llustrasjonsfoto: Menighetsblader

Har fortsatt tro på menighetsbladet

Selv om de digitale mulighetene aldri har vært større, er Magnhild Landrø overbevist om at det tradisjonelle menighetsbladet fortsatt har en framtid i Norge.

– Jeg er faktisk hellig overbevist om at menighetsbladet som havner i postkassen hjemme hos folk vil være et etterspurt medium i de neste 10 årene, sier Landrø til Dagen.

Journalisten og kursholderen gjennomførte i 2013 en omfattende kartlegging som viste at menighetsbladet da hadde en oppsiktsvekkende høy status blant folk flest i Norge. Leserundersøkelsen som ble utført av TNS Gallup fortalte at 58 prosent av det norske folk mottok et menighetsblad fra Den norske kirke.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

80 prosent av disse svarte at de leste menighetsbladet «hver gang / så godt som hver gang / av og til». Selv om kartleggingen er gjort for noen år tilbake, er ikke Landrø så sikker på om dette bildet har endret seg så veldig mye på den tiden.

– Jeg tror menighetsbladet fortsatt har en sterk posisjon. Bladets evne til å skape tilhørighet til både nærmiljøet og til den lokale kirken er uten tvil mediumets store styrke.

– Det er en type evangeliserende, kristent stoff som når ut til svært mange kirkefremmede, mens kirkens internettside gjerne bare blir besøkt av den «indre kjerne». Og så er det jo slik at menighetsbladet nesten er blitt et av få trykte medium man fortsatt får i postkassen. Jeg innbiller meg at mange fremdeles synes det er kjekt å lese et slikt blad, avslutter Magnhild Landrø.

Les også
Derfor bør menigheten din være på Facebook
Les også
– Ren forkynnelse som avissjanger er problematisk
Les også
– Mange menigheter har et ubevisst forhold til sosiale medier
Les også
Disse ti trendene vil prege norske menigheter i 2016
Les også
Menigheter som planter nytt har større vekst
Les også
Kjendispastor offer for Facebook-lureriFalske profiler