BRUDD: Norske myndigheter brøt paragraf 2 i Grunnloven da de i 1822 godtok at to jødiske bankmenn fikk komme inn i landet. Så reddet de to da også landet fra konkurs. Bildet viser Grunnloven i punktskriftutgave og på lydbånd. Foto: Lise Åserud / NTB Scanpix

- Jødisk kapital reddet Norge fra konkurs

I 1822, seks år etter jødeparagrafen ble innført, begikk norske myndigheter grunnlovsbrudd da to jødiske bankmenn reddet Norge fra konkurs.

- Man valg­te be­visst å ig­no­re­re re­li­gio­nen til Vil­helm Be­ne­dicks og Jo­seph Ham­bro, i håp om at ingen andre slo alarm, sier Frode Ulv­und, første­ama­nu­en­sis ved Uni­ver­si­te­tet i Ber­gen.

Den spe­si­el­le his­to­ri­en om nors­ke myn­dig­he­ters prag­ma­tis­ke for­hold til egne lover, er en av mo­men­te­ne Ulv­und pre­sen­te­rer på se­mi­nar påHL-sen­te­ret i Oslo, man­dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Der ar­ran­ge­res en in­ter­na­sjo­nal kon­fe­ran­se omjøde­pa­ra­gra­fen (se fakta­boks) som ble inn­ført i Grunn­lo­ven i 1814. Sen­te­ret åpner også en ut­stil­ling om tema.

Ulv­und tar for seg hvor­dan jøde­pa­ra­gra­fen ble hånd­he­vet i prak­sis. Han har også nett­opp gjort fer­dig boken «Fri­do­mens gren­ser, 1814-1851: Hand­he­vin­ga av jøde­pa­ra­gra­fen i Norge». Og nors­ke em­beds­menn lå ikke på lat­si­den.

- Dette var ikke en so­ven­de pa­ra­graf. Den skul­le hånd­he­ves strengt og uten nåde. Både på Øst­lan­det og i Ber­gen ble loven hånd­he­vet in­tenst.

Ek­semp­le­ne er mange. To jø­dis­ke for­etnings­menn ved navn Goldsch­midt, som fulg­te med den svens­ke hæren inn i Øst­fold, ble stan­set i Moss. By­fu­ten var usik­ker på hva han skul­le gjøre, men fikk klar be­skjed av stats­råd Jonas Col­let i Po­liti­de­par­te­men­tet at «ingen jøde skul­le slip­pe inn i riket».

- I Ber­gen var det bor­ger­ska­pet som tok ini­tia­tiv til å hive ut fire per­soner de mis­tenk­te var jøder. Tre reis­te mer eller mind­re fri­vil­lig, mens fjerde­mann ble de­por­tert, for­tel­ler Ulv­und.

I 1817 kom det en jøde med et skip som søkte nød­havn i Ber­gen. Po­liti­mes­te­ren ut­vis­te ham til Chris­tia­nia, og der­fra ble han sendt vi­de­re til Sve­ri­ge.

- Dette ble en kost­bar reise for sta­ten, så myn­dig­he­te­ne påla politimesteren selv å be­ta­le om­kost­nin­ge­ne. Det til­svar­te én års­lønn.

Hyk­le­ri

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ut­over 1820-åre­ne ble pa­ra­gra­fen hånd­he­vet mest lo­kalt. De sen­tra­le myn­dig­he­ter hadde gitt be­skjed om det. Men i 1822 kom en litt spe­si­ell sak. De øko­no­mis­ke pro­ble­me­ne til Norge var da blitt så al­vor­li­ge at Sta­ten i prak­sis var ban­ke­rott.

Kong Karl Johan truet med å legge Norge under svensk for­fat­ning. Norge hadde pre­kært behov for lån. Inn fra siden kom det dans­ke fi­nans­hu­set Ham­bro & Søn, ledet av jø­dis­ke Jo­seph Ham­bro.

Ulv­und har på­vist at Ham­bro, og den svens­ke jøden Vil­helm Be­ne­dicks fra fi­nans­hu­set Michael­son & Be­ne­dicks, kom til Stor­tin­get i Chris­tia­nia for be­hand­ling av låne­opp­tak.

- Jø­disk ka­pi­tal red­det den nors­ke sta­ten fra kon­kurs, og red­det den nors­ke selv­sten­dig­he­ten. Nors­ke myn­dig­he­ter ig­no­rer­te at de to var jøder, selv om dette var godt kjent.

- De to fi­nans­men­ne­ne var i Norge en god stund. Et annet spe­si­elt mo­ment er at fi­nans­mi­nis­te­ren i 1822 het Jonas Col­let, den samme man som seks år tid­li­ge­re, da som stats­råd i po­liti­de­par­te­men­tet, hadde krevd en streng hånd­he­ving av jøde­pa­ra­gra­fen. Nå valg­te han, sam­men med kon­gen, re­gje­rin­gen og stor­tin­get, å ig­no­re­re den samme loven av øko­no­mis­ke hen­syn, for­tel­ler Ulv­und.

Ef­fek­ten av Mose­lo­ven

Ut­stil­lin­gen som HL-sen­te­ret åpner man­dag viser tid­li­ge tekst­ut­kast og «veien til pa­ra­gra­fen», som ut­stil­lin­gen kal­les. Hva in­spi­rer­te Eids­volls­men­ne­ne til å nekte jø­de­ne ad­gang?

Forsk­nings­råd­gi­ver ved sen­te­ret, Vi­be­ke Moe, peker på opp­lys­nings­ti­dens strøm­nin­ger som gikk gjen­nom hele Euro­pa.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Det spe­si­el­le er jo at denne ti­dens idea­ler er fri­gjø­ring, men for jø­de­ne i Norge fører de samme ide­ene til at de blir ugle­sett. Man mener jø­de­ne ikke kan in­te­gre­re seg, at mose­lo­ven gjør at det ut­vik­les pa­ral­lel­le sam­funn. Et annet pa­ra­doks er at jø­de­ne i Dan­mark fikk bor­ge­ret­tig­he­ter i 1814, mens Norge steng­te sine gren­ser. Det er en stor kon­trast, sier Moe.

DAGEN