Det går mye tid til privat bruk av sosiale medier på norske arbeidsplasser, viser en ny undersøkelse. Foto: Jan Haas / NTB scanpix

Mange bruker sosiale medier i arbeidstiden

Seks av ti bruker sosiale medier i arbeidstiden, viser en ny undersøkelse. Over 40 prosent av dem er på sosiale medier privat over en halv time hver dag.

Ifølge undersøkelsen Opinion har gjort for ManpowerGroup er det langt flere som bruker sosiale medier (SoMe) privat enn jobbrelatert i arbeidstiden.

Les også: Oppfordrer kristne til å leve ut troen på nett

Artikkelen fortsetter under annonsen.

44 prosent oppgir at den jobbrelaterte bruken av sosiale medier er gjort unna på ti minutter, mens den private bruken av sosiale medier tar lengre tid.

13 prosent sier de bruker sosiale medier privat på arbeidsplassen i opp mot en time hver dag, 32 prosent mellom 10 minimutter og en halv time.

Og siden du først er på nett: Følg Dagen på Facebook - Twitter og Instagram!

– Inntoget av sosiale medier skaper nye utfordringer på arbeidsplassen. Undersøkelsen viser at sosiale medier både kan være en tidstyv og et irritasjonsmoment, sier Silje Løken, forretningsrådgiver i Experis.

Undersøkelsen viser at hver tredje arbeidstaker syns kolleger bruker for mye tid på privat bruk av sosiale medier i arbeidstiden, og at like mange irriterer seg over det – de aller fleste sier de bruker mindre tid på sosiale medier enn sine kolleger.

Les også
Oppfordrer kristne til å leve ut troen på nettMystory.me
Les også
SMS stanser dødelig rykteflom i Kenya
Les også
Omstridt reporter får ytringspris
Les også
Inviterer til debatt om satire og konge-kontakt