Ren for alles blod?

Jeg fikk nettopp ei bok tilsendt: «Gud har en fantastisk plan med ditt liv – myten i det moderne budskapet.» Der sies det med utgangspunkt i en amerikansk undersøkelse: «Utrolig nok utgjør ‹det å ta imot Jesus› og bekjenne sin tro liten eller ingen forskjell i unge menneskers holdninger og atferd.»

De jukser på prøver, lyver for sine foreldre, stjeler musikk på internett og så videre. Jeg tror ikke dette bare gjelder USA, men det er nok også situasjonen hos oss. Forfatteren, Ray Comfort, konkluderer med at de fleste unge «kristne» ikke er omvendt og født på ny. De kaller vel Jesus Herre (Mt 7:21), men de lever ikke etter Guds ord.

Comfort legger mye av ansvaret på forkynnelsen. De unge har «kommet til Jesus» fordi han er framstilt for dem som en som har noe å tilføre dem, han kan hjelpe dem med alle deres problemer, og han har en fantastisk plan for deres liv!

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Forkynnere og kristenledere tenker at om noen i vår tid skal bli kristne, så må de oppleve det å bli kristen som noe positivt, som noe som tilfører dem noe. Og de må ikke støtes bort gjennom å møte noe som ikke tiltaler dem. Derfor har de unge aldri blitt stilt innfor Guds lov, aldri hørt Den Hellige Guds dom over deres liv, aldri måttet rope til Gud om frelse fra hans vrede og dom.

Synden har aldri vært noe virkelig problem, for Guds kjærlighet og nåde er noe ganske selvfølgelig. Gud er der alltid og han er alltid på deres side, slik har de lært å tenke av forkynnelsen.

Den danske bibellærer Mikkel Vigilius advarte på lignende måte mot den tause vranglæren, under Bibelsommar i vest, på Lyngmo i slutten av juni. Han holdt fram at den farligste vranglæren var ikke den som talte imot Guds ord, men den som utelot noe i Guds ord.

Det som forkynnes kan være sant og rett, men så forkynnes ikke det som må forkynnes om en skal tale som Guds ord. Advarer vi ikke synderen, skal Gud kreve hans blod av vår hånd (Esek 3:18).

Comfort siterer Spurgeon: «Senker du Loven, svekker du lyset som skal til for at et menneske skal innse sin skyld. Dette er et alvorlig tap for synderen, og ikke en vinning. Det reduserer nemlig sjansene for at han skal bli overbevist og komme til omvendelse. Jeg vil si at du har fratatt evangeliet dets mektigste våpen når du har satt Loven til side.

Du har fratatt det tuktemesteren som skal bringe mennesker til Kristus… De vil aldri ta imot nåden før de skjelver for en rettferdig og hellig Lov. Derfor tjener Loven en høyst nødvendig hensikt, og den må ikke fjernes fra sin plass.»