UTVALGT: – Vi erkjenne at jødene er et utvalgt folk som har en særskilt rolle i frelseshistorien, sier leder for Internasjonale Kristne Ambassade Jerusalem i Norge, Dag Øyvind Juliussen. Her taler han på et seminar på IKAJs Sommerkonferanse i Kristiansand i helgen med rundt 500 tilhørere på kveldsmøtene.

– Må vise jødene et nytt bilde av kristendom

De legger om misjonsstrategien fordi tradisjonell evangelisering overfor jødene ikke har lykkes. IKAJ skal vise jødene et annet bilde av kristendommen enn de har sett til nå.

Den internasjonale lederen Jürgen Bühler og leder av IKAJ i Norge, Dag Øyvind Juliussen, er samkjørte i sin støtte til jødene og Israel:

Jødene har fått kristendommen i halsen. Nå er tiden inne til å gi kristendommen et annet bilde enn det jødene har sett i kirken gjennom århundrene.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– I historien har kirken bare vært opptatt av misjonsaspektet, at jødene måtte ta imot evangeliet og bli kristne. Dette fungerte aldri særlig godt, og fordi jødene ikke omvendte seg, reagerte kirken med å forfølge jødene, sier Bühler til Dagen.

Han er en av hovedtalerne på IKAJs Sommerkonferanse i Kristiansand som på kveldsmøtene har samlet rundt 500 tilhørere.

Unik rolle

Bühler hevder at kirken ikke har oppdaget den unike rollen det jødiske folk har, og at kirken av den grunn heller aldri fikk noen særlig innvirkning på det jødiske folks åndelige liv.

– Kristne må klare å ha begge disse to tankene i hodet samtidig: At Jesus er jødenes Messias og frelseren for det jødiske folk, og at Gud samtidig har et nasjonalt kall til jødene og har gitt dem en spesiell identitet og oppgave i verden, sier Bühler.

Han forklarer dette med å si at kirken må innse at Gud har gitt jødene en oppgave som er annerledes enn alle andres.

Elsket uansett

– De har en oppgave i verden og er elsket av Gud uansett, selv om de ikke vender om og selv om de ikke tar imot vårt budskap om frelsen i Jesus, legger Bühler til.

– Vi må vise jødene et nytt bilde av kristendommen, vise dem Guds hjerte og Guds kjærlighet. Og så må vi lite på at Den Hellige Ånd gjør sitt verk med dem, sier Jürgen Buhler.

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Innlegg av Dagen.

Kirken bak Holocaust

Dag Øyvind Juliussen som leder IKAJs arbeid i Norge, understreker de samme tankene. Han viser til at den første presentasjonen når man kommer innom dørene i Holocaustmuseet i Jerusalem, er kirkens negative syn på jødene i historien.

– Det ligger implisitt i denne presentasjonen at kirkens forkasting av jødene åpnet portene for pogromer og Holocaust-utryddelsen, sier Juliussen til Dagen.

Han hevder at den onde gjør alt han kan for å undergrave Israel og utrydde jødene.

– Holocaust kom fordi den onde forsto at Israel var i ferd med å bli født på ny som stat, at det jødiske folk var i ferd med å komme tilbake til sitt hjemland, sier Juliussen.

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

Innlegg av Dagen.

Legge om stilen

– Når tradisjonell misjonering ikke fungerer, betyr det at IKAJ heretter bare vil drive humanitært arbeid?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Jødene er et sammensatt folk med en stor del sekulære som ikke tror på noen Gud. Vi må bringe troen på Gud tilbake til dette folket, fortelle dem at han lever, og at det er han som har brakt dem tilbake til Israel slik profetene har lovet.

– Så må vi erkjenne at jødene er et utvalgt folk som har en særskilt rolle i frelseshistorien. Kristne har i Jesu navn fordømt dette folket, hatet, drept og myrdet dem. Da kan vi ikke bare komme og si at «Jesus elsker deg», for historien har vist dem noe annet. Vi må komme til dem i kjærlighet og vise dem omsorg. Så kan anledningen åpne seg til å gi dem evangeliet, sier Juliussen.

– Vår frelse kommer fra dette folket, de har gitt oss Bibelen, vi står i gjeld til dem! roper Juliussen ut over den store forsamlingen på IKAJs sommerstevne.

Les også:

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

Innlegg av Dagen.

IKAJs Sommerkonferanse

Internasjonale Kristne Ambassade Jerusalem i samarbeid med Filadelfia Kristiansand.

25.– 28. juni i Kristiansand.

Seminarer og møter om Israel

Talere: Dag Øyvind Juliussen, Jürgen Bühler, Wiggo Skagestad, Sten Størensen, Terje Govertsen, Pål H. Pedersen m.fl.

500 mennesker på kveldsmøtene.

Se hva som skjer: Stevneguiden.no er oppslagstavlen for Kristen-Norge Møter, konserter, retreater og stevner. Arrangørene legger selv inn informasjon i guiden som er gratis for alle! Her er oppslagstavlen for Kristen-Norge Møter, konserter, retreater og stevner. Arrangørene legger selv inn informasjon i guiden som er gratis for alle!

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
– Kommer ikke utenom misjon
Les også
- De er mer israelvennlige enn JesusIKAJ
Les også
Abrahams etterkommere og Abrahams barn
Les også
Reagerer forskjellig på utspillet
Les også
Israel – en havn