Det var en Airbus320 fra Germanwings som styrtet i Alpene tirsdag. Flyet regnes som trygt og det har vært få hendelser med denne flytypen. Det er Lufthansa (Flyet til høyre) som eier det tyske lavprisselskapet. Foto: REUTERS/Ina Fassbender/NTB scanpix

Slik var de siste minuttene om bord på Germanwings-flyet

Germanwings-flygningen startet som en hvilken som helst annen avgang, med en normal samtale i førerkabinen. Styrmann Andreas Lubitz ga ingen tegn på hvordan den ville ende.

Germanwings-flygning 4U 9525 endte, ifølge etterforskerne, med at Lubitz med vilje styrtet Airbus A320-maskinen inn i Alpene.

Kaptein Patrick Sondheimer startet med å be passasjerene om unnskyldning over høyttalerne for at avgangen fra Barcelona var 26 minutter forsinket. De ville forsøke å ta igjen noe av den tapte tiden på vei til Düsseldorf, sa han ifølge den tyske storavisen Bild.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vanlig samtale

Flyet tok av omtrent klokken 10 på formiddagen. De første 20 minuttene snakket de to flygerne sammen «på en vanlig måte, høflig, som normale piloter. Det var ikke noe unormalt», fortalte statsadvokat Brice Robin torsdag.

Ifølge Bild sier kapteinen at han ikke rakk å gå på toalettet i Barcelona, og Lubitz tilbyr seg derfor å ta over flygingen når det måtte være.

Klokken 10.27 når flyet sin marshøyde på 38.000 fot, eller 11,6 kilometer. Kapteinen ber Lubitz starte å forberede landing i Düsseldorf. Lubitz svarer fortsatt som normalt, men «veldig kortfattet ... ikke som en skikkelig dialog», sa Robin.

Ifølge Bild svarte han ting som «forhåpentligvis» og «vi får se». Etter å ha gått gjennom en sjekkliste for landing, sier han til kapteinen at han kan gå, ifølge Bild.

To minutter senere sier kapteinen at «du kan ta over». Så kan man på lydopptaket høre at setet blir flyttet bakover og at døren til førerkabinen blir åpnet og lukket.

Rask nedstigning

Klokken 10.29 begynte flyet å miste høyde, skriver avisen. Den franske påtalemyndigheten tror at Lubitz da hadde justerte autopiloten og at flyet derfor begynte nedstigningen.

– Denne handlingen kan bare ha vært med vilje. Det ville være umulig å stille på denne bryteren ved en feil. Hvis man hadde besvimt og lent seg på den, ville den bare ha gått en firedel rundt og ikke ha påvirket noe, har Robin sagt.

Ifølge Germanwings hadde flyet en bratt nedstigning de neste åtte minuttene. Klokken 10.32 forsøker flygelederne i lufttrafikksentralen å oppnå kontakt med flyet, men får ikke svar.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Omtrent samtidig hører man på lydopptaket en automatisk alarm fra instrumentene i cockpiten, skriver Bild.

Hamret på døren

Like etterpå skriver avisen at man hører lyden av et høyt smell, som om noen forsøker å åpne døren og komme seg inn i førerkabinen

– For guds skyld, åpne døren, kan man høre kapteinen rope, mens passasjerer skriker i bakgrunnen.

Statsadvokat Robin har sagt at opptaket fra taleregistratoren viser stadig mer desperate og paniske forsøk fra kapteinen på å få opp døren.

Klokken 10.35 skriver Bild at man kan høre «høye, metalliske smell» mot døren. 90 sekunder senere går nok en alarm inne i førerkabinen.

Desperat rop

Idet flyet er på omtrent 5.000 fot, roper kapteinen:

– Lukk opp den jævla døra!

Klokken 10.38 skriver Bild at man kan høre Lubitz puste, men styrmannen sier ingen ting.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Han sier ikke et ord. Fullstendig stillhet, sier Robin om Lubitz opptredenen under nedstigningen.

Flyet gikk ned fra rundt 10-12 kilometers høyde til 2.000 meter så sakte at passasjerene trolig ikke merket at noe var galt, har Robin fortalt.

– Jeg tror ofrene først ble klar over det i siste øyeblikk. Skrikene kan bare høres rett før flyet treffer bakken, sier statsadvokaten. (©NTB)

Les også
Israelske eksperter skal bistå med ID-arbeidet
Les også
Norwegian vurderer psykologisk test av flygere
Les også
Medisiner mot psykisk sykdom funnet hjemme hos Lubitz
Les også
SAS endrer også cockpit-regler etter flystyrt
Les også
Norwegian endrer rutiner etter flystyrten i Alpene
Les også
– Flyet ble trolig styrtet med vilje av annenflyveren