Uenigheten ga knoppskyting

Noen steder vokser det 
ekstra godt i den kristne forlagsbransjen.

Ottestad er et slikt sted, og der jobberEivind Sætrang hardt med sitt nye forlag,Ventura.

Det er bare en kort fotvandring over lettdyrket innmark mellom hans forrige og nåværende arbeidsplass. Før var han forlagssjef iProklamedia, som eies avUngdom i Oppdrag (UiO). Nå har han startet for seg selv.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Bakteppet er omtrent slik: Fra 2009 til 2013 var Proklamedia på tur utenbygds. I den perioden var forlaget en såkalt imprint – et merkenavn forlag bruker til bestemte utgivelser – underLuther Forlag.

Siden har det funnet sted flere omveltninger i den kristne bokbransjen. En av dem var sammenslåingen av forlagene Luther og Lunde ved inngangen til 2014. Proklamedia fulgte ikke med på lasset, men vendte hjem fra Oslo til landlige omgivelser påGrimerud gård i Stange, UiOs hovedbase.

Uenighet

Forlaget var hjemme igjen og mange ark blanke, men situasjonen likevel ikke problemfri. Etter et par års drift ble det klart at det var grunnleggende uenigheter om driften mellom daglig leder Sætrang og styret.

– Jeg ønsket å profesjonalisere forlaget med lønnede medarbeidere, for å stabilisere virksomheten. Etter et års tid sa UiO-styret nei til dette, sier Sætrang.

Han sier Proklamedia har slitt med gjennomtrekk i staben som i likhet med andre UiO-medarbeidere ikke mottar lønn, men selv må sørge for sin inntekt. Mange medarbeidere er over tid blitt rekruttert blant ungdom som har gått pådisippeltreningsskole i UiO. Det viste seg over tid vanskelig å få folk i så ung alder til å bli stående lenge i en slik tjeneste. Og når nye medarbeidere var grundig opplært, dro de ofte videre.

– Det gikk masse ressurser på å trene opp folk på nytt og på nytt, sier Sætrang som ba om et unntak fra UiO-reglementet for forlagets del. Etter nesten to år med mye hardt arbeid, ønsket han at i alle fall forlagssjefen skulle ha lønn, gjerne også andre medarbeidere. Eventuelt ønsket han å kjøpe forlaget og drive det slik han mente det var best.

Omsetningen gikk i Sætrangs tid opp fra 2,8 til 5,2 millioner kroner, men innsatsen kostet. Sætrang fryktet for «å gå på en smell».

– Strategisk uenighet

UiO-lederAndreas Nordli deler i store trekk oppfatningen av hva som skjedde da Sætrang forlot Proklamedia. Han legger vekt på at adskillelsen har skjedd i rolige former.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Eivind og jeg er venner, sier han. – Men vi hadde en real strategisk uenighet. Eivind slutta, og det beklager vi, sier Nordli som sier Sætrang har gjort «en kjempejobb».

– Men han ønsket at UiO skulle bryte med sine verdier ved å gi seg selv og forlagets frivillige medarbeidere lønn. Han stilte et tydelig ultimatum og ville ellers slutte, sier Nordli som mener UiO i realiteten ikke hadde noe valg. – Vi kjørte en lang og grundig prosess i forlagsstyret og i styret for UiO som er eier samt blant senterlederne i organisasjonen. Til slutt var det stor enighet om at dette ikke var veien å gå, sier Nordli.

Han ikke vil være med på at det er en forutsetning for god forlagsdrift at virksomheten drives av lønnede folk.

– Som en av verdens største misjonsorganisasjoner og snart 45 års virksomhet i Norge, har UiO-modellen vist seg bærekraftig, sier han.

Ventura

Sætrang fikk i juni 2015 tilbud om å kjøpe forlaget, men UiO-styret ombestemte seg. Da spørsmålet om Proklamedias framtid skulle behandles mot slutten av fjoråret, la Sætrang saken fram fra forlagets side. Han hadde først inntrykk av at modellen han hadde tegnet, ville bli godtatt, men så skjedde ikke.

Da valgte han å slutte og startet i stedet sitt eget forlag. Knoppskytingen Ventura Forlag AS bor på hybel hjemme hos familien Sætrang i Ottestad, med fri sikt til Grimerud. I den daglige driften bidrarKristian Kapelrud og flere andre.

