Sommer for forglemmelse eller fornyelse

Mer fritid kan merkelig nok gjøre det enda tyngre å fordype seg i Guds ord eller bønn.

Mye av den ordinære driften i menigheter og forsamlinger er gått i dvalemodus. Når sommervarmen melder sin ankomst, er det mange tomme benker i norske gudshus, somvi skrev i forrige uke.

Men det bør ikke bety at Gud glemmes og temperaturen faller i kristenlivet. Sommeren kan også være en tid for åndelig fordypning og fornyelse. Da kreves det imidlertid bevisste prioriteringer.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Sommerferien er kjærkommen for de fleste av oss. Mange opplever at timeplanen er ganske så fullstappet fra uke til uke. Avkobling fra hverdagens plikter og rutiner er etterlengtet. Slik er det også for mange frivillige og ansatte i kristen sammenheng. En pause fra oppgaver og ansvar gir mulighet til å lade batteriene.

LES:Slik forandres du av å lese Bibelen

Men da er det viktig at vi faktisk gjør dette - også i åndelig forstand. Det er en stadig risiko at livet med Gud blir ensbetydende med tjenesten for Gud. Da er det fort gjort å bli sløv med bønn, bibellesning og kristent fellesskap når feriedagene inntreffer. Men Gud er ikke primært en oppdragsgiver som holder oss i sving med åndelige gjøremål. Han er vår himmelske Far som vi ikke trenger å komme bort fra, men nærmere - også når det er ferie.

Daglig leder i Bibelleseringen, Jorunn Sjaastad, kom i så måte med flere betimelige betraktninger ien annen artikkel i Dagen i forrige uke. Hun ser en tendens til at en del kristne blir «sommerslanke». Det åndelige næringsinntaket i perioden juni-august synes å være for lavt hos mange troende.

Mindre press på andre forpliktelser bør generelt ikke innebære at vi vier Gud mindre tid og oppmerksomhet. Tvert imot gir sommerens avkobling anledning til en annen påkobling. Mange kristne har åndelig litteratur i bokhyllene sine som de aldri har kommet i gang med å lese. I ferien burde muligheten være større. Og mange som synes det er vanskelig å finne tid til å be i en hektisk hverdag, kan ha bedre anledning til dette når vi har fri.

Erfaringen som mange av oss nok har gjort, er likevel at det ikke nødvendigvis er knapp tid som er vårt største problem. Mer fritid kan merkelig nok gjøre det enda tyngre å fordype seg i Guds ord eller bønn. Rytme og rutiner viser seg å være en forunderlig hjelp også i det åndelige livet.

Derfor kan det være både sunt og nyttig å ­etablere noen ferievaner som sikrer at vi får i oss åndelig næring. Gjør vi ikke det, er det bare så altfor menneskelig at det sklir ut. Gjennom Bibelen blir vi gjentatte ganger minnet om faren ved å glemme Gud. Vi skal være takknemlige for at vi får anledning til å nyte livet, forhåpentligvis i rammen av noen fine sommerdager. Men dette burde gi oss enda mer anledning til å takke og søke ham som har gitt oss alle goder.

LES:Bibelleseringen truet av nedleggelse

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Både Jorunn Sjaastad og flere andre kristne ­ledere som ble intervjuet i Dagen i forrige uke, ­oppfordrer til å oppsøke det kristne fellesskapet også om det er ferietid. Som frikirkepastor Øivind Augland påpeker, er det ikke naturlig med åtte uker pause fra gudstjenesteliv. Det går an å arrangere enklere samlinger - uten opplegg som krever store ressurser. Har man Guds ord, trengs det i utgangspunktet ikke mer. Jesus har lovet å være der to eller tre er samlet i hans navn. Det løftet kan vi ta med oss inn i sommeren, med forventning om fornyelse.

Her kan duse hva som skjer i Kristen-Norge i sommer: Stevneguiden.no