Bjørn Storm Johansen sammen med Justin Peters, som talte på konferansen. Foto: Privat

Mener menigheter fortier evangeliet

Bjørn Storm Johansen hevder at det er mye prat om evangeliet i mange kristne sammenhenger. Forkynnelse derimot, er det lite av.

«Vokt dere for de falske profeter» var temaet da Salem i Stavanger inviterte til konferanse med amerikaneren Justin Peters i helgen. Forsamlingsleder Jakob P. Trodahl forteller at det var fullt hus, og at 6-700 mennesker var innom.

«Ulver i fåreklær», «Underlige manifestasjoner» og «Smertelige helbredelser» var tema for noen av samlingene. I tillegg ble det stilt spørsmål ved om toleranse, snillhet og godhet er det kristne budskapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Snill og god

En av pådriverne for konferansen var Bjørn Storm Johansen. Han reiser som forkynner for Norsk Luthersk Misjonssamband, men har ikke noe ansettelsesforhold. Johansen er av den oppfatning at det snakkes for mye om kjærlighet og for lite om lov og evangelium. Selv fikk han et nytt møte med Gud i 2010. Da fikk han se seg selv som en fortapt synder, og Gud som hellig.

– Jeg forsto at jeg var fortapt, og at min kristendom handlet om å være snill og god, og om tegn og under.

Plattformkristen

– Hva er forskjellen mellom da og nå for din del?

– Jeg var en plattformkristen som knapt nok leste i Bibelen. Som tidligere rusmisbruker og kriminell var det mange som ville ha meg opp på scenen. Når du har en bakgrunn som min, vil folk gjerne høre fra livet ditt, men det frelser jo ingen, sier han.

– Hva er det som kjennetegner en falsk profet, slik du ser det?

– Det kan kort oppsummeres i to punkt. Enten så forkynner han ikke evangeliet, eller så forkynner han et annet evangelium. Det er sistnevnte som er mest vanlig i vårt land. Der er mange som snakker om evangeliet, men de forkynner det ikke.

– Kan du konkretisere det?

– Jeg kan si til deg at du må tro på evangeliet, men da har jeg ikke forkynt det. Evangeliet er at jeg forkynner Jesu død for deg. Han bar din synd og Guds vrede som du fortjener, tok han på seg. Om du tror på Han og setter din lit til det som skjedde, går du fra å være et vredens barn til å bli et Guds barn.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Johansen hevder at forkynnelsen om livets to utganger og Jesus som eneste vei til frelse er nesten helt borte i dag.

IMI-kirken

Johansen langer ut mot flere profilerte kristne aktører, deriblant IMI-kirken i Stavanger og deres samarbeid med Bethel Church i Redding.

– De forkynner at Jesus elsker deg, har en plan med ditt liv, og at Han vil deg bare godt. Det er sant, men det er ikke hele sannheten. Når det ikke forkynnes omvendelse fra synd, og om Jesus som dommer, kan Jesus bli fremstilt bare som et forbilde, og i verste fall blir det en annen Jesus, sier han.

Dagen har vært kontakt med IMI-kirken, men de ønsker ikke å kommentere anklagene Johansen kommer med.

Han hevder på sin side at Gud taler til oss kun gjennom Skriften alene, og sier at det hersker stor forvirring i mange miljø fordi man lytter innover i stedet for å lytte til Gud.

– Når man gjør det, hører man ikke annet enn sitt eget kjød. I neste omgang kan det føre til forvirring og frafall, sier han.

Mangelvare

Sven Aasmundtveit, konstituert daglig leder i Frikirken sier han har forståelse for det Johansen mener - isolert sett.

– Sentral forkynnelse av evangeliet er en mangelvare, mener han.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

De siste årene har Aasmundtveit fordypet seg i ørkenfedrenes praksis fra kirkens første tid, og skisserer tre begrep fra den tiden som han mener har relevans i dag: agape, apatheia og theoria.

– Agape er jo kjærlighet. De første kristne tenkte det som en innfallssteg. I vår tid handler det mye om å oppleve Guds nærhet. Et ønske om å bli berørt er ikke galt i og for seg, men det kan bli for mye fokus på det.

– Apatheia, som er det neste begrepet, betyr egentlig «den store bekymringsløsheten». Det handler om å hvile i Guds nåde, selv om man ikke nødvendigvis erfarer den hele tiden. Med andre ord: Stol ikke på følelsene, men på Guds ord.

– Betydningen av theoria er å se inn i Guds hemmeligheter; å ha blikket festet på Kristus og Gud og hans fullkommenhet. Fokuset ligger ikke på oss selv, men på Gud. Erfaringen kan likevel være sterk, men det er heller ikke den som er i fokus, sier han.

Første steg

Aasmundtveit mener at vi i beste fall befinner oss på første steg i dag, i agape, mens de to andre ligger fjernt fra oss.

– Faktum er jo at evangelieforkynnelsen i stor grad handler om de to siste stegene; på det å hvile i Guds ord og få fokuset på Kristus og på bibelens budskap.

– Det legges jo større vekt i dag på å nå nye gjennom lavterskeltilbud. Er ikke det veien å gå for å komme i kontakt med ikke-kristne?

– Problemet er hvis man blir engstelig for å forkynne det genuine kristne budskapet. Da kan det å tilhøre en kirke, bli det vesentlige.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Aasmundtveit understreker at det ikke er kirken i seg selv som er saken, men at det er Kristus.

– I vår tid kan man lett ta feil ved å erstatte gudsforholdet med et forhold til kirken, sier han.

Moralisme

Bjørn Storm Johansen mener å se at kristendom i en del sammenhenger har blitt erstattet av moralisme.

– Vi skal være snill og grei og akseptere alle, men ingen blir kristne av det. Mitt inntrykk er at mange Unge Voksne-forsamlinger har et lunkent forhold til Bibelen, og er mer opptatt av å gjøre gode gjerninger. Jeg forstår tanken om å være en døråpner for Jesus, men du finner ikke den tanken i Bibelen, mener han.

Mer debatt: Her er de siste 100 publiserte meningsinnleggene i Dagen

Bjørn Storm Johansen

Står bak nettsiden jesuserherre.com, der han distribuerer kristen undervisning.

Møtte Jesus for fem år siden, men hadde kalt seg kristen i nesten 10 år.

Gjennom forkynnelse av Paul Washer og Øivind Andersen fikk han et nytt møte med evangeliet.