(f.v) rektor Kai Tore Bakke

- Gud er både far og mor

Ord som brukes om Gud har ofte mannlige referanser. Dette kan være innskrenkende, ifølge en norsk forsker. - Bruk hele spekteret, sier høyskolerektor.

Forsker Hanne Løland ved Det teologiske menighetsfakultetet (MF) har skrevet avhandling om det kjønnede språket i Det gamle testamentet.

Hun ønsker en opprydning i det hun mener er en komplisert debatt omkring Gud og kjønnsord som han og henne.

- Vi må ikke innskrenke Gud ved å bare omtale ham som en far og mann. I Det gamle testamentet omtales Gud på mange måter, både i kvinnelig og mannlig språk, sier hun ifølge nettstedet forskning.no.



Ord former forestillinger

- Vårt språk om Gud er med på å forme våre forestillinger om Gud. Det er derfor svært viktig å befatte seg med både bibelspråk og liturgispråk, forteller Løland.

Debatten omkring bruk av kjønnsord og Guds person skal ha pågått siden 1970-tallet.

Løland har undersøkt hvorvidt kjønn er viktig når kjønnet gudsspråk finnes i en bibelsk tekst. Hun definerer «kjønnet gudsspråk» som det språk om Gud som vekker assosiasjoner eller forestillinger om kjønn:

- For eksempel er «Gud vår far» og «Gud som skriker som en fødende kvinne» begge kjønnede metaforer. Spørsmålet er om kjønn er viktig i disse metaforene, sier Løland til forskning.no.

En vanlig innvending mot å bruke såkalt feminint språk for Gud i liturgiene, er at «Gud vår far» ikke sier noe om kjønn, ifølge Løland.



Blomstrende

Rektor ved Høyskolen for Ledelse og Teologi, Kai Tore Bakke, har ikke lest avhandlingen, men bare saken som nettstedet presenterer.

- Når vi snakker om Gud, så forholder vi oss til hvordan han opptrer for oss og hvordan vi opplever og erfarer Gud. Da bruker man ofte mange metaforer fra ulike livssfærer, sier han.

- Noen ganger brukes kvinnelige og mannlige metaforer om hverandre. Det bør være helt naturlig for en kristen å kunne snakke om Gud ved hjelp av både faderlige og moderlige metaforer. Det gjør Bibelen selv, sier Bakke.



Ikke spesifikt kjønn

Han synes likevel at navnet Gud ikke gjenspeiler ett spesifikt kjønn.

- Gud er Gud og er derfor hevet over kjønn. Det viktig er å peke på Gud som den store og ubeskrivlige som vi kun kan forsøke å beskrive med ord fra alle våre ulike livssfærer. Ofte havner vi i ensidige beskrivelser som gjør vårt bilde av Gud mer fattigslig enn det bildet Bibelen tegner av Gud.

- I noen bevegelser kan man overfokusere på Gud som helbrederen, på 1980- og 1990-tallet ble han for noen krigeren som ledet den åndelige krigføringen mens han i andre miljøer ble en sjelesørgerisk far. Dette preget miljøene veldig.



Hele spekteret

- Man bør åpne seg for å bruke hele spekteret av metaforer om Gud. Et mangfoldig gudsbilde setter mennesker i frihet, mens et ensidig gudsbilde sender oss fort i nærmeste grøft.

- Det som er interessant, er at i et så mannsdominert samfunn som Israel var ved begynnelsen av forrige årtusen, var bruken av kvinnelige metaforer om Gud godkjent og akseptert, sier Bakke.


DM