VIL PRATE: Moshe Kempinski vil gjerne prate med turistene som kommer innom souvenirbutikken i Gamlebyen i Jerusalem.

Souvenirbutikken som låser turistene inne

Butikkene i Det jødiske kvartér i Gamlebyen lever av turismen. Men den bibelske butikken «Shorashim» låser døren rett som det er for å undervise turistene i jødenes historie.

Den lille butikken ligger på et hjørne mot den største plassen midt i Det jødiske kvarteret i Gamlebyen i Jerusalem. Alle de typiske souvenirgjenstandene er på plass for å friste de mange turistene som går forbi. Likevel er «Shorashim» annerledes. Til tider er butikken full av folk, men inngangsdøren er låst.

Innehaver Moshe Kempinski har hele tiden hatt en bestemt idé med butikken siden han startet opp for 39 år siden. Han tror at ingen kommer innom helt tilfeldig.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vil ha kontakt

– Gud har invitert deg inn, og du har svart ja på invitasjonen. De som kommer inn, vil vi gjerne komme i prat med. Tanken var ikke større enn det, og jeg tror Gud gjør det han gjør, når vi får prate med folk.

Han hevder at det skjedde noe skjebnesvangert for 25 år siden da Gud avviklet Sovjetunionen og lot én million jøder utvandre og reise til Israel.

– De troende begynte å stille spørsmål. De skjønte at Gud ikke bare er historiens Gud, men også en Gud for i dag og en handlingens Gud. Troens folk ventet at noe ville skje, og de ser at noe er i ferd med å skje. Folk kom tilbake til Israel fra et land ingen trodde de kunne komme ut fra. De som trodde på profetiene, ventet at noe ville skje. I dag skjer det mer og mer fra land etter land i hele verden. Og vi er vitne til det, sier Moshe Kempinski.

Han er allerede i full gang med sin utlegging og vanskelig å stanse, for han har virkelig viktige saker på hjertet.

– Dette er ikke bare et land som styres av politikk. Landet er ene og alene her fordi Gud sa det skulle oppstå. Gud sa han ville ta hjem folk fra alle kanter av jorden, og i følge Bibelen er til og med alt som gror her og alle frukter vi spiser et svar på Guds profetier. Barna som leker på gatene i Jerusalem, er oppfyllelse av Guds profetier, sier Kempinski.

LES OGSÅ: «De ugudelige skal bli utryddet av landet»

En stat for alle

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Han er en travelt opptatt mann, så rett som det er må han ta telefonen. Jeg spør om han regner med at Judea og Samaria eller Vestbredden også hører med til staten Israel?

– Jeg tror disse områdene hører med til Israel fordi jeg tror det er det bibelske landet Gud har gitt jødene. Dette var selve hjertet i landet i bibelsk tid. Når du ser på historien, viser det seg at den som har kontroll over fjellene, kontrollerer hele landet, og mister du denne kontrollen, taper du også landet, svarer han.

Kempinski mener Israel ikke kan gi fra seg fjellandet, dersom det da ikke er noen på den andre siden som de kan stole på.

– Og akkurat nå er det ingen på den andre siden som vi kan stole på. Dermed er det heller ikke noen mulighet nå for en tostatsløsning.

«21-statsløsning»

Kempinski tror på det han kaller en «21-statsløsning» (21. århundre).

– Dersom du drar ned til Jeriko, finner du et kjøpesenter full av butikker som drives i et samarbeid mellom arabere og jøder. Det fungerer fordi holdningen er denne: Så lenge du ikke bråker med meg, lager heller ikke jeg trøbbel for deg. Det handler om å leve sammen, og det fungerer!

Han viser til den mest opprørske byen i hele området, Hebron.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– I Hebron er det tre sjeiker som har gjort en lignende avtale med bosetterne. De arbeider sammen, og begge parter trives med det. Palestinerne ser at de kan leve sammen med oss, og palestinere flest er faktisk ikke ute etter en egen stat. Vi tror palestinerne alltid kommer til å bli våre naboer, de er våre søskenbarn, etterkommere etter samme far, Abraham, og skal tilbe Abrahams Gud. Men det vil ta tid. Akkurat nå er de fanget inn av ekstreme krefter som vil føre dem tilbake til en forgangen sivilisasjon. De må velge om de vil tilhøre Middelalderen eller leve i vår moderne tid, det er det kampen står om, sier Kempinski.

LES OGSÅ: Bryt tabuet

Jødehatet

Jødene har vært uglesett ned gjennom hele historien. Kempinski mener det er to grunner til det:

– Du møter aldri en 20 år gammel, 30 år eller 40 år gammel jøde. Alle jøder du møter, er 3.000 år gamle. Det er deres styrke og deres svakhet. «Jeg har utvalgt dem, ikke fordi de er bedre enn andre, men for å bruke dem for at folk skal tro på meg», sa Gud. For det andre: Jødene ligner et misbrukt barn som gjennom historien er blitt såret og forfulgt. Israel minner folk om alt det de har utsatt jødene for, Israel gir dem dårlig samvittighet, derfor hater de jødene.

Kristen støtte

Kempinski er glad for den voksende støtten jødene får fra mange evangelikale kristne.

– Noen er inspirert av Misjonsbefalingen, de elsker jødene, og håper at de skal komme til tro på Jesus. Det er forståelig ut fra deres bakgrunn. Så er det en annen holdning: I 2.000 år var erstatningsteologien den dominerende, noe som har påført jødene dype sår. Nå er det mange som ser at de har tatt feil. De blir stilt på valg – for eller imot Guds plan med jødene. Det viktige er hvilken side de står på i denne saken.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Han forteller at noen evangelikale grupper vender ryggen til jødene.

– Det er store skoler i Vesten som vi hadde støtte fra før, som nå tar avstand fra oss og tar parti med palestinerne. De faller ned på feil side, og det er beklagelig – både for Israel og for disse kristne gruppene, sier den ivrige butikkmannen i Det jødiske kvartér.

Les også
Jakten på en fredspartner
Les også
IS hevder å stå bak angrep i Sinai
Les også
– Ønsker ikke krig, men frykter ikke Israel
Les også
Raketter fra Syria traff Golanhøydene