Forby opptak av samtaler

Dette uvesenet er noe bedriftene gjør utelukkende for å ha bevis, dersom det skulle oppstå tvist, eller kunden ombestemmer seg.

Det er blitt en uting hos svært mange bedrifter, som selger varer og tjenester, å si at «samtalen kan bli tatt opp i samband med opplæring og kvalitetssikring», før du får snakke med rett person.

Her bør Datatilsynet komme på banen med forbud og bøter.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Dette uvesenet er noe bedriftene gjør utelukkende for å ha bevis, dersom det skulle oppstå tvist, eller kunden ombestemmer seg.

Det tverrpolitiske partiet Moderatene (MOD) anmoder myndighetene om å nedlegge totalforbud mot slike opptak.

I lys av den siste tids avdekking av «katalog-bedrifter» som man nesten aldri blir kvitt, mener MOD at den slags opptak av en samtale – hvor kunden overtales til å bli med på noe man ved ettertanke egentlig ikke vil, eller har bruk for – bare gjør problemet ved å komme ut av elendigheten mye vanskeligere for «kunden».

Slik opptaksvirksomhet – under falsk flagg – bør forbys, og anmeldes til politiet og Økokrim.