SVARER: Benedicte Eie er bærekraftansvarlig i H&M Norge. Hun svarer på spørsmål om H&Ms etiske retningslinjer og praksis.

– Vi premierer 
fabrikker som 
driver etisk

Vi stilte et av verdens største motehus, 
Hennes & Mauritz, 
11 kritiske spørsmål. 
Her er svarene.

– Er det en fare for at store kjeder som H&M presser prisene for lavt i møte tekstilfabrikker i lavkostland?

– H&M har mulighet til å tilby lave priser fordi vi har en ekstremt effektiv verdikjede, men egne designere, ingen mellommenn og effektiv logistikk. Vi deler leverandører med flere andre store selskaper, i helt andre deler av prisskalaen. Allikevel har H&M, siden innføringen av «Code of Conduct» i 1997 vært en av pådriverne for bedre miljø-, sikkerhet og arbeidsforhold blant leverandørene.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Hvert år ber vi alle leverandører delta i en anonym undersøkelse om hvordan de ser på H&M som innkjøper. I 2014 svarte 76 prosent at de anså H&M som en «fair business partner». Målet er 90 prosent innen 2018. For å oppnå dette ønsker vi å sikre at leverandørene sprer produksjonen utover året og unngå sesongtopper.

Intervjuet tusenvis

– Det er 850.000 tekstilarbeidere som produserer klær for H&M. Får dere tilbakemeldinger fra disse arbeiderne?

– I 2014 gjennomførte H&Ms lokale produksjonskontorer 2.268 kontroller og intervjuet totalt 13.695 fabrikkansatte. I møtet med de ansatte, legger vår kontrollør igjen visittkort og kontaktinfo slik at ansatte kan ta kontakt med det lokale H&M-kontoret selv eller via andre dersom de har noe de ønsker å melde fra om i en annen setting. H&M har produksjonskontorer i alle land, og opererer aldri gjennom agenter. Alle produksjonskontorer har dialog med lokale fagforeninger og interesseorganisasjoner. Dette er et viktig nettverk for tilbakemeldinger og varsling om forhold hos leverandører.

Sliter med overtid

– Tekstilfabrikker har også fått kritikk for å presse arbeiderne til å jobbe mye overtid til en lav lønn. Hva gjør dere med det?

– Overdreven bruk av overtid er en utfordring i dagens tekstilbransje. H&M jobber med egne innkjøpsrutiner. Samtidig har vi ingen garanti for at leverandøren ikke tar imot andre ordrer i samme periode. Vi samarbeider derfor med flere andre moteselskap for å sikre gode standarder som bedre ivaretar arbeiderne. H&M har siden 2013 jobbet med et stort prosjekt med mål om rettferdig levelønn til over 850.000 tekstilarbeidere innen 2018.

– I hvilken grad belønner dere leverandører som driver etisk?

– H&M har produksjonskontorer i alle produksjonsland, med egne bærekraftansvarlige som følger opp fabrikkene. Leverandører som tilfredsstiller våre strenge krav og som viser store forbedringer, gis større og mer langsiktige ordrer. Leverandører med lav score fases ut. Vi ønsker å premiere ansvarlige partnere.

Holdt hemmelig

– H&M har blitt kritisert i en rekke avisartikler, også i rapporter fra Human Rights Watch, fordi dere har holdt leverandører hemmelig for omverden. Hva gjør dere for å skape større gjennomsiktighet i bedriften?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Åpenhet er en viktig verdi i H&M, og en viktig del av vårt pågående forbedringsarbeid. H&M var i 2013 en av de første store moteselskapene som åpnet leverandørlistene. I 2014 utvidet vi listene til også å gjelde underleverandører. Vi oppfordrer både internasjonale organisasjoner og lokale fagforeninger til å følge vårt bærekraftarbeid. De er viktige samarbeidspartnere og varslere for å nå våre mål.

Nulltoleranse

– Hva gjør dere for å forhindre at underleverandører driver under uverdige forhold?

– Rapporten fra Human Rights Watch i vinter omhandlet problematikken rundt ikke-godkjente underleverandører, såkalte «undeclared units». H&M har nulltoleranse mot underleverandører som ikke er registrert, kontrollert eller godkjent av H&M.

– Bruken av ikke-godkjente underleverandører er en bransjeutfordring, som ikke kan løses av H&M alene. H&M har derfor initiert og deltar i en rekke samarbeid for å jobbe frem systematiske og langsiktige endringer.

– I Kambodsja samlet H&M i mai 2013 alle leverandørene i landet til en workshop, for å presisere alvorligheten ved bruk av ikke-godkjente underleverandører. Leverandører fikk en to ukers amnestiperiode for å rapportere inn uregistrerte forhold. Samtidig har H&M oppfordret lokale organisasjoner til å varsle H&Ms lokale produksjonskontor dersom de oppdager H&M-plagg i fabrikker utenom vår offisielle leverandørliste. Dette er i tråd med Human Rights Watch sine anbefalinger.

Riktig lønn

– Hva er rettferdig lønn for en tekstilarbeider i Kambodsja?

– H&M mener alle tekstilarbeidere skal ha en lønn de kan leve av og forsørge sin familie med, en lønn som er forhandlet frem i rettferdige forhandlinger. Etter råd fra eksperter i blant annet ILO og Fair Wage Network, vil ikke H&M, som en utenlandsk innkjøper, diktere en gitt sum, men heller jobbe for et system der lønnen, eller nivåene i en lønnsstige, justeres årlig gjennom rettferdige forhandlinger.

– I år inkluderer H&M 70 nye leverandører i et levelønnsprosjekt som skal sikre et rettferdig lønnssystem til alle strategiske partnere, og 850.000 tekstilarbeidere innen 2018.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

For billig?

– I dag kan du få kjøpe t-skjorter i en H&M-butikk til 49,50. Kunne H&M ha økt prisene noe og gitt fabrikkene bedre betalt slik at de kunne ha gitt tekstilarbeiderne bedre vilkår?

– H&M eier ikke fabrikkene og betaler heller ikke lønn direkte til arbeiderne. H&M deler leverandører med flere andre moteselskaper, med forskjellige utsalgspriser. Det er ikke noe en til en-forhold mellom butikkpris og arbeidernes lønninger. H&M er forberedt på å betale prisen av økte lønninger. Dette er ikke nødvendigvis noe som vil gå ut over tilbudet til våre kunder.

Arbeideres rett

– Flere rapporter har påpekt at det er vanskelig for arbeidere å organisere seg, og mange får tilbud om korte kontrakter, noe som gjør det enda vanskeligere å skape endring i bedriften. Hva gjør dere for å sikre at arbeidere kan organisere seg?

– Rett til å organisere seg er en menneskerett. I H&M anser vi arbeidernes rett til å organisere seg og få sin stemme hørt som et av de viktigste skrittene for positiv og langsiktig endring.

– H&M måler andel fagforeningsorganiserte som en del av vår revisjon av leverandørene. Vi har ulike utfordringer i ulike markeder. I Kambodsja samarbeider H&M blant annet med ILOs Better Factories Cambodia, for å utdanne arbeidere i og å styrke deres rettigheter. H&M samarbeider også med lokale fagforeninger, og både arbeidere og interesseorganisasjoner kan ta kontakt med H&Ms lokale produksjonskontor for å varsle om brudd på våre retningslinjer. Dette har gjort det mulig for oss å rydde opp i lokale forhold og bedre ivareta arbeidernes rettigheter.

Korte kontrakter

– Hva med korte kontrakter?

– I Kambodsja har såkalte «Fixed Duration Contracts», eller arbeidskontrakter på tre til fire måneder vært en stor bransjeutfordring, fordi arbeiderne ved endt kontraktsperiode får utbetalt en bonus av lønnen i perioden. Lenge var disse korttidskontraktene noe også fagforeningene ønsket å beholde. Det lokale H&M-kontoret i Kambodsja jobber for å få slutt på denne bransjepraksisen.

– Det er fortsatt store utfordringer i tekstilbransjen. Samtidig er det vesentlige forskjeller mellom såkalte «Sweatshops» og større fabrikker som tilfredsstiller H&Ms strenge krav til miljø, sikkerhet og arbeidsforhold.