Illustrasjonsfoto: Fotolia.com

Salomo som realpolitiker

I den nye Davids-sønnen er Guds rike nær, der rår det «Shalom». Der ser vi fram til den evige freden. Dette riket utbres bare ved Guds ord og Guds ånd.

Etter Davids død måtte det store Davidsriket sikres. Situasjonen kunne ellers bli labil. I 1. Kong 2 leser vi om hvordan Salomo gjennomførte dette. Benaja, Jojadas sønn, stilte seg til rådighet. (Han ble for øvrig senere toppleder for hæren.) Han utførte Salomos befaling. Tre opposisjonelle ble brutalt hogd ned, to av dem slik avdøde kong David hadde bestemt det.

Vi befinner vi oss på realpolitikkens arena der maktkampen var hard. Det er fristende å skygge unna slike tekster – eller åndeliggjøre dem så de blir bilde på den usynlige åndelige kampen vi står i som kristne.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Men kanskje vi gjør best i å se dem i lys av den store sammenhengen. Gud førte sitt folk Israel inn på historiens arena. De befant seg i en verden der maktpolitiske overveielser preget landet både innad og utad. Men Gud ville likevel gjøre Israel til «vuggen» som den nye David skulle legges i. Han skulle være den virkelige Davidssønnen. Han kom som fredsfyrsten uten våpen, «Mitt rike er ikke av denne verden», sa han.

I den nye Davids-sønnen er Guds rike nær, der rår det «Shalom». Der ser vi fram til den evige freden. Dette riket utbres bare ved Guds ord og Guds ånd.

La oss bøye oss for ham, den nye kongen, den nye Salomo.

Les også
Unge Salomos bønneemner
Les også
Følge Jesus
Les også
Tro og ærlighet
Les også
Følge strømmen?
Les også
Lever vi ved Ånden, så la oss også vandre i Ånden