Regjeringsmakt mot troverdighet

Det er mer enn avgiftskroner og grønne skatteskifter som står på spill i kampen om neste års budsjett som nå er lant inne i ekstraomgangene.

Regjeringens opplegg for endring i avgiftene på samferdselssektoren neste år, også kalt bilpakken, ble lagt på forhandlingsbordet som et ultimatum. Det samme ble støttepartienes krav om en tydeligere orientering i klimavennlig retning. Med absolutter som utgangspunkt er partene, som ventet, ikke kommet i mål.

Fremskrittspartietgjorde det klart lenge før forhandlingene startet at ingen av elementene i bilpakken kunne diskuteres. Den var ferdigforhandlet. Det er ikke vanskelig å forstå når partiet er grunnlagt på kamp for «nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep» mens de i regjeringens interne budsjettdrøftelser har måttet gå med på økte drivstoffavgifter. Det handler selvsagt om partiets troverdighet blant velgerne. Smertegrensen er allerede overtrådt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Samtidig er mindretallsregjeringen avhengig av budsjettstøtte enten fraKristelig Folkeparti eller fraVenstre. Aller helst vil de ha støtte fra begge. Dermed ligger jo regjeringens liv i den ene vektskålen med mulige, klimavennlige politiske løsninger som redningen i den andre.

Men det er mer på spill i denne saken. Mye mer. Budsjettforhandlingene dreier seg også om hvorvidt regjeringen har fulgt opp forpliktelsene sine fra klimaavtalen i Stortinget.Høyre og Fremskrittspartiet mener de har gjort som lovet, mens støttepartiene Venstre og KrF mener at klimainnsatsen neste år ligger langt unna enigheten fra i fjor.

Et annet poeng er hvordan Norge i neste års budsjett følger opp forpliktelsene i forhold til Paris-avtalen som nylig trådte i kraft. På klimatoppmøtet i Marrakech i Marokko nylig, falt Norge på rangeringen over landenes innsats for å bekjempe klimaendringene. På lista, som produseres av organisasjonene Germanwatch og Climate Action Network, er Norge på 38. plass. Frankrike og Sverige leder. For tre år siden lå Norge på en 24. plass. Statistisk sentralbyrå har regnet ut at Norge i fjor økte klimautslippene med 1,5 prosent.

Dermed står også vårt lands troverdighet på spill i forhold til å være en seriøs avtalepartner i arbeidet med å redusere skadelige utslipp og bremse klimaendringene.

Etter kvartettens møte med statsminister Erna Solberg tirsdag formiddag sa Venstreleder Trine Skei Grande at det fortsatt er langt fram til en eventuell enighet.

Dermed er det fortsatt en mulighet for at den blå regjeringen ikke overlever høstens budsjettbehandling. Det blir i så fall ikke første gang en blå regjering går av på uenighet om drivstoffavgifter. Det gjorde også Willochs mannskap i 1986 da de ikke flertall for åøke bensinavgiften.