Å forlate UiO var et steg ut av det kjente for Sætrang som i ti år fra 1996 var informasjonssjef i UiO, i ni av dem også redaktør for UiOs trykte organMot Målet. Han har også vært driftsleder på Grimerud gård, med ansvar for bygningsmassen og for arrangementer.

Gud talte

– Dette er ikke en notorisk lukrativ bransje. Er du nødt til å drive forlag?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Vi har ikke starta et nytt forlag for å bli rike på, men må kunne leve av det. Vi tar ikke ut mer i lønn enn nødvendig, sier Sætrang og legger til:

– I fjor sommer ga det meg veldig mye å utgi kristne bøker, og salget på Prokla var godt. Jeg ønsker å tilby gode bøker som kan gi vekkelse i landet og inspirasjon til kristne, sier Sætrang og forklarer:

– På vei hjem etter at styret hadde avslått min modell, kjente jeg at Gud talte til meg om å starte eget forlag. Men jeg fortalte det ikke til noen. På en julefest var det to personer som uavhengig av hverandre spurte om jeg ikke kunne starte eget forlag? Jeg tok det som en bekreftelse på det jeg hadde hørt, sier han.

Veien fra idé til gjennomføring var kort. Et privat lån og innskutt kapital fra venner og kontakter la grunnlaget så han og Kapelrud kunne starte.

Navnet Ventura kommer ikke helt ut av det blå. Det var for to år siden planlagt som en Prokla-imprint, men ble ikke realisert. Nå ble det i stedet navnet på det nye forlaget.

15 bøker i år

Ventura kom raskt i gang på nyåret, og planen er å gi ut 15 titler det første året. Det er de helt i rute med, og åtte bøker er publisert i første halvår.

– Mange har tro på oss og på at dette skal gå greit. Mange forfattere kommer til oss som et nytt forlag, og vi har henvendelser fra forkynnere som sender inn tekster de ønsker utgitt, sier Sætrang som er oppløftet over å ha fått flere faste oversettere og dyktige illustratører.

Blant bøkene som er kommet, finnes det titler av verdenskjente forkynnere som A. W. Tozer og F. F. Bosworth, ny norsk spenning og bøker for barn, deriblant en revidert nyutgivelse av en kjent barneandaktsbok som har fått tittelenFortell dem.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Profilen er noe annerledes enn hos Prokla, med noe mindre vekt på misjon, blant annet.

– Vi er ikke bundet til noen organisasjon, og man kan si det er litt utrygt, men det åpner også opp for andre markeder, tror Sætrang.

Ønsker samarbeid

Kristian Kapelrud understreker at det ikke er noe fiendskap mellom Proklamedia og Ventura. Han har selv vært engasjert i Proklamedia gjennom en årrekke og ønsker et godt naboskap.

– Vi har sittet lenge på Grimerud for å hjelpe dem med å stå på egne bein, og Eivind har hjulpet til med alt de trengte av bistand, sier Kapelrud som ikke bare er forfatter av åtte bøker, men også en skolert grafisk designer.

– I fremtiden håper vi å kunne samarbeide med Proklamedia om en del ting, som felles stand på stevner og konferanser, bokkatalog og felles annonser, sier han.

Misjonsbøker

Også Proklamedia re nå i godt gjenge, ifølge Nordli. I 2015 kom forlaget med 26 nye titler. I 2016 er det planlagt omkring 15-20.

– Vi vil utgi misjonsbøker som skal være med å kalle mennesker til misjon, altså typisk UiO-litteratur. Den andre kategorien er bøker som oppmuntrer og hjelper mennesker i deres daglige vandring med Jesus, sier Nordli.

Noe av det som gjør ham til optimist på forlagets vegne er det rumenske ekteparet Alina og Alex Dragoman. De har ledet Proklamedias motstykke i Romania.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– De er et spennende par og meget kapable folk, selv om de ikke kan norsk, noe som ikke gjør det lett å lede forlaget. Men de var i Norge som stab på et av våre kurs da dette ble en mulighet. De fikk tilbudet mens de ventet sitt barn nummer tre, og det kom brått på, men de tok det som en god utfordring. Og selv om de er ukjent med norsk forlagsvirksomhet, er de arbeidssomme og dyktige, sier Nordli.

Han opplyser også at mangeårig Prokla-nestorReidar Skaiaa nå bidrar i virksomheten, som et høyst aktivt arbeidende styremedlem.