En trussel mot rettssikkerheten

Enda en kristen pakistaner er dømt til døden for blasfemi. I syv år har vi fulgt det fortvilte dramaet som utspiller seg rundt den dødsdømte fembarnsmoren Asia Bibi. Nå risikerer 27 år gamle Nadeem Masih samme skjebne. Siden 1990 er minst 67 personer blitt drept som følge av udokumenterte blasfemianklager.

Asia Bibi ble dømt til døden etter en diskusjon som startet med en bolle vann. De andre kvinnene på markene der Asia arbeidet, mente at hun som kristen gjorde vannet urent hvis hun drakk av det. Da Asia protesterte, skal hun ha sagt noe de andre tolket som blasfemisk. På samme måte som med Asia Bibi, er også Nadeem Masih dømt for en bagatell. En venn skal ha lånt Masihs telefon og oppdaget en filmsnutt han mente var blasfemisk. Mer skulle det ikke til.

De pakistanske blasfemilovene kritiseres med rette. Ofte blir lovene misbrukt ved at folk tyr til blasfemianklager for å straffe personlige fiender – og i økende grad også for å ramme sårbare minoriteter. I praksis er det straffefrihet for den som kommer med falske anklager. For den som anklages for blasfemi, er katastrofen et faktum, uansett skyld. Spørsmålet er så sensitivt at selv vage rykter kan brukes til å mobilisere en rasende mobb. Ikke sjelden tar mobben loven i egne hender, som i 2015 da et kristent ektepar ble kastet inn i en ovn på en mursteinsfabrikk og brent til døde etter blasfemibeskyldninger. Siden 1990 er minst 67 personer blitt drept som følge av udokumenterte blasfemianklager. Så seint som i april i år ble en kristen student banket i hjel på et universitet i Mardan etter en religionsdebatt. Og tre kristne gutter sitter nå i fengsel, anklaget for ulike former for blasfemiske ytringer.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les:Kristne i Pakistan vet at de lever på kanten

Det er svært urovekkende når Stefanusalliansen og deres samarbeidspartner i Pakistan, Human Friends Organization, nå mener å se en trend der unge, kristne menn blir anklaget for blasfemi. Ja, der slike anklager blir brukt som middel for å forfølge kristne.

Pakistan er ikke det eneste landet der blasfemilover representerer en trussel mot rettssikkerheten, trosfriheten og ytringsfriheten. I Egypt har tallet på blasfemisaker økt de siste årene. I Malaysia ble Jakartas kristne guvernør i vår dømt til to år i fengsel for å ha krenket Koranen. Pakistan er likevel det landet der flest blir anklaget for blasfemi. Det ble regnet som et vannskille da en mann i juni ble dømt til døden for å begå blasfemi ved å diskutere islam på Facebook. Dette var den første dommen med utgangspunkt i sosiale medier. Den digitale tidsalder byr tydelig på problemer for regimer som ønsker å kneble den frie samtale. I etterkant av Raza-saken skal millioner av pakistanere ha mottatt tekstmeldinger fra regjeringen der de ble advart mot å dele blasfemisk innhold på internett. Ved å sende disse meldingene mener menneskerettighetsgrupper at regjeringen faktisk oppmuntrer til flere ulovlige angrep. Kanskje er det dette vi ser resultatene av nå, i dødsdommen mot Nadeem Masih.

Les:Familien ble nektet kristen tolk

De pakistanske blasfemilovene rammer hardt og vilkårlig. Håndhevelsen undergraver rettssikkerheten til alle pakistanske borgere, men gjør i særdeleshet livet usikkert for landets minoriteter. Dette er uholdbart. Vi vil derfor på det sterkeste oppfordre norske myndigheter til å adressere dette problemet i enhver kontakt med Pakistan og andre land med tilsvarende praksis.