Upresis og mangelfull argumentasjon

Jeg og Den Norske Israelsmisjon er enige med 
Dagens leder. Vi har et felles ansvar og en 
guddommelig befaling om å bringe evangeliet til 
alle folkeslag, og særlig det jødiske. Intet menneske kommer til Far, uten ved Jesus Kristus.

9. september 2016 skrevJohn Skåland, på vegne av styret i Karmel-instituttet, en respons på Dages leder 5. september. Dette innlegget er en respons til Skålands forståelse av Romerbrevets kapittel 1, slik han presenterte det i sitt innlegg. Hans forståelse bygger på at Romerbrevets første kapittel i hovedsak skrives til hedninger, og at ordet «først» kun omhandler jødene og tusenårsriket.

Den lille argumentasjonsrekken til Skåland begynner med setningen «Etter at Paulus gjennom hele kapittelet har snakket om evangeliet til hedningene (jødene er overhodet ikke nevnt), så skriver han mot slutten av kapittelet: Jeg skammer meg ikke ved evangeliet, for det er en Guds kraft til frelse for hver den som tror, for jøde først og så for greker.»

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I hovedsak er det to grunner til at Skålands første setning fremstår både enkel og mangelfull. For det første gjelder det påstanden om at Paulus kun skriver til hedninger gjennom hele kapittelet, før han mot slutten skriver «for jøde først». For det andre gjelder det plasseringen av Rom. 1.16, som etter Skålands lesning visstnok skal være et av kapittelets siste vers. Her er han i beste fall meget upresis.

For meg er det litt uklart hvordan Skåland klarer å lese at Paulus konsekvent henvender seg til hedninger i de første 15 versene av Romerbrevet. Selv skriver Paulus at han er kalt til å føre «mennesker av alle folkeslag til lydigheten i troen» (Rom.1,5). Deretter skriver han at brevet er ment for «alle dere (Jesustroende) i Roma» (Rom.1,6).

Det er en ganske stor og bred enighet om at menigheten i Roma bestod av både jøder og ikke-jøder, og at «alle dere i Roma» også omhandler jøder som tror på Jesus. I de første 15 versene av Romerbrevet skriver Paulus kun en gang om «grekere og barbarer», og det er i vers 15 rett før det berømmelige vers 16. Dessuten er ikke vers 16 plassert mot slutten, men midt i kapittelet. Skålands første argumentasjonsrekke fremstår dermed upresis og mangelfull.

Skåland gjør så et spedt forsøk på en eksegese av begrepet «først». Hans teologi knytter dette begrepet opp til Jesu forkynnelse om «Riket», som Skåland tolker som tusenårsriket. Litt underlig er det at Skåland overhodet ikke dveler ved det Paulus skriver at «jøde først» skal ha – nemlig evangeliet som er Guds kraft til frelse.

Videre i sin bibelutleggelse hevder Skåland at hele Paulus misjonstjeneste til hedningene kun er en reserveløsning. Denne reserveløsningen kom som en konsekvens av at jødene forkastet budskapet om «Riket». Dette er kanskje det punktet som jeg setter et størst spørsmålstegn ved, og vil i denne omgang kun referere til Matt. 28,18-20, Ef. 1,10. og 1. Pet.1,20.

Konklusjonen som følger av Skålands tolkning og bibelforståelse faller etter mitt skjønn på sin egen urimelighet. Han konkluderer med at vi alle står fritt til å evangelisere og drive misjon ovenfor det jødiske folk, samtidig som han sterkt understreker at det ikke finnes noe bibelsk grunnlag for å drive misjon overfor jøder. Slik argumenterer han på den ene siden for evangelisering, mens han på den andre siden argumenterer mot. En slik konklusjon henger ikke på greip.

Jeg og Den Norske Israelsmisjon er enige med Dagens leder. Vi har et felles ansvar og en guddommelig befaling om å bringe evangeliet til alle folkeslag, og særlig det jødiske. Intet menneske kommer til Far, uten ved Jesus Kristus. Vi har ingen løfter om at det skal være lett å drive misjon og evangelisering.

At det er få jøder som tror på Jesus er ikke et argument mot å drive evangelisering. Det skulle være en vekker for oss – jødene trenger å få høre om Jesus Messias. Men som Paulus skriver i forlengelsen av Rom 1.16, hvordan skal det jødiske folk «tro på en de ikke har hørt om?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Og hvordan kan de høre uten at noen forkynner? Og hvordan kan de forkynne hvis de ikke er utsendt?» (Rom.10,14-15). Vi bør stå sammen om å gi evangeliet tilbake til det jødiske folk – både i ord og handling.