Etikkeksperter refser tilbud til Kristen-Norge

Skal man takke ja om 
menigheten får tilbud om gratisopphold på 
et flott hotell? – Nei, det er uheldig, mener 
etikkprofessor.

«Gulsrud Booking ønsker å invitere inntil 4 personer fra din menighet til et inspirerende arrangement!»

I Farsund Feriepark bys det onsdag kommende uke på gratis middag, foredrag, minikonsert, overnatting og frokost, dagen etter gratis lunsj, foredrag og minikonsert i Stavanger. Begge steder bidrar sangerenSamuel Ljungblahd og foredragsholderKnut Tveitereid.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Smøretur

En kilde i en menighet i Rogaland reagerer og mener dette ligner «en god gammeldags smøretur», særlig siden både middag og overnatting er med i pakken. Kilden mener bedrifter ville vært skeptiske til slike gaver, men at det kan forholde seg annerledes i kristensektoren.

– Det er riktig at smøreturer er blitt sjeldnere i næringslivet. Tidligere var omfanget stort, og selv om det ikke er helt fjernet, så har det vært et økt fokus på dette, og det er blitt mye mindre av det, sier Cappelen.

Han har sittet i etikkutvalget i NHO (Næringslivets Hovedorganisasjon) og vært med på å trekke opp gode retningslinjer i feltet. Han mener det aktuelle tilfellet går over streken.

– Dette er ikke grov korrupsjon, men uheldig forretningspraksis, og organisasjoner og menigheter bør ha klare retningslinjer omkring denne typen tilbud.

TIPS OSS:

Har du fått lignende invitasjoner i jobb- eller menighetssammenheng? Kontakt oss: redaksjonen@dagen.no

Påvirkes

Han mener folk ofte undervurderer betydningen og effekten av smøring.

– De fokuserer på verdien av gaven og mener ingen lar seg korrumpere for en gratis lunsj eller en tur. Men hovedmotivet med smøring er å påvirke folks vurdering, og det skjer ofte ubevisst. Når noen er hyggelig, påvirkes man til og med av nesten symbolske gaver, sier Cappelen og kommer med et varselrop til kristne aktører med presumptivt høy etisk standard:

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Smøring er mest effektivt overfor veldig moralsk motiverte mennesker. Det virker nettopp fordi man har et genuint ønske om å gjengjelde gode gjerninger, sier Cappelen, som viser til grundig forskning på området.

Han gir følgende råd til beslutningstakere i Kristen-Norge.

– Ikke aksepter slike tilbud. Man må ikke tenke at man er immun mot bestikkelser, for det er vanskelig å ikke la seg påvirke på en underbevisst måte. Dette handler heller ikke bare om hvordan man selv oppfatter situasjonen, men også om hvordan dette kan fremstå. Etter at man har takket ja til en smøretur, kan det settes spørsmålstegn ved beslutningene man senere tar. Dette er en praksis menigheter derfor ikke bør gå inn på. Man bør la seg informere på andre måter, mener Cappelen.

– I grenseland

Øystein Engås er leder for NLM Norge (Norsk Luthersk Misjonssamband) og har vært forsamlingsleder. Han har ikke sterke prinsipielle innvendinger mot framstøtet fra Gulsrud Booking.

– Hvis det er et tilbud som benyttes av noen med makt til å avgjøre innkjøp og lignende, vil kanskje dette være i en gråsone. Men jeg ser på det som kreativ markedsføring. Det behøver i alle fall ikke å være smøring, men det er klart at det skaper en relasjon og kanskje en viss binding hos den som har mottatt gaven, medgir Engås.

Verre før

– Mye av dette er forsvunnet, sier Blindheim, som likevel er sikker på at det fortsatt foregår utbredt kundepleie i mange ulike former. Han vil heller ikke entydig si at dette er galt, bare at man må ha klare retningslinjer.

– Er invitasjonen fra Gulsrud Booking også kundepleie?

– Ja, ja. Og noe av dette må være tillatt. Man må kunne treffes på en arena som ikke nødvendigvis er et marked, for å styrke relasjonen og bli litt mer personlig kjent. Men det går noen grenser der, og du må som kunde passe på at du ikke plutselig sitter der som fluen i edderkoppens nett, sier Blindheim.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Menighetsstøtte

Are Foss Aasmundrud er styreleder for Gulsrud leirsted der Gulsrud Booking er en undervirksomhet. Han opplyser at han og hans to kompanjonger, Erik Bechensten og Espen Østevik, hadde kontakt med noen menigheter i Rogaland og Agder-fylkene før arrangementet.

– Vi vil skape plattformer der menigheter kan møtes, så vi sjekket litt. Flere av menighetene mente at dette var en god ide, sier Aasmundrud.

Han opplyser at noen titalls mennesker kommer til å delta.

– Dette er ikke noe nytt, men noe vi har gjort stadig vekk, opplyser han.

– Noen har reagert på at dette ser ut som en smøretur, mens etikkprofessor Cappelen mener det er en uheldig praksis?

– Det er ikke så sjelden at når du skal kjøpe en sykkel eller en bil, får du prøve den først, sier Bechensten.

– Når folk skal være borte fra arbeidet, tenker vi at det også er viktig at de skal få noe faglig. Derfor er Knut Tveitereid med og holder foredrag. Vi tenker at dette er en hyggelig måte å gjøre det på, og har ikke tenkt at det skulle være noe galt i det, sier Aasmundrud.

– Men dere er en kommersiell aktør?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Ja, men vi ser på det som en hjelp for menighetene. Vi er ikke et fordyrende mellomledd. Vi bidrar heller til at menighetene får gode tilbud som de sparer penger på, sier Aasmundrud.