Aishas ekteskap med Muhammad

Profeten kunne ikke ha giftet seg med en liten og umoden jente, da dette er i strid med Koranens lære.

Aisha varProfetens tredje kone. Hun var datteren til Abu Bakr og hans kone Zaynab. Profeten har blitt kritisert for mye forskjellig opp gjennom årene, som for eksempel ekteskapene hans, men det er rart ingen islamkritiker har kritisert alderen til hans kone Aisha før 1905.

FRISPARK:De såkalte sverdvers

Artikkelen fortsetter under annonsen.

En utfordring når man jobber med de islamske kildene er at man har tekster som er i konflikt med hverandre. For å forsøke å finne ut hva som var de historiske realiteter rundt livet til Muhammad er man derfor nødt til å gå kritisk igjennom kildene. Alderen til Aisha da hun giftet seg med Muhammad er et av disse temaene i de islamske tekstene man finner motsigelser i.

Det bør merkes at enhver hadith som ikke samsvarer med Koranens lære, må forkastes.Koranen erAllahs ord. Den har blitt møysommelig samlet. Hadith er en samling av Profetens ord og handlinger, som ble skrevet ned mange år etter hans død. Profeten har selv sagt og fornuften tilsier det samme at: «Det er ikke tvil om at det vil finnes ahadith etter meg som hevder jeg har sagt ting. Dere må da sjekke disse ahadith opp mot Koranen. Det er kun hvis de virkelig er i tråd med Koranen at dere skal akseptere dem, ellers så må dere forkaste dem» (Dar Qutni).

Koranen sier: «Og prøv de foreldreløse når de har nådd den gifteklare alder. Finner dere forstandighet i dem, gi dem da deres eiendom tilbake» (4:7). Koranen gir med andre ord en klar definisjon av voksenhet og gifteklar alder – når en er mentalt moden nok. De foreldreløse bør få overta sin eiendom, når de er intellektuelt modne nok til å administrere den. Koranen er således imot at umodne jenter og gutter gifter seg, og at de blir pålagt alvorlig ansvar.

SYNSPUNKT:Hege Storhaug og Muhammeds «barnebrud»

Enda et vers fra Koranen gjør seg gjeldende for denne diskusjonen. Det sier følgende: «Og kom ikke nær til den foreldreløses eiendom, unntagen på beste måte, inntil de når sin modenhet» (6:153). Her ser vi en annen forutsetning for at de foreldreløse skal få sin eiendom. De skal være modne. Det arabiske ordet betyr blant annet age of full strength, maturity.

Når vi setter disse to versene sammen, får vi at de foreldreløse skal få sin eiendom når de er intellektuelt og kroppslig modne nok. Dette knyttes så sammen med ekteskap i det ene verset. Angående disse versene sier Arnold Yasin Mol følgende:

«Verse 4:6 says marriageable age (balaghua al Nikah) is determined by mental maturity (rushd) and verse 6:152 adds bodily maturity (shudd), the majority of Fiqh scholars accept these criteria as referring to a recommended age of 15 or 18 years, whereby some mention that founding imams as imam Malik and Abu Hanifa mentioned ages 21 and 25.»

Et annet moment som er viktig å ta med seg fra Koranen er at den vektlegger visse typer handlinger. Den oppfordrer muslimene til å handle godt. Ordet som betyr å handle godt, stammer fra den arabiske ordroten sad-lam-Ha, og denne roten er brukt hele 62 ganger i Koranen. Med unntak av ett av disse stedene handler det om gjerninger.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Arabiske ord kan ha en rekke betydninger, og når man ser på denne ordroten i forskjellige former finner man at det på engelsk blant annet betyr følgende: suit, fit, set a thing right, fit and suiting deeds, set things right, suitable, peacemaker, one who is upright, reform. Man ser altså at et viktig element i gode gjerninger er at de er passende.

En god islamsk gjerning blir derfor en gjerning som er utført til rett tid og sted, en handling som passer til situasjonen. Når islam vektlegger rett handling til rett tid og sted, blir det derfor fullstendig galt å gifte seg med en person som ikke er egnet for ekteskap.

Da Aisha ble spurt om å beskrive Profeten, var svaret at han var som Koranen (Abu Daud). Det han gjorde var det Koranen lærte, og det Koranen lærte var ingenting annet enn det han gjorde. Profeten kunne ikke ha giftet seg med en liten og umoden jente, da dette er i strid med Koranens lære.

Det finnes hadither som sier Aisha giftet seg med Profeten i meget ung alder, men man kan også finne tekster som peker på at hun giftet seg i flere forskjellige aldre. Noen går så høyt opp at det til og med har blitt hevdet at hun var 21 år. Men de fleste peker i hvert fall på at hun var minst 15 år. Vi finner også beretninger om at hun hadde vært forlovet med en annen person hele ti år før hun giftet seg med Profeten.

MENINGER:Er Storhaugs tankegods eller islam større fare for demokratiet?

På bakgrunn av Koranens lære som er den mest autoritative blant de islamske tekstene og med støtte fra andre tekster er det rimelig å fastslå at giftemålet mellom Profeten Muhammad og Aisha fant sted da hun var moden og klar for ekteskap. Dette til tross for at det finnes tekster som sier at hennes alder var lav. Disse er nødt til å forkastes da bevisene til støtte for at hun var moden er sterkere. Spesielt gjelder dette Koranen som er den øverste autoritet, både når det gjelder islam, men også dens troverdighet historisk sett.