snakket om nesa. Vi holdt hånden bak oss når vi snakket om fortid og foran når vi snakket om fremtid. Vi kastet baller og hele klasserommet var tapetsert med formverk og ord. Og vi opplevde en mestring selv om vi ikke kunne så mye, forteller hun.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Les også: Spanjol lærte norsk på 33 dager
Ikke overføres
Metodene med bevegelse og å henge opp lapper med ord velkjent også i norsk skole. Men de intense dagene hvor det bare handler om å lære seg et nytt språk, kan ikke uten videre overføres til norsk skolehverdag.
- I skolen har man fire timer i uken i et språk. Prinsippet er ikke helt forenlig med hvordan opplæringen, for her deler mange tiden med mange andre fag. Jeg kan ikke se for meg at omveltningen skulle være mulig i skolen. Det har med de strukturelle begrensningene å gjøre, sier Blå.
- Er dette en metode for de mest motiverte eller for alle?
- Siden det er så mye aktivitet, er det ikke bare for de mest motiverte. Man kan ikke unngå å bli med hvis man da ikke lener seg tilbake og sier at man ikke gidder, sier hun.
SUGGESTOPEDI
Grunnlagt av Georgi Lozanov, en hjerneforsker og psykiater fra Bulgaria.
Ved hjelp av alle sanser og et mangfold av virkemidler lærer deltagere et nytt språk.
Musikk, kunst, sanger, rap, spill, dekorative plakater med grammatikk, rollespill, humor og bevegelse blir tatt i bruk i prosessen med å gi elevene en motiverende og systematisk språkinnlæring.
Hovedfokuset er på dialoger og målet er å fremme en rask, dagligdags kommunikasjon.
Lisa Hartmark og kollega Barbro Thorvaldsen er utdannet i metoden av Lozanov. De arbeider for å utvikle suggestopedimetoden i Norge, blant annet som fagansvarlige for kurs som tilbys gjennom Høgskolen i Buskerud.
UNESCO evaluerte metoden allerede i 1980. I rapporten ble undervisningsmetoden anbefalt i språkopplæringen for alle grupper, inkludert innvandrere, analfabeter og undervisning av personer med dysleksi.