Spellemann mot antisemittisme
«Spellemann på taket» kan bli tidenes mest sette forestilling på Den nationale scene i Bergen. Nå håper regissøren at publikum tar budskapet.
16.500 forhåndsolgte billetter en uke før premieren sier sitt. Bare Hellemyrsfolket har hatt flere solgte (17.000) en uke før premieren i 2014. Den forestillingen ble tidenes mest sette i Bergen.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Nå skal låter som «Sol opp, sol ned» og «Om jeg var en rik mann» synges fra en av Norges eldste scener.
Spellemann på taket (Fiddler on the roof, eng) er en av verdens mest kjente og sette musikaler. Den fargerike beskrivelsen av den jødiske melkebonden Tevye og hans familie som kjemper mot antisemittisme i en russisk by, har skrevet seg inn i vår kollektive kulturelle bevissthet. Men selv om det er 52 år siden den først ble satt opp på Broadway er den fortsatt like aktuell.
– Dessverre, sier regissør Svein Sturla Hungnes.
Regissøren har nettopp vist en smakebit for pressen på Den nationale scene i Bergen. Her ble fortellingen for første gang vist i Norge for snart 50 år siden.
– Jøder utsatt i Norge
– Tematikken er veldig aktuell. Dette er et musikalverk som varmer og ryster publikum, sier Hungnes.
– På hvilken måte er tematikken aktuell?
– Fordi vi har en så stor migrasjonsstrøm i Europa. Noen blir jaget og utsatt for forfølgelse. De fleste er på flukt mot sin vilje og vet ikke hvor de skal gjøre av seg. Jeg er ikke en som mener vi bør åpne alle grenser. Man må realitetsbehandle alt dette, ellers går man mot nye katastrofer. Vi må bruke både fornuften og følelsene. Historien har vist oss hvor fryktelig regimer kan være mot de som er tenker annerledes. Det gjaldt jødene under andre verdenskrig, sier Hungnes.
– Vi har de siste årene sett en rekordstor utvandring av jøder fraFrankrike tilIsrael. De flykter i frykt. Hva tenker du om det i lys av denne musikalen?
Artikkelen fortsetter under annonsen.
– Dessverre er det litt sånn her også. Jødene er veldig utsatte i Norge, nok en gang. Gjennom politikken Israel fører gis det en slags legitimitet til å behandle jøder dårlig, eller til å kritisere dem som folkegruppe. Men det er en sammenblanding av mange ting. Og dette er typisk. Så lager man helter og syndebukker. Man behandler ikke alle likt. I denne konflikten er det jo mennesker, ikke bare grupperinger. Vi har forholdt oss til jøder og palestinere så lenge jeg kan huske. Man behøver ikke egentlig å støtte noen av gruppene, man trenger ikke å ta parti. Man kan heller lete bakenfor for å se hva som kan samle dem, sier regissøren.
Mennesket i politikken
Da Hungnes satt opp Spellemann på taket ved Oslo nye teater i 2007 var nettopp konflikten mellom jøder og palestinere en drivkraft for ham.
Regissøren tror vi har godt av å møte tematikken med en musikal.
– Spellemann på taket er så omfavnende, bred og folkelig. Og den minner oss om at det er enkeltmennesker vi snakker om, noe vi ofte glemmer når vi driver med politikk, sier han.
– Hva kan Spellemann på taket lære oss i dag?
– Det lærer oss hvor galt det er å støte ut mennesker. Den lærer oss at vi ikke skal kvitte oss med det vi kanskje opplever som et problem, men at vi må løfte det opp og se på det fra mange sider. Løsningen er ikke å kvitte seg med folkegrupper. Det er både en illusjon, og en grusom ting å gjøre.
Viktig og populært
Interessen for Spellemann på taket er i det historiske toppsjiktet for teateret i Bergen. Det begeistrer teatersjef Agnete Gullestad Haaland.
– Jeg er veldig glad for at så mange ønsker å se stykket. Det er en fantastisk historie. Den er hjertevarm og hjerteskjærende. Det handler om den nye tiden som møter den gamle, om konvensjoner og verdier, om en far som må velge mellom kjærligheten til sine døtre og til tradisjonene. Og den handler om mennesker som jages på flukt. Det er den verden vi leser om i avisene hver eneste dag.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
– Spellemann på taket er en populær forestilling. Er dette et trygt valg for teateret? Setter dere den opp fordi dere vet at der kommer mye folk?
– Nei, vi setter den opp fordi den er viktig og veldig relevant. Jeg elsker dessuten musikaler som inneholder kjernestoffet i vår kultur, sier Haaland.