ÅPNE: Etter mitt foredrag ble jeg møtt av innvendinger og kritikk fra folk som ønsket at jeg skulle gå lenger i å åpne for innslag fra andre religioner. Min posisjon ble av flere opplevd som for konservativ og stram, hvilket fremgår av reportasjen i Vårt Land 16. februar, skriver Halvor Nordhaug.

Koranen i kirken?

Etter min vurdering er dette svært lite kontroversielt, og det skjer da også ofte i misjonssammenheng at en forkynner siterer en tekst fra en annen religiøs tradisjon og setter den i samspill med evangeliet. Paulus gjør for eksempel det samme på Areopagos i Apostelgjerningenes 17. kapittel.

Dagens lederartikkel i går (16. februar) polemiserer mot mitt foredrag i Oslo domkirke dagen før med temaet: «Religionsmøtet ved kirkelige handlinger».

Lederartikkelen unnlater å gjengi viktige poeng i mitt foredrag, og tar enkeltheter ut av sin sammenheng. Jeg anbefaler alle å lese foredraget i sin helhet på Dagens debattsider:

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Dagen referer foredraget kort og summarisk slik: Halvor Nordhaug drøftet i foredraget sitt hva kirken kan og ikke kan gjøre i slike situasjoner. Slik vi forstår ham avviser han Koran-lesning til «kultisk» bruk, for å benytte hans eget uttrykk.

Men han er ikke fremmed for at for eksempel et familiemedlem i begravelsesfølget under visse betingelser kan lese et stykke fra Koranen under gudstjenesten. Biskopen slår også fast at «et kapittel fra Koranen kan etter sitt innhold være helt i samsvar med kristen tro».

Her mangler viktige momenter fra foredraget som lederartikkelen unnlater: Jeg sa at dersom det etter familiens ønske blir lest en tekst fra Koranen, så må presten i sin forkynnelse gi et kristent svar på denne teksten.

En tekst fra Koranen vil nemlig alltid, selv om den isolert sett er forenlig med kristen tro, ha Koranen og islam som referanseramme, og det nødvendiggjør et tydelig svar ut fra kirkens side.

Etter min vurdering er dette svært lite kontroversielt, og det skjer da også ofte i misjonssammenheng at en forkynner siterer en tekst fra en annen religiøs tradisjon og setter den i samspill med evangeliet. Paulus gjør for eksempel det samme på Areopagos i Apostelgjerningenes 17. kapittel.

Etter mitt foredrag ble jeg møtt av innvendinger og kritikk fra folk som ønsket at jeg skulle gå lenger i å åpne for innslag fra andre religioner.

Min posisjon ble av flere opplevd som for konservativ og stram, hvilket fremgår av reportasjen i Vårt Land 16. februar.

Mitt foredrag var foranlediget av at Bispemøtet om kort tid vil offentliggjøre en veiledning om religionsmøtet ved kirkelige handlinger. Jeg håper at mange leser denne når den kommer, og tar inn alle nyansene som der finnes.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Si din mening i kommentarfeltet nederst på siden - og følg også debatten på våre Facebook-sider.

Les også:

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

Innlegg av Dagen.

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

Innlegg av Dagen.

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

Innlegg av Dagen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Koranen har ingenting i en kirke å gjøre
Les også
Religionsmøtet ved kirkelige handlinger
Les også
– Koranlesing i kirken er ikke fremtiden
Les også
Når frontene hindrer oss i å lytte
Les også
PST: Ekstrem islamisme er den største terrortrusselen