Nå leder de nyreligiøse kvinner til Jesus

De drev med tarot, astrologi og «så» åndelige fenomener, men Jeanette-Helén og Guri fant ikke indre fred.

– Jeg så i det åndelige, men på den mørke siden. Jeg var en «Åndenes makt-type, sier Guri Jakobsen (43).

LES:Flere kvinner enn menn tror på et liv etter døden

Artikkelen fortsetter under annonsen.

På Sørlandet er hun kjent som programleder ved Filadelfia Kristiansands lokalradio. Hun er akkurat ferdig med dagens programmer. Nå sitter hun i en sofa på bønnerommet i menighetens midlertidige lokaler, og deler om sin fortid med nyreligiøse trender.

Firebarnsmoren smiler mye. Jakobsen er en av flere kvinner med nyreligiøs bakgrunn som har blitt kristne og nå er med på kvinnesamlinger i regi av «Damer i byen». Hver tredje uke samles nå 200-300 kvinner i alle aldre (se egen artikkel).

Oppveksten hennes var ikke kristen og konfirmasjonen i tenårene satte ikke dype spor. I flere år søkte Jakobsen nyreligiøse trender og spiritualitet. Hun forteller at hun fikk «varme hender» og kunne se spøkelser. Spådom, tarot og astrologi var hun også jevnlig innom.

– Jeg kunne kjenne ting når jeg var hos folk. Til nøds kunne jeg be til Gud, men jeg følte at jeg ellers ikke trengte ham, sier firebarnsmoren.

Samtidig bar hun på en utilfredshet.

– Jeg lengtet etter å få noe som var ordentlig. Selv om jeg hadde hatt utrolig mange spennende opplevelser, var jeg alltid litt redd, fordi det var litt skummelt etterpå.

Åndelig søken

Vendepunktet kom da hun møtteBerit Iversen Drivdal (53) på et julebord for snart seks år siden. Drivdal er initiativtaker til Damer i byen og driver med sjelesorg. Høygravide Jakobsen som hadde vært til healere med sin vonde rygg, fikk forbønn av Drivdal, og det hjalp litt. Hun ble så med på kvinnesamlinger.

– Jeg ble superfrelst, åndsfylt og helt omvendt, smiler hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I samtale med Drivdal opplevde Jakobsen det godt å bekjenne alle sine nyreligiøse erfaringer som synd. Som kristen fikk hun også åndelige erfaringer, men nå kjente hun seg forfrisket og fredfull. Snart ble hun med i en bibelgruppe og er nå engasjert i menigheten sin.

– Mange av hennes venner og naboer er blitt frelst. Guri er megafrimodig og prater om Jesus slik som du prater om buksa du kjøpte på H&M, smiler Drivdal.

Hun understreker hvor viktig det er å studere Bibelen når man blir kristen.

– Vi er opptatt av at ikke skal bygge troen på følelser. Fundamentet er Bibelen, men mange får også gode opplevelser.

Nyreligiøs baksmell

Fordi det ikke fins ett samlende trossamfunn for de mange nyreligiøse retningene, er det vanskelig å si hvor sterke strømningene er.

– Men mange synes det er uproblematisk å kombinere nyreligiøse praksiser med medlemskap iDen norske kirke, sier Anne Kalvig, ekspert på nyreligiøsitet ved Universitetet i Stavanger. Til våren kommer hun med en bok om spiritisme og kontakt med døde.

– Hva er de nyreligiøse trendene nå?

– Engler har mistet litt momentum. I dag står sjamanisme, healing og spiritisme sterkt, noe som også vises i populærkulturen, sier forskeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kalvig tror folk finner mening og dybde i tilværelsen gjennom opplevelser både i nyreligiøs sammenheng og i etablerte religioner, men at noen også blir skuffet og oppsøker nye tilbud.

Uro og mørke

Berit Iversen Drivdal har i rundt åtte år tilbudt det hun kaller «bønn til indre legedom» på fulltid, uten lønn. Hun lever av inntektene på utleie av en bygård i Kristiansand. Drivdal anslår at fire av ti som kommer til samtale har nyreligiøse erfaringer.

– Mange er søkende og går til spåkoner og healing. De opplever mye spennende, men får en baksmell og på sikt blir frukten mørke, utilfredshet og uro. De kommer til meg fordi de har hørt at dette er noe som hjelper, selv om de ikke tror på Jesus.

Ofte henger frykt, angst, depresjon og opplevelse av verdiløshet sammen med hendelser i barndommen, mener Drivdal.

– Så ber jeg Jesus komme inn i den situasjonen. Da skjer det noe slik at situasjonen endrer seg og klumpen i magen forsvinner.

Hun erfarer at det er kort veg for kvinner til Jesus og Damer i byen, når de først har opplevd at Jesus forandrer fortiden.

– Her er folk som har gått til psykolog i årevis, og så kommer Jesus og setter dem fri, det er helt sprøtt! Vi kristne tror det er så høy terskel for å bringe det åndelige på banen, men folk er jo sugne på det! sier Drivdal.

Fra tarot til Jesus

I sofaen på bønnerommet sitter også Jeanette-Helén Noreid Kloster (40). Rundt halsen henger et solid gullkors.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Jeg har alltid hatt Jesus i hjertet, men fikk ikke en personlig relasjon til han. Jeg manglet et eller annet, sier Jeanette-Helen Noreid Kloster.

En traumatisk opplevelse i tenårene førte til at hun søkte jeg trøst og tilfredsstillelse andre steder. Kloster forteller at hun alltid har hatt en gave av å «se» i det åndelige, og derfor søkte inn i det alternative. Det ble alt fra tarot og astrologi til spådom.

– Jeg tenkte at det var ufarlig og at Gud en eller annen måte tronet på toppen av det hele.

Etter hvert tok hun akupunktørutdanning, men fikk ikke begynt med å praktisere fordi hun ble gravid. Samtidig opplevde hun at det alternative var med på drive henne lengre og lengre vekk fra Gud, inn det hun beskriver som et mørke.

En dag valgte Kloster å knele på gulvet hjemme, der hun gråt, ba til Jesus og bekjente alt hun hadde vært borti i det alternative. Hun opplevde en fred og ro senket seg, og tenkte at det måtte være Jesus.

– Så kommer han inn i stua som et vanvittig lys fra tak til gulv, før det blir borte. Etterpå hører jeg han trekke pusten dypt to ganger og si «jenta mi», sier Kloster og må tørke en tåre.

Hun forteller om en ny, god, fredelig og trygg hverdag. Etter hvert møtte hun ektemannen sin og fikk en sønn. Men Kloster lengtet etter mer av Gud. Hun ble med i Filadelfia igjen, og fant ut at akupunktur ikke var noe for henne som kristen. Nå går hun heller ikke til fotsoneterapeuter.

Vennskap med Gud

Når det gjelder nyreligiøse trender, er de tre damene også skeptiske til yoga.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Vi er opptatt av hvor trender har sine røtter fra. Stammer noe fra en religion, holder vi oss borte, sier Drivdal.

– Hva er annerledes med «åndeligheten» deres før og etter dere ble kristne, Jakobsen og Kloster?

– Glede og fred. Før kunne jeg også få kunnskapsord og visdomsord, men kunne bli sliten i dagevis etterpå. Nå kan jeg stå i forbønnstjenesten en hel kvinnekonferanse og det går fint, sier Kloster.

Jakobsen begynner hver dag med å be om Jesu blods beskyttelse.

– Hvor viktig er det med den åndelige dimensjonen som kristen?

– Vi søker ikke erfaringer, men jeg opplever at Gud prater til meg og at det ikke bare er en monolog. Jeg har lengtet etter det vennskapet med Jesus, Gud og Den hellige ånd, noe jeg tror mange kristne går glipp av, sier Kloster.

– Hver dag bruker jeg det i praksis at du skal «søke Guds rike og hans rettferdighet, så skal du få alt det andre i tillegg», sier Jakobsen.

Drivdal legger til at det handler om å ha Gud med i hverdagen, ikke bare i åndelige erfaringer, men også når du tar oppvasken.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Det dreier seg om å leve et liv der du gir deg til andre mennesker gjennom kjærlighetsgjerninger. Folk blir ikke frelst fordi vi føler og ber og de blir helbredet, det er bare krydder. Det handler om å hjelpe dem som trenger det, sier Drivdal.

Ånd og liv

Hvordan kan kristne kommunisere med folk med nyreligiøs erfaring?

– Da har de allerede sagt at de er ute etter «erfaring», så ta dem med på godt karismatisk møte. Men er de «hode-mennesker», ta dem med på Alpha-kurs. Folk er forskjellige, men ikke vær redd for å ta dem med på møter med ånd og liv. Mange får tro gjennom å erfare. I dag er ikke folk så opptatt av hva som er sant, men hva som føles rett. Så når de føler rett, gir vi dem sannheten, sier Drivdal.

– Blir det da bomtur å ta med åndelig søkende til en traust forsamling?

– Det må være ånd og liv og bønn. Du blir ikke møtt av å bare få en kopp kaffe innenfor kirkens vegger, sier Drivdal.