Barnebrudene og oss

I store deler av verden kjemper menneskerettighetsaktivister mot barneekteskap. I Norge famler vi i møtet med uskikken.

«Jeg sa at jeg var vettskremt og desperat, at jeg bare var et barn og alt for ung til å bli giftet bort. Jeg skrek og gråt hele natten. Jeg var altfor ung og altfor skjør. Det føltes som noe inne i meg døde. Livet ble meningsløst.»

Ordene tilhører en ung kurdisk jente fra Tyrkia. Hun ble giftet bort da hun ble 18 år. Hun er sitert i en rapport om barneekteskap fra 2012 fra Population Reference Bureau.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

LES:Elleveåring gift da hun søkte asyl i Norge

Professor Per Fuggeli skapte overskrifter denne ved å vise til «forståelse» for at barn i 10-11-årsalderen som giftes bort til eldre menn. Men mer alvorlig er det at norske myndigheter ser ut til å være rådville, når det nå kommer frem at en rekke mindreårige jenter som har søkt asyl til Norge har kommet sammen med eldre menn de har blitt giftet bort til.

«Barneekteskap er et overgrep mot menneskerettene. Det er en alorlig trussel mot unge jenters liv, helse og fremtid», slår Babatunde Osotimehin, lederen forFNs befolkningsfond fast i en rapport fra 2012.

Rapporten viser at i arabiske og øst-afrikanske land blir én av syv jenter giftet bort før de er 18 år. I flere andre afrikanske land er situasjonen enda verre. I Niger blir hele 75 prosent av alle jenter giftet ut før de blir 18 år. BådeUNICEF ogRedd Barna advarer nå om at barneekteskap øker i omfang blant syriske flyktninger.

«Hvis dette var i Syria ville hun ikke ha blitt giftet bort så ung», forteller «Abdullah» (23) om sin nye kone «Maha» (13) i en rapport fra Redd Barna.

Han forteller at foreldrene valgte å gifte henne bort fordi de fryktet at hun ellers kunne bli utsatt for seksuell trakassering i flyktningleiren de bodde i. Noen organisasjoner, som Redd Barna ogCare og noen få modige arabiske menneskerettighetsaktivister, forsøker å gjøre noe. Men de møter mye motbør. En av de som har forsøkt å bekjempe barneekteskap er den egyptiske gynekologen Zeinab Heada. Hun fortalte i 2012 at da de begynte å arbeide med et prosjekt for å kartlegge omfanget av barneekteskap i Minya i det sydlige Egypt, antok de at det hovedsakelig var fattigdom som var årsaken til barneekteskap. – Men vi fant ut at det dreide seg om kultur, sa hun til den.

LES OGSÅ:Svenske kommuner lar barneekteskap fortsette

I de aller fleste muslimske land er barneekteskap forbudt, men praktiseres likevel, særlig på landsbygdene. Ifølge tradisjonell islamsk lovtolkning er det også tillatt for foreldre å gifte bort unge jenter lenge før de er myndige. Det vises her gjerne til en hadith, fortelling, om profetenMohammad som giftet seg med Aisha da hun var seks år gammel og fullbyrdet ekteskapet da hun var bare ni år. Nettsiden Islamqa har en samling samling av fatwaer, svar på spørsmål i islam, konkluderer også med at det er tillatt i islam å gifte bort mindreårige jenter.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«Når det gjelder kvinner, kan faren gifte bort sin mindreårige jomfrudatter, og det spiller ikke noen rolle om hun er over eller under ni år, så lenge han finner en passende ektemann.»

Nettsiden er drevet av den anerkjente religiøse og svært konservative sheikh Muhammad Al-Munajiid og blir også flittig referert til blant annet av den norske organisasjonen Islam Net.

Men barneekteskap er ikke unikt for islam. Ser man til afrikanske land er barneekteskap vel så utbredt i hovedsakelig kristne som muslimske land.

En UNICEF-studie fra 2014 der blant annet syriskeflyktninger i Jordan er intervjuet viser at det er flere fellestrekk mellom ulike grupper som gifter bort barna sine i tidlig alder. Stikkordet er fattigdom og gamle tradisjoner der man ser på det som en skam om jentene i familien ikke giftes bort. Samtidig slipper foreldre som gifter bort barna sine mens de ennå er unge å forsørge jentene. Barneekteskap henger også sammen med utdanning. Jenter som fortsetter å gå på skole er i mindre fare for å bli giftet bort enn de som slutter på skolen. Dette henger igjen sammen med at fattige mennesker i den arabiske verden ser på ekteskap som en form for sosial trygghet for kvinner.

Samtidig kan en familie få økt status gjennom å gifte bort datteren mens hun ennå er ung. Det blir sett på som en prestasjon om datteren gifter seg på et tidlig tidspunkt, mens det er forbundet med skam om en jente når 20-årene uten å gifte seg. Dette er annerledes for menn, hvor det er helt vanlig i arabiske land at menn når 30-årsalderen før de gifter seg.

Dessverre tyder mye på at barneekteskap vil øke i omfang som følge av krisen i Syria. Der familiene tidligere ville brukt mye tid på å undersøke en mulig ektefelle og vurdere om han ville være riktig for deres datter, ser mange seg nå nødt til å gifte bort døtrene for å skaffe både dem og seg selv en bedre økonomisk situasjon. Dette fører til at flere velger å gifte bort jentene sine, advarer UNICEF.

SYNSPUNKT:Hege Storhaug og Muhammeds «barnebrud»

Vanskeligere enn å beskrive problemet er det å si noe om hva norske myndigheter bør gjøre i møtet med flyktningejenter som er giftet bort til eldre menn. Uten at krisen i Syria tar slutt og uten at flyktningstrømmen til Europa avtar vil dette bli et problem norske myndigheter vil måtte håndtere i nærmeste fremtid. Helt klart er det likevel at situasjonen ikke bør komme som noen overraskelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Allerede i 2014 advarte flere norske humanitære organisasjoner om at barneekteskap økte voldsomt i omfang blant flyktninger. At disse også ville finne veien til Norge var åpenbart. Og i november ble det avslørt at en mindreårig jente hadde bodd på samme mottak som en mann hun hadde blitt giftet bort til, uten at noen slo alarm.

Da er det forstemmende å høre fra Fremskrittspartiets innvandringsministerSylvi Listhaug at det ikke finnes noen retningslinjer eller plan for hvordan man skal håndtere slike situasjoner. Det er også forstemmende at enkelte mener man i noen grad må akseptere ekteskap som er inngått før jentene har fylt 18 år. Det kan dessverre virke som at norske myndigheter ikke fullt og helt har tatt inn over seg alvoret i denne situasjonen.