- Vanskelig å få til i norsk skole

Metodene er kjente, men vanskelig å få til i full bredde i norsk skole, sier rådgiver Berit Blå ved Nasjonalt senter for fremmedspråk ved Høyskolen i Østfold.

Berit Blå har selv del­tatt på et kurs i den in­ten­si­ve språk­opp­læ­rin­gen sug­ge­st­o­pe­di for noen år siden. Er­fa­rin­gen var vel­dig god.

- Det var in­tenst og hand­let bare om språ­ket i tre dager med dril­ling og inn­læ­rings­ak­ti­vi­te­ter. Vi stod i ring og tok på nesa når vi snak­ket om nesa. Vi holdt hån­den bak oss når vi snak­ket om for­tid og foran når vi snak­ket om frem­tid. Vi kas­tet bal­ler og hele klasse­rom­met var ta­pet­sert med form­verk og ord. Og vi opp­lev­de en mest­ring selv om vi ikke kunne så mye, for­tel­ler hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også: Spanjol lærte norsk på 33 dager

Ikke over­fø­res

Me­to­de­ne med be­ve­gel­se og å henge opp lap­per med ord vel­kjent også i norsk skole. Men de in­ten­se da­ge­ne hvor det bare hand­ler om å lære seg et nytt språk, kan ikke uten vi­de­re over­fø­res til norsk skole­hver­dag.

- I sko­len har man fire timer i uken i et språk. Prin­sip­pet er ikke helt for­en­lig med hvor­dan opp­læ­rin­gen, for her deler mange tiden med mange andre fag. Jeg kan ikke se for meg at om­velt­nin­gen skul­le være mulig i sko­len. Det har med de struk­tu­rel­le be­grens­nin­ge­ne å gjøre, sier Blå.

- Er dette en me­to­de for de mest mo­ti­ver­te eller for alle?

- Siden det er så mye ak­ti­vi­tet, er det ikke bare for de mest mo­ti­ver­te. Man kan ikke unngå å bli med hvis man da ikke lener seg til­ba­ke og sier at man ikke gid­der, sier hun.

SUGGESTOPEDI

Grunnlagt av Georgi Lozanov, en hjerneforsker og psykiater fra Bulgaria.

Ved hjelp av alle sanser og et mangfold av virkemidler lærer deltagere et nytt språk.

Musikk, kunst, sanger, rap, spill, dekorative plakater med grammatikk, rollespill, humor og bevegelse blir tatt i bruk i prosessen med å gi elevene en motiverende og systematisk språkinnlæring.

Hovedfokuset er på dialoger og målet er å fremme en rask, dagligdags kommunikasjon.

Lisa Hartmark og kollega Barbro Thorvaldsen er utdannet i metoden av Lozanov. De arbeider for å utvikle suggestopedimetoden i Norge, blant annet som fagansvarlige for kurs som tilbys gjennom Høgskolen i Buskerud.

UNESCO evaluerte metoden allerede i 1980. I rapporten ble undervisningsmetoden anbefalt i språkopplæringen for alle grupper, inkludert innvandrere, analfabeter og undervisning av personer med dysleksi.

Les også
Vraker tradisjonell norskundervisningSUGGESTOPEDI