Alkoholselskaper svarer

Dagen har kontaktet SAB Miller, AB InBev og Heineken for å la dem svare på kritikken om uetisk og aggressiv reklame, samt sleip lobbyisme i afrikanske land. Videre har Dagen spurt om hvilke konsekvenser det kan få for dem om oljefondet slutter å investere i alkoholprodusenter.

Selskapene svarer ikke på alle spørsmålene, men avviser kritikken og peker på at de har egne retningslinjer for ansvarlig markedsføring.

– Vi forventer at alle våre kolleger og samarbeidspartnere over hele verden følger de høyeste standarder for etisk atferd, forretningsdrift og juridiske krav, svarer pressekontakt Kathleen Van Boxelaer i AB InBev. Hun svarer på vegne av SAB Miller, som ble oppkjøpt av AB InBev forrige uke.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hun sier at selskapet, som er et verdensledende bryggeri, er «dypt forpliktet til å markedsføre og promotere våre øl på en ansvarsfull måte». Arbeidet mot skadelig alkoholbruk må skje i samarbeid mellom stater, frivillige organisasjoner, lokale myndigheter og alkoholprodusenter, mener AB InBev.

Når det gjelder SAB Millers involvering i enkeltlands alkoholpolitikk, viser pressekontakten til selskapets «ulike rapporter om bærekraftig utvikling».

Heineken viser til at de stadig er i dialog med organisasjoner, stater og andre aktører om ansvarlig markedsføring og forbruk. Heineken sier at de følger lokale lover og reguleringer i alle markeder de opererer i. Ved rom for tolkning i lovverk, følger de sin egen globale regelplakat.

Les også
– Alkoholselskaper opptrer sleipt i Afrika
Les også
Oljefondet ut av alkoholindustrien