Vrakrester funnet i Middelhavet etter flystyrt

Vrakdeler fra det styrtede EgyptAir-flyet ser ut til være funnet i sjøen over 40 mil sør for den greske øya Karpathos. Sannsynligheten er stor for at flyet ble rammet av terror, ifølge egyptisk minister.

I alt 66 personer var om bord i flyet som natt til torsdag styrtet i Middelhavet på vei fra Paris til Kairo. Flyet, en Airbus 320-232, tilhørteEgyptAir.

Det greske forsvarsdepartementet bekreftet torsdag ettermiddag at det er funnet to store, oransje plastgjenstander i nærheten av stedet der flyet styrtet. Disse antas å stamme fra flyet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Egypts minister for sivil luftfart, Sherif Fathy, sier det ikke kan utelukkes at flystyrten skyldes en terrorhandling.

– Situasjonen kan tyde på at sannsynligheten for en terrorhandling er langt høyere enn sannsynligheten for teknisk svikt, sa Fathy på en pressekonferanse i Kairo torsdag. – Men vi må vente på etterforskningen, føyde han til.

Funn av vrakrester er viktig for å fastslå om det var en bombeeksplosjon om bord.

Tre barn

Flyet tok av fra Charles de Gaulle-flyplassen i Paris litt etter klokka 23 onsdag. Turen til Kairo tar normalt fire timer. Siste kontakt med flyet var ti minutter før det forsvant, da greske flygeledere snakket med piloten mens flyet fløy i 37.000 fots høyde. Da var det ingen problemer om bord. Bare 45 minutter senere skulle det ha landet i Kairo.

Blant de 56 passasjerene var det 30 egyptere, 15 franskmenn, to irakere og én hver fra henholdsvis Storbritannia, Belgia, Kuwait, Saudi-Arabia, Sudan, Portugal, Tsjad, Algerie og Canada. Det var ett barn og to spedbarn på flyet.

Både i Kairo og Paris har pårørende kommet til flyplassen og blitt tatt vare på av leger og krisepersonell.

TV-kanalen Al Arabiya meldte torsdag ettermiddag at to døde personer er funnet i sjøen der flyet styrtet, men denne meldingen er ikke bekreftet.

– Trolig terror

Eksperter sier at den mest sannsynlige årsaken til flystyrten er terrorisme. Både Frankrike og Egypt har vært mål for terrorangrep den siste tiden, og det er svært sjelden det oppstår problemer med fly midt under en flygning.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Når et fly er i den marsjhøyden, reiser det mange spørsmål. Det er en rolig fase av flygningen som ikke innebærer mange utfordringer. Den kritiske fasen er avgang og landing, sier Norsk Flygerforbunds leder, Jo Bjørn Skatval, til NTB.

At flyet var relativt nytt, og at flygerne ikke sendte ut noen nødmelding, taler også for at terrorisme kan ligge bak.

Dreide brått

Ifølge Hellas' forsvarsminister Panos Kammenos dreide flyet brått, først til venstre så til høyre, før det begynte å falle og styrtet i havet.

– Flyet dreide 90 grader til venstre og tok en 360 graders dreining til høyre. Det falt fra 37.000 fot til 15.000 fot, og signalet forsvant på rundt 10.000 fot, sier Kammenos.

Øyenvitner på en gresk øy har fortalt til nyhetsbyrået Reuters at de så en ildkule i lufta, og Daily Telegraph skriver at kapteinen på et gresk skip så flammer på himmelen.

Frankrikes presidentFrançois Hollande sier at ingenting kan utelukkes når det gjelder årsaken til flystyrten. Den franske regjeringen, som fortsatt er i høy beredskap etter terrorangrepet i Paris i fjor, holdt torsdag krisemøte.

I tillegg til sju besetningsmedlemmer var det tre egyptiske sikkerhetsvakter i flyet. EgyptAir opplyser at flygeren var svært erfaren med over 6.200 timer i lufta bak seg, og at annenflygeren hadde 2.766 timer.