Har Herren forlatt oss?

Midt i krigshandlingene har menigheten han er en del av gjort alt den kan for å holde søndagsgudstjener som vanlig. Den arrangerer også ukentlige ungdomsmøter for å nå ut med fredens evangelium til en generasjon som er traumatisert av kalasjnikover og bomberegn.

Trond Bakkevig skalha honnør for at han løftet fram situasjonen til forfulgte kristne under utendørsgudstjenesten i Maridalen 2. pinsedag. Dagsrevyen viste et lite utdrag av talen der prosten referer til kristne i Midtøsten.

– Et spørsmål jeg tror mange stiller seg selv er: Har Herren forlatt oss eller ikke? sa prosten i talen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Spørsmålet er betimelig i en situasjon der store områder av Midtøsten tømmes for kristne på grunn av forfølgelsen. Og det er gjerne mange av de Jesus-troende i regionen som tenker slik prosten tror. Spørsmålet har likevel ikke kommet opp hos noen av de kontaktene Tent har i området. Snarere tvert i mot. Det kan virke som om troen på Herren er det eneste som gir lys i det som ellers er en håpløs situasjon.

For noen uker siden hadde jeg en lang samtale med en lokal, kristen lege som har bodd i Aleppo gjennom alle grusomhetene der.

– Nettopp i denne situasjonen tror jeg Herren kaller oss til å bli og hjelpe. Vi vil stå i sprekkene av den nedrevne muren og forsøke å beskytte nasjonen vår. Ingen steder er nøden større enn inne i Syria. I denne situasjonen opplever vi dessuten at åpenheten for evangeliet er større enn noensinne. Krigen har gitt folk en åndelig nød som bare Herren kan lindre, fortalte legen.

Midt i krigshandlingene har menigheten han er en del av gjort alt den kan for å holde søndagsgudstjener som vanlig. Den arrangerer også ukentlige ungdomsmøter for å nå ut med fredens evangelium til en generasjon som er traumatisert av kalasjnikover og bomberegn.

To ganger har bomber sprengt nabolaget rundt klinikken hans. I store perioder har han og de andre i nabolaget vært uten vann, mat, strøm og kommunikasjonslinjer.

– Så lenge klinikken kan holdes åpen, vil jeg jobbe for å hjelpe menneskene rundt meg og ære Gud, sier legen.

I begynnelsen av denne uken sendte han ut et nødrop om det som kan være nok en krigsforbrytelse fraIS.

– 12. og 13. mai inntok IS-soldatene et område som i stor grad er befolket av alevitter og kristne. Et stort antall menn ble halshugd. Både kvinner og barn ble mishandlet og drept. Noen ble saget i stykker slik vi kan lese om i Hebreerne 11,37.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Si meg: Hvor er lederne i Vesten?Ban Ki-moon?EU?WHO? Andre kristne organisasjoner? Hvor lenge kan vi klare å stå i mot dette? Vi har ikke våpen, og vi smelter som stearinlys, lyder ropet fra legen.

For ham er det likevel uaktuelt å dra, selv om han har dobbelt statsborgerskap og dermed enkelt kunne komme seg unna.

– Jeg blir for å tjene Herren og nasjonen min. Kanskje møtes vi ikke før vi en dag står foran Herrens trone. Må hans nåde være med dere, skriver legen.