En bøtte over hodet, full av isvann og såpeskum, setter søkelystet på ebola-epidemien i Vest-Afrika. Foto: Skjermdump fra Twitter.

«Såpeskum mot ebola» er den nye «Ice Bucket»

Ivorianere topper den mye omtalte kampanjen «Ice Bucket Challenge» med såpeskum for å øke bevisstheten rundt den dødelige ebolaepidemien som herjer Vest-Afrika.

Folk i Elfenbenskysten bruker også isbiter i sin versjon, men de har lagt til en stor skumtopp for å gjøre folk oppmerksom på behovet for god hygiene for å bekjempe virusutbruddet. Kampanjen har allerede satt sitt preg på sosiale medier som Twitter og Facebook med den franske emneknaggen # MousserContreEbola (skum mot ebola).

Se bildeserien: Iskald bøtte-aksjon har samlet inn en halv milliard kroner

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I stedet for pengedonasjoner som «Ice Bucket» oppfordret til, ber man i skum-kampanjen folk om å donere såpestykker og desinfeksjonsmiddel.

FN: Trenger 1 milliard dollar i ebola-tiltak

I den originale «Ice Bucket Challenge», som ble en vellykket kampanje på sosiale medier, utfordret man venner til å filme seg selv mens man helte en bøtte isvann over hodet for å samle inn penger til bekjempelse av nervesykdommen ALS.

Elfenbenskysten har stengt grensene til nabolandene Liberia og Guinea og stanset alle flygninger fra de fire rammede landene. I Elfenbenskysten er det ingen bekreftede tilfeller av ebolasmitte, men det kommer meldinger om innbyggere som har panikk og drikker saltvann og spiser løk fordi de tror det hjelper mot smitte.

Les også
Iskald bøtte-aksjon har samlet inn en halv milliard kroner
Les også
Norge gir 60 millioner kroner til ebola-kampen
Les også
FN: Trenger 1 milliard dollar i ebola-tiltak
Les også
– Krever stor innsats å hindre eskalering av ebolaepidemien
Les også
Ebola: USA sender 3000 soldater til Vest-Afrika
Les også
WHO: Ebola-utbruddet ute av kontroll