Andreflygeren Andreas Lubitz skjulte overfor arbeidsgiveren at han mottok behandling for depresjoner. Foto: Reuters / NTB scanpix

Germanwings-piloten skjulte sykdom for arbeidsgiveren

Etterforskere har funnet dokumenter i leiligheten til andreflygeren, som tyder på at han skjulte en sykdom for arbeidsgiveren.

Politiet har de siste dagene gjennomsøkt boligen til Andreas Lubitz (27), som etterforskerne mener med vitende og vilje styrte Germanwings-flyet inn i en fjellvegg tirsdag.

Etterforskerne fant verken avskjedsbrev eller noe som tydet på at piloten var knyttet til en religiøs eller politisk organisasjon. Men de fant sykmeldinger revet i stykker, der den ene fortsatt gjaldt den dagen flyet styrtet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Dette styrker mistanken om at han skjulte sykdommen for arbeidsgiveren og kolleger, sier påtalemyndigheten i Düsseldorf i en pressemelding.

Deprimert

Påtalemyndigheten sier ikke hvilken sykdom 27-åringen hadde, men tyske medier skriver at dokumenter fra luftfartsmyndighetene tyder på at han var deprimert.

Mens han var student ved Lufthansas flygerskole i Phoenix i USA, fikk han ifølge den tyske avisa Bild psykiatrisk behandling for alvorlig depresjon og ble i en periode vurdert som uegnet til å fly.

Han måtte ta flere kurs om igjen, og skolen vurderte ham i perioder som «not suitable for flying». Men han gjorde ferdig sine eksamener med gode resultater.

I Lubitz' sertifisering ved det tyske luftfartsverket er det ifølge Bild koden SIC som innebærer at han jevnlig må gjennomgå legeundersøkelser. SIC-koden står også i flygersertifikatet hans.

Lufthansa-sjef Carsten Spohr bekreftet på en pressekonferanse torsdag at Lubitz hadde tatt en pause i utdanningen for seks år siden. Han ville ikke si mer, med henvisning til legenes taushetsplikt, men understreket at han nå var klarert for å fly.

Brukte øks

Etterforskerne mener at Lubitz med vilje styrtet flyet etter å ha stengt kapteinen ute fra cockpit.

Lydopptaket fra cockpit tydet på at kapteinen gjentatte ganger banket på døren for å slippe inn igjen. Ifølge Bild brukte han også øks i forsøket på å slå seg gjennom den pansrede døren.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Opplysningen kunne ikke umiddelbart bekreftes, men en talsmann for Germanwings bekrefter overfor AFP at det var en øks om bord som del av sikkerhetsutstyret.

Etter flystyrten har en rekke flyselskaper innført en regel om at det under flyginger alltid skal være to personer i cockpiten.

Tyske flyselskaper varslet fredag at de innfører regelen på alle sine flyginger. Også SAS og Norwegian melder at de har innført regelen.

Endret autopiloten

Data som Germanwings-flyet sendte ut mens det var i luften, viser at noen manuelt endret høydeinnstillingene på autopiloten før nedstigningen.

– Mellom klokken 9.30.52 og 9.30.55 (GMT-tid) ser vi at autopiloten ble manuelt endret fra 38.000 fot til 100 fot, skriver FlightRadar24, som overvåker flytrafikken.

– Ni sekunder senere startet nedstigningen, sannsynligvis med autopiloten stilt inn på «åpen nedstigning».

Opplysningene underbygger etterforskernes teori om at andrepiloten Andreas Lubitz med viten og vilje styrtet flyet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Det er funnet sykmeldinger som sier han ikke var i stand til å arbeide. Noen av disse er svært nye, og selv fra dagen da flystyrten skjedde. Dette styrker mistanken om at han skjulte sykdommen fra arbeidsgiveren og kolleger, sier påtalemyndighetens kontor i Düsseldorf i en pressemelding.

Sykmeldingene ble funnet da etterforskerne gjennomsøkte andrepilotens bolig.

Les også
Eksperter: For tidlig å si om flykrasj var terror eller selvmord
Les også
SAS endrer også cockpit-regler etter flystyrt
Les også
Norwegian endrer rutiner etter flystyrten i Alpene
Les også
– Flyet ble trolig styrtet med vilje av annenflyveren
Les også
Flyger forlot førerkabinen før flyet styrtet