SLUTTEN: Men Ship to Gaza i Norge støtter bare «tilbakevending» i det ene tilfellet hvor det vil bety slutten for verdens eneste jødiske stat, skriver Conrad Myrland. På bildet ser vi Ship to Gaza-leder Torstein Dahle under en appell i 2013.  Foto: Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum, NTB scanpix

Fiskebåt fra Bergen på feil kurs

mandag 30. april 2018

Samfunn

Men båtturens agenda er ikke like uskyldig som en fisketur. «Fangsten» de søker er ikke bare en engangstur til Gaza, men å legge til rette for fri og ukontrollert transport sjøveien inn til det islamistiske og antisemittiske Hamas-regimet.

I ettermiddag skal en fiskebåt legge fra kai fra Skur 11 i Bergen. Målet med turen er å bryte Israels sjøblokade av Gaza-stripen, fortalte Torstein Dahle (Rødt) i Bergen bystyre forrige uke. 

Den 19 meter lange trebåten er neppe noen stor trussel mot Israel i seg selv. Ship to Gaza er neppe så dumme at de pakker med seg våpen i lasten. 

Men båtturens agenda er ikke like uskyldig som en fisketur. «Fangsten» de søker er ikke bare en engangstur til Gaza, men å legge til rette for fri og ukontrollert transport sjøveien inn til det islamistiske og antisemittiske Hamas-regimet. Da vet vi hva som vil følge i kjølvannet fra land som Iran og Nord-Korea.

Da Palmer-komitéen undersøkte saken for FNs generalsekretær i 2011, fant de at Israels sjøblokade er lovlig etter folkeretten. «Det er åpenbart at Israel hadde et militært mål. (…) Det var for å hindre våpen, ammunisjon, militære leveranser og mennesker fra å ta seg inn i Gaza og for å stoppe Hamas-folk fra å seile ut av Gaza med skip fylt med eksplosiver.»

Det er krigstilstand mellom myndighetene som kontrollerer Gaza-stripen (Hamas) og Israel. Det gjør blokaden lovlig i seg selv. Göran Lysén, som er svensk professor emeritus i folkerett, slår fast at Israel på denne bakgrunn også har rett til å gripe inn i internasjonalt farvann mot skip som har uttrykt intensjon om å bryte sjøblokaden. Den samme vurderingen gjør den norske forskeren Cecilie Hellestveit, som er ekspert på folkerett og Midtøsten.

– Israels side av saken står rent juridisk på tryggest grunn, sa Hellestveit til NRK i januar 2011.

Fiskebåten legger fra kai i Bergen med en uttrykt intensjon om å bryte folkeretten. Og det er ikke det eneste som lukter råtten fisk.

Ship to Gaza har kalt fiskebåten sin «Al Awda», som på norsk kan oversette til «retur».  Al-Awda er også navnet på en palestinsk organisasjon som på engelsk kaller seg «The Palestine Right to Return Coalition». 

Fiskebåtens navn røper at det norske mannskapet støtter agendaen som deles av begge de to største palestinske bevegelsene. Hamas og Fatah krever at Israel må åpne grensene for 5–11 ­millioner palestinere.

Men Ship to Gaza i Norge støtter bare «tilbakevending» i det ene tilfellet hvor det vil bety slutten for verdens eneste jødiske stat. På vei mot Gaza seiler «Al Awda» forbi Tyskland, hvor det bor titalls millioner av etterkommere av etniske tyskere som ble jaget ut av Øst-Europa i 1944-1946.

Ingen av dem har rett til retur, og folka om bord i «Al Awda» ville nok avfeid alle slike initiativ som høyreekstreme. I Middelhavet kommer «Al Awda» forbi Kypros. Der flyktet grekere sørover og tyrkere nordover i 1974. EU og FN slo fast allerede på begynnelsen av 2000-tallet at det hadde gått for lang tid til å være snakk om noen tilbakevending.

Enten man bruker arabiske eller norske ord, er «Al Awda» kodeord for at verdens eneste jødiske stat skal opphøre å eksistere. Det er minst tre faktorer som gjør at jødene vil få det enda mye verre enn andre minoriteter i den arabiske verden dersom de igjen skulle komme under arabisk dominans.

1) Etter at Israel har eksistert i snart 70 år, har araberne etter sin hevnlogikk ufattelig mye å hevne.

2) Profeten Muhammed skal ha sagt, ifølge Hamas’ charter at frelsens dag (oppstandelsen) ikke kan komme før muslimene dreper alle jøder. Dette forkynnes og gjengis fremdeles på palestinsk TV.

3) Mange palestinere legger stor vekt på at de skal hjem til sitt gamle hjemsted og få sine eiendommer igjen. Dette må nødvendigvis bety at jødene som bor der nå, vil miste sine hjem.

I det øyeblikket jødene mister den militære kontrollen – ­inkludert sjøblokaden av Gaza så lenge området er styrt av en fiendtlig bevegelse – vil alle fine ord i erklæringer og avtaler være totalt verdiløse. Jødene vil være i samme situasjon som andre ­minoriteter som har blitt slaktet ned for fote i de muslimske landene, i tillegg til at jødene, av grunner nevnt ovenfor, vil være enda mer utsatt. 

Fiskebåten fra Bergen er på feil kurs og har dødelig fangst i lasten.