Homofile, hets og gjensidig respekt

Forfatterne av den ferske boken «Homo», Bård Nylund og Anette Trettebergstuen, oppfordrer kristne til å vise nestekjærlighet mot homofile.

Det slutter vi oss gjerne til. Vi bør alle, uansett legning, anstrenge oss for å vise hverandre større nestekjærlighet. Og samtidig er det viktig, når en part ber en annen vise mer forståelse og raushet, at dette går begge veier.

Nylund og Trettebergstuens nye bok blir presentert som en selvhjelpsbok for homofile. Forfatterne forteller om sine egne erfaringer, og de formidler historiene til andre homofile personligheter i Norge. Noen av dem forteller om motstand fra kristne miljøer. Én av disse er Rebekka Andrea Milde, som vokste opp i et kristent miljø i Kristiansand. Hun skal blant annet ha fått høre at hun var et avvik på linje med pedofile og at hun ikke var kristen på ekte, da hun sto frem som lesbisk.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det er nedslående hvis kristne mennesker har sagt slikt til henne i en sårbar fase i livet. Samtidig vil vi ikke tro at dette er representativt for kristnes holdninger til sine homofile medmennesker. Vi er overbevist om at de fleste virkelig vil anstrenge seg for å vise nestekjærlighet, akkurat slik Nylund og Trettebergstuen etterlyser. Så kan det være at noen sier ukloke ting, i kristne kretser som i alle andre miljøer, men vi kjenner oss ikke igjen i at motvilje mot homofile er spesielt utbredt blant kristne. Tvert i mot. For enhver kristen som kjenner sin bibel, vet at vi alle er syndere og at vi på tross av dette er så høyt elsket av Gud, at han sendte sin sønn i døden for å frelse oss.

I Dagen har vi gang på gang tatt til orde for homofiles grunnleggende menneskerettigheter. Vi har blant annet viet en hel hovedsak en lørdag til «Pink Holocaust», nazistenes utryddelse av homofile, og vi har på lederplass advart mot Ugandas klappjakt på homofile. Men samtidig som vi kjemper for alles grunnleggende rettigheter, kommer det til et punkt der Dagen og mange homoaktivister skiller lag, fordi vi er uenige i sak. Dét kan vi gjøre i gjensidig respekt. På samme måte som vi kan ha et respektfullt forhold til mennesker som vi er politisk uenige med, kan vi også ha et respektfullt forhold til folk vi er teologisk uenige med.

 

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

Innlegg avDagen.

 

Vi merker oss at forfatterne av boken «Homo» er opprørt over hvordan enkelte kristne møter unge som er på vei «ut av skapet». «Enkelte føler at de har rett til å komme med uttalelser som ødelegger folks følelsesliv og livskvalitet», uttaler Nylund i Dagen i går. Ja, noen har nok opplevd det slik. Men vi tror faktisk at homofobien har vært jevnt fordelt i hele samfunnet. Og samtidig skal vi ikke se bort fra at det passer en del forkjempere for homofiles rettigheter å repetere påstandene om hets fra kristne, fordi det passer inn i et narrativ der de homofile fremstilles som ofre.

Vi må også kunne stille spørsmål ved hva som faktisk kan defineres som hets. For det er absolutt en fare for at forkjempere for homofiles rettigheter bidrar til å innskrenke rommet for tros- og ytringsfrihet for sine meningsmotstandere, ved at legitime argumenter stemples som hets og homofobi. I så fall viser de ikke samme raushet mot folk med andre meninger, som de selv ønsker å bli møtt med.

Artikkelen fortsetter under annonsen.