Lavere boksalg etter Vivo-konkurs

Etter at halvparten av de kristne bokhandlene i Vivo-kjeden ble lagt ned, merker forlagene allerede et fall i boksalget.

En konkurs i den kristnebokhandel-kjeden Vivo har skapt en usikker fremtid for kristne forlag.Hermon forlag hadde 80 prosent av sin omsetning gjennom salg i butikker, men mange av dem er nå nedlagt. ForlagssjefSvein Andersen kaller situasjonen dramatisk.

Nylig kunne det kristne forlagetLundemelde at de hadde inngått en avtale medNorli om salg. Men situasjonen er på ingen måte reddet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Det gjenstår å se hvilke konsekvenser dette får for oss, sier forlagssjefTom Teien om Vivo-konkursen.

Fall i omsetningen

Helt i starten av mai at det ble kjent at den store bokhandel-kjeden Norli hadde kjøpt hele varelageret etter den konkursrammede kristne bokhandelkjeden Vivo. Flere kristne aktører hadde gitt bud, blant annet Mediehuset Dagen, men nådde ikke opp.

Den 21 butikker store Vivo-kjeden hadde frem til da vært et viktig ledd i den kristne boknisjen. Den nye avtalen gjør det er mulig for Norli-kjeden og lokale bokhandlere å bestille utgivelser fra Lunde. Men dette er helt avhengig av at bøkene lar seg selge på det kommersielle markedet.

Forlagssjef Teien sier at det er tidlig å si hvilke konsekvenser Vivo-konkursen får, men peker på «et lite omsetningsfall».

– Samtidig er gjerne sommeren en høysesong for oss, med salg på stevner. Så det gjenstår å se hvilke konsekvenser dette får.

Mer avhengig

Teien forteller at forlaget nå i langt større grad er avhengig av at lokale bokhandlere velger å ta inn bøkene og at kristne lesere etterspør utgivelsene fra Lunde forlag.

– Vi får aldri en full bredde av kristen litteratur inn i kjedene. Men der det er lokale forhold som tilsier det, vil vi kunne jobbe opp inn mot Norli, sier Lunde-sjefen.

– Betyr det at dere må vurdere profilen for å nå ut til et mer generelt publikum?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Ja, det er et godt spørsmål. Vi har så vidt begynt å snakke om det, men vi har ikke landet noen strategi. Vi må se hvilke kanaler vi har og hva markedet kan gjøre.

– Men er dette noe dere diskuterer nå?

– Vi har ikke diskutert dette i noe særlig grad. Men vi kommer nok så langt det er mulig å videreføre dagens profil, så kan det bli vurdert om vi klarer opprettholde samme trykk og om samme antall utgivelser vil kunne forsvares. Vi har ikke konkludert med hvordan veien blir videre, gjentar forlagssjefen.

– Dramatisk

Lunde er ikke det eneste forlaget som rammes. Hermon forlag har hatt en sterk vekst og levert gode resultater med blant annet noen store publikumssuksesser som «skuret» og «himmelen er på or’ntli». Nå må forlagssjef Svein E. Andersen konstantere en svikt i omsetningen etter at Vivo-kjeden gikk inn.

– Antallet kristne bokhandlere er redusert med 50 prosent. Det er dramatisk og en situasjon vi ikke har vært i tidligere, sier forlagssjef Svein E. Andresen i Hermon.

– Lunde forlag melder at de ser en omsetningssvikt, hva med dere?

– Vi ser en generell svikt i omsetningen de siste tre-fire månedene, bekrefter Andersen.

Han forteller at bokhandlere totalt kjøper inn færre kristne bøker. Mange kristne bokhandler ble ikke kjøpt opp av Norli og er nå borte for godt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Og de som er kjøpt opp av Norli fører et smalere utvalg med færre kristne titler i hyllene, sier Andersen.

Til og med april i år har 80 prosent av Hermons omsetning kommet gjennom bokhyllene. Men nedleggelsen av Vivo har ført til en markant økning i nettsalget.

Et livskall

Andersen har en klokkertro på den kristne bokens fremtid, og har ikke vurdert å endre på hva slags litteratur forlaget skal gi ut.

– Nei, vi har et livskall og en oppgave, og vi kommer ikke til å endre profil. Vi har alltid sett etter forkynnende litteratur, og litteratur som kan inspirere til tro. Selv om de sekulære bokhandlerne ikke kjøper inn våre bøker tror jeg kristenfolk vil finne bøkene de har lyst til å lese, sier han med optimisme, men legger til:

– Men at det er en utfordrende situasjon er klart.

– Er dere mer avhengige av stevnene nå?

– Ja. Det er noe vi har gjort siden midten av 90-tallet. Men antallet stevner øker jo ikke. Stevnesalget vil likevel bli viktigere når effekten av konkurssalgene i Vivo-butikkene gir seg. Vi regner med at salget på stevnene neste år vil være betydelig større enn i år, og er egentlig overrasket over hvor godt årets salg har vært.

Norli

Administrerende direktør iNorli Libris, John Thomasgaard, mener at det finnes et marked for kristen litteratur.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Det er åpenbart at det er det. Likevel er det variasjoner i forhold til de tidligere Vivo-butikkene. En del butikker har hatt et stort salg av såkalt kristen litteratur, mens andre har hatt ganske lite.

Han forteller at kristen litteratur er tatt inn i Norlis sortiment, og at de har plukket ut det de mener er relevant.

– Vi begynner der, og ser hvilke bøker som er populære.

I Vivo-butikkene som er overtatt vil det bli innført mer allmenn litteratur selv om det fortsatt vil være salg av kristne bøker.

Norli har blant annet ikke tatt over Vivos butikker i Grimstad og Oslo. Disse drives av tidligere eiere.

– Selv om dette er store butikker, har vi allerede våre butikker i byene. Dessuten er det bedre muligheter i byer for å spesialisere seg inn mot en bestemt nisje. Da er det bedre at de som kan markedet fortsetter å drive butikkene